0123456789 11 Posted July 31 Hur många knop borde en Yamaha f60 på en ryds 535 dl komma upp i? Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 1 Min gör inte mer än 20 knop? Vad kan detta bero på? Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted August 1 14 minuter sedan skrev 0123456789: Min gör inte mer än 20 knop? Vad kan detta bero på? Antal personer ombord, hissning av motor, skitig botten. Share this post Link to post Share on other sites
Alanningen 178 Posted August 1 29 minutes ago, pseudonym said: Antal personer ombord, hissning av motor, skitig botten. + trimläge, monteringshöjd på motor, placering av last, fel propeller, motorproblem, vatten i bilgen, etc etc Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 1 Den varvar bara 4700 varv och ska vara maximalt 5600 varv antar att jag får gå ner 2 steg i stigen? Share this post Link to post Share on other sites
Kane 938 Posted August 1 (edited) 43 minuter sedan skrev 0123456789: Den varvar bara 4700 varv och ska vara maximalt 5600 varv antar att jag får gå ner 2 steg i stigen? Ja, om du vill få upp maxvarvet. Men det kommer ju inte öka toppfarten. Vad är det för storlek på proppen nu? Edited August 1 by Kane Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,953 Posted August 1 1 timme sedan skrev 0123456789: Den varvar bara 4700 varv och ska vara maximalt 5600 varv antar att jag får gå ner 2 steg i stigen? Innan du byter propeller kolla: 5 timmar sedan skrev pseudonym: Antal personer ombord, hissning av motor, skitig botten. 4 timmar sedan skrev Alanningen: + trimläge, monteringshöjd på motor, placering av last, fel propeller, motorproblem, vatten i bilgen, etc etc …som föreslagits ovan. Share this post Link to post Share on other sites
Kane 938 Posted August 1 11 minuter sedan skrev 0123456789: 11-3/8-12 Den och 11 1/8 x 13 är vanliga propellerstorlekar för f60 så du skall inte minska stigningen. 4700 rpm är alldeles för lågt (maxvarvet borde vara 6000 på din) och det kan inte bero på för stor propeller. Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 1 (edited) Okej och vad kan felet vara då?i ngan indikator på fel på motorn,vad är vatten i bilgen?hur etjag om motorn är rätt monterad? Edited August 1 by 0123456789 Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 381 Posted August 1 3 minuter sedan skrev 0123456789: Okej och vad kan felet vara då? Som tidigare skrivits, hur ser det ut med beväxtning på botten ut, har du vatten mellan ytter och inner-skrov, eller annat som tynger ner båten? Och hur djupt är motorn monterad på akterspegeln, och hur är den uttrimmad. Jag antar att båten är ny för dig, om inte hur har den gått tidigare? Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 1 (edited) Har bytt ifrån en 60 hk 2taktate och då gjorde den 25 knopp till en 60hk fyrtaktare , motorn är köpt och monterat på firma Edited August 1 by 0123456789 Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 381 Posted August 1 4-taktare är ju normalt sett lite trögare i accelerationen än 2-taktare med samma antal hästkrafter, men toppfarten bör ju vara snarlik. Är motorn ny och monterad av firma så bör du ju rådfråga , och be om hjälp där. Och om du vill mer svar här så bör du ju besvara frågorna som ställts. 1 Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 1 (edited) Ska kolla om det är påväxt under båten och om det finns vatten mellan skroven, Men jag borde väl kunna kolla hur den varvar i friläge också? Edited August 1 by 0123456789 Share this post Link to post Share on other sites
Kane 938 Posted August 1 45 minuter sedan skrev 0123456789: Okej och vad kan felet vara då?i ngan indikator på fel på motorn,vad är vatten i bilgen?hur etjag om motorn är rätt monterad? Här är rätt monteringshöjd plus minus någon cm. Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 1 10 minuter sedan skrev Kane: Här är rätt monteringshöjd plus minus någon cm. Tack Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 381 Posted August 1 28 minuter sedan skrev 0123456789: Ska kolla om det är påväxt under båten och om det finns vatten mellan skroven, Men jag borde väl kunna kolla hur den varvar i friläge också? Att test maxvarv i friläge känns som en dålig ide, och jag vet faktiskt inte om det ens är meningen att man ska komma u i maxvarv med det lilla frilägesgasreglaget, men det kan nog någon annan svara på? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,953 Posted August 1 1 timme sedan skrev 0123456789: Har bytt ifrån en 60 hk 2taktate och då gjorde den 25 knopp till en 60hk fyrtaktare , motorn är köpt och monterat på firma Har du pratat med firman som du köpte motorn av och som monterade motorn? Har de någon förklaring? Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 1 18 minuter sedan skrev Peter_K: Har du pratat med firman som du köpte motorn av och som monterade motorn? Har de någon förklaring? Jo,det har jag,dom tyckte att jag skulle testa en propeller med lägre stigning Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 1 Ska prata med en annan Yamaha handlare imorgon Share this post Link to post Share on other sites
Alanningen 178 Posted August 2 Jag måste fråga, då detta har hänt flera gånger: Har du kollat att full gas på gasreglaget verkligen ger full gas i motorn? Tryck gasen i botten (avstängd motor!!) och titta under motorkåpan om det ger full gas eller om det finns mer kvar. Felinställda gasvajrar/reglage är inte alls en omöjlig orsak. Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 2 11 minuter sedan skrev Alanningen: Jag måste fråga, då detta har hänt flera gånger: Har du kollat att full gas på gasreglaget verkligen ger full gas i motorn? Tryck gasen i botten (avstängd motor!!) och titta under motorkåpan om det ger full gas eller om det finns mer kvar. Felinställda gasvajrar/reglage är inte alls en omöjlig orsak. Tackar detta ska kollas upp Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 2 Efter lite intrimning med tillten så gjorde den 5200 varv och 22,5 knopp, intrimning fortsätter imorgon Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 4 (edited) Har kollat gasreglaget och kan flytta det vid motorn 7-8mm när reglaget är i fullgas,kan detta på verket och hur justerar jag detta i gasreglaget? Edited August 4 by 0123456789 Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,953 Posted August 4 5 minuter sedan skrev 0123456789: Har kollat gasreglaget och kan flytta det vid motorn 7-8mm när reglaget är i fullgas,kan detta på verket och hur justerar jag detta? Ja, det påverkar. Finns fler hål för vajern på reglaget så du kan öka utväxlingen? Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 4 Ska kolla och justera detta Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted August 23 Det fanns vatten mellan ytter och innerbotten så det var en del av problematiken 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 448 Posted August 24 2023-07-31 vid 23:10 skrev 0123456789: Hur många knop borde en Yamaha f60 på en ryds 535 dl komma upp i? Ursäkta men kan inte låta bli,men motorn brukar väl komma upp i samma hastighet som båten den sitter på.😃🤔 1 2 Share this post Link to post Share on other sites