Cobran99 2 Posted July 27 (edited) Örnvik 530 med Johnson V4 115 hk, tar en bra stund innan den vill gå i plan, intrimmad motor så långt det går. Om man sätter ca 50 kg i fören, ex bilbatterier, kommer det att hjälpa eller stjälpa !? Sitter Propulse 4-bladig som borde få den att plana fortare!? Edited July 27 by Cobran99 Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 448 Posted July 27 Med en fullt fungerande motor och rätt stigning på propellern skall den båten hoppa upp ur sjön utan barlast fram. 1 Share this post Link to post Share on other sites
farn 41 Posted July 27 Ja den borde hoppa upp i plan direkt. Glöm batterierna. Vad är "bra stund?" Trimmar du in för mkt? Hur är det med de där propulse-propellrarna egentligen? Aldrig haft, de verkar skumma. Men oavsett, 4 blad ska ge kvickare acceleration än färre blad. Share this post Link to post Share on other sites
Cobran99 2 Posted July 28 (edited) Jag har trimmat in till 90 % när jag ska öka gasen, men det tar säkert 45-60 sek innan motorn börjar varva ordentligt och båten planar. I motvind tar det längre tid. Den går med fören upp under den tiden. Så frågan är varför motorn inte ger alla hk (minus ålder)!? Att åka vattenskidor är inte att tänka på t ex. Propulse är nytt för mig, blev "tipsad" av kompis att den propellern skulle vara den bästa för mig, inom rimlig ekonomisk ram, så jag körde på den. Edited July 28 by Cobran99 Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 448 Posted July 28 (edited) Kolla stigningen på propellern, du kan inte ha samma stigning på fyra blad som du hade på tre. Propulse är inget vidare, bladen sviktar när du drar på. De propellrarna duger som reserv. Om jag inte minns fel så kan man ändra stigningen på en Propulse. Edited July 28 by Jorgen01 2 Share this post Link to post Share on other sites
Cobran99 2 Posted July 28 Hmmm... Då jag är både novis och inkapabel att meka, så har jag lyssnat på "råden", nu är Propulseförespråkaren 25 mil ifrån mig, så det där med stigning får jag försöka googla mig fram till hur man gör och vad man ev ska införskaffa. Proppen är helt ny och ihopsatt enligt manual. Men, då båten trots allt planar till slut, borde den inte ha en lite högre topphastighet än 27 knop, vad felar månne...!?? Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 448 Posted July 28 (edited) Förr när jag ägde en Propulse så lossade man fyra skruvar i centrum och vred bladen. De du tappar i fart vinner du i acceleration. Edited July 28 by Jorgen01 1 Share this post Link to post Share on other sites
Cobran99 2 Posted July 28 (edited) OK. Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !? Och sedan åt vilket håll!? Toppfarten är viktigare än accet. Edited July 28 by Cobran99 Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 448 Posted July 28 10 minuter sedan skrev Cobran99: OK. Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !? Och sedan åt vilket håll!? Toppfarten är viktigare än accet. Du får pröva dig fram, men var har du för varvtal på motorn och går den på alla cylindrar? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Cobran99 2 Posted July 28 Alla cylindrar, men varvtal vet jag ej, får inte varvmätaren att lira ihop med motorn. Share this post Link to post Share on other sites
farn 41 Posted July 28 (edited) 6 timmar sedan skrev Cobran99: OK. Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !? Och sedan åt vilket håll!? Toppfarten är viktigare än accet. Ju mera vinkelrätt bladen står mot färdriktningen, desto kvickare acceleration. Och tvärtom, om bladen nästan låg ned i linje med propelleraxeln skulle du få grym toppfart men behöva ett riktigt as till motor. Edited July 28 by farn Share this post Link to post Share on other sites
farn 41 Posted July 28 Förresten, hur ser propellernavet ut, kan propellern slira på axeln? Gör ett streck över propeller och axel med märkpenna, kolla om det fortf linjerar efter körning. Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 469 Posted July 28 8 timmar sedan skrev Cobran99: Alla cylindrar, men varvtal vet jag ej, får inte varvmätaren att lira ihop med motorn. Utan varvräknare famlar du i blindo. Med fel propeller får du en båt som funkar dåligt och riskerar att motorn havererar pga termisk överbelastning eller mekanisk överbelastning. Kolla med t.ex. Propellertrim eller annan firma som låter dig byta propeller om det blir fel, men som sagt utan varvräknare vet du inte om det är rätt propeller. 3 Share this post Link to post Share on other sites
Makro 1,072 Posted July 28 (edited) 10 timmar sedan skrev Cobran99: Jag har trimmat in till 90 % när jag ska öka gasen, men det tar säkert 45-60 sek innan motorn börjar varva ordentligt och båten planar. I motvind tar det längre tid. Den går med fören upp under den tiden. Så frågan är varför motorn inte ger alla hk (minus ålder)!? Att åka vattenskidor är inte att tänka på t ex. Propulse är nytt för mig, blev "tipsad" av kompis att den propellern skulle vara den bästa för mig, inom rimlig ekonomisk ram, så jag körde på den. Låt någon kolla upp motorn åt dig, den kan ju aldrig gå riktigt om det tar minst 45 sekunder innan den varvar, något är fel. Den toppar ju bara 27knop, eller så är propellern helt åt skogen fel. När servades den sist? Edited July 28 by Makro 1 Share this post Link to post Share on other sites
frekop 2 Posted July 29 Förstår inte riktigt? du säger att du blev tipsad av en vän att använda en Propulse? betyder det att du haft en annan propeller innan? Hur gick båten då i så fall? Share this post Link to post Share on other sites
touchwood 119 Posted July 29 Delar tidigare talares uppfattning om Propulse propellrar, dom är inte bra. För att hitta rätt propeller måste du veta vad den varvar, detta kan vara en billig lösning till det: https://www.amazon.se/NINE-RONG-varvräknare-underhållspåminnelse-bakgrundsbelysning-utombordspumpar/dp/B07H3R5J17?ref_=Oct_d_obs_d_20640334031_4&pd_rd_w=OMxm0&content-id=amzn1.sym.5dc8a262-dade-4dbc-86cc-af4a9672805b&pf_rd_p=5dc8a262-dade-4dbc-86cc-af4a9672805b&pf_rd_r=2G4PT6W5B19CQ39T3D71&pd_rd_wg=0G0sJ&pd_rd_r=c5923c70-c702-47a7-98c0-3ab208dec964&pd_rd_i=B07H3R5J17 Share this post Link to post Share on other sites
Cobran99 2 Posted July 29 Båten är servad inför säsongen med byte av bränslefilter, rengöring förgasare å byte av växelhusoljan. Tidigare propeller var "original" 3-bladig med rätt mycket stenkänningar i bagaget, Propulse fått som tips av kompis som kör V4 90 hk, å är uppe över 32 knop, så vad gör min för fel !? Startar som en -85a 2-taktare, lite tjurig 1a 20-30 sek, hostar igång och går sedan lätt lätt ojämnt på tomgång, svarar utan problem på högsta motorvarv vid tomgång, startar sedan på sekunden när den blivit lite varm om man stannat. Tackar i övrigt för alla tipsen ! Share this post Link to post Share on other sites
magis 10 Posted August 1 sitter motorn för långt ner? jag fick höja upp min 60-70mm i våras,enorm skillnad. Share this post Link to post Share on other sites
Cobran99 2 Posted August 1 Ok, det kan vara en lösning, ska titta hur mycket yta som finns kvar. Tackar. Share this post Link to post Share on other sites