Matiasl 2 Posted August 2, 2023 Hej, Som rubriken lyder så har jag en Ryds 23 DC sedan en månad tillbaka. Har lyckats avverka cirka 100NM fast vädret har varit si sådär. Super nöjd för övrigt men har lite funderingar (Inte stött på någon med likadan båt ute på havet) så har ej haft någon att nörda med Kör du en likadan båt? Vilken knop upplever du att den marchar fint? Jag brukar lägga mig ganska stadigt på 25 knop och därefter trimmar jag upp ca 10-20%, upplever att den går fint då. Får lite irriterande vatten under motorrummet. Klassiskt fel har jag läst gör på MG. Vart börjar jag? Tankmätaren är High Chaparral, när den är empty så är det mellan 20-40 liter kvar. Verkar vara fler som har samma ”problem”? Varvmätaren känns inte riktigt stabil. Ena resan så varvar jag 4000 varv på 25 knop, nästa 3600 med samma förutsättningar. Känns detta igen? För övrigt så skall jag byta propeller till vintern då jag upplever att den är hal och slirar samt WOT är alldeles för hög. Har du mätt förbrukningen någon gång? För övrigt supernöjd, en fin och stabil båt fast den har några år på nacken (-07:a). Tacksam för idéer, tips och tankar kring denna båt. 🛥️ Ha en bra vecka Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 473 Posted August 3, 2023 Är du säker på att det inte är en 4,3 motor? Share this post Link to post Share on other sites
Freez 126 Posted August 3, 2023 Hej! Jag kör också en Ryds 23, från 2011. Trevlig båt. Marchar 23-25 knop med en förbrukning runt 1,4 liter/nm. 1,7-1.8 vid blandad körning. Vatten i motorrummet verkar konstigt. Har jag bara haft vid hård sjö som kommer in via ventilationsgallret. Jag har en Solas 4-bladspropeller, vilket är betydligt bättre än originalet. Automatisk trimplan Mente Marine rekommenderas. Share this post Link to post Share on other sites
Matiasl 2 Posted August 5, 2023 2023-08-03 vid 22:16 skrev Freez: Hej! Jag kör också en Ryds 23, från 2011. Trevlig båt. Marchar 23-25 knop med en förbrukning runt 1,4 liter/nm. 1,7-1.8 vid blandad körning. Vatten i motorrummet verkar konstigt. Har jag bara haft vid hård sjö som kommer in via ventilationsgallret. Jag har en Solas 4-bladspropeller, vilket är betydligt bättre än originalet. Automatisk trimplan Mente Marine rekommenderas. Tack för ditt svar! Ah, kanske det som har hänt mig med. Tog ut vattnet och det har inte kommit mer sen dess. Får hålla utkik. Det verkar vara Solas 4-blad som de flesta kör till sin 23 DC? Har du en länk vart jag kan beställa? Finns väl ingen anledning att prova sig fram när alla andra har redan gjort det tänker jag? Ny prop är verkligen något jag behöver inför nästa säsong. Fick du lägre eller högre bränsleförbrukning när du gick över från original prop? Andra skillnader som du märkte i föringen? ang Mente Marin - Var det värt pengarna? Berätta gärna din upplevelse. Tusen tack Share this post Link to post Share on other sites
Freez 126 Posted August 7, 2023 2023-08-06 vid 00:10 skrev Matiasl: Det verkar vara Solas 4-blad som de flesta kör till sin 23 DC? Har du en länk vart jag kan beställa? Finns väl ingen anledning att prova sig fram när alla andra har redan gjort det tänker jag? Ny prop är verkligen något jag behöver inför nästa säsong. Fick du lägre eller högre bränsleförbrukning när du gick över från original prop? Andra skillnader som du märkte i föringen? ang Mente Marin - Var det värt pengarna? Berätta gärna din upplevelse. Jag tror du kan köpa den hos Propellertrim eller Watski, Solas Rubex 4-blad stålpropp med 17p. Något lägre förbrukning jmft med original 3-blad. Framförallt bättre grepp i lägre farter och bättre acceleration. Helt klart värt pengarna. Mente Marin sköter trimningen automatiskt (rätt gångläge) vilket man annars för hålla på och pilla med manuellt vilket tar uppmärksamhet från körningen. https://www.mente-marine.com/video/ Share this post Link to post Share on other sites