Jump to content
Wednesday 09 October 2024
Hybro

Definitivt färre båtar på sjön

Recommended Posts

Seglat några dagar på Dalbosjön /

Vänern.

Ca 10 motorbåtar och 5 segelbåtar ute på öppna sjön.

I dag är jag än så länge ensam ute, så långt jag kan se.

Vadan detta?

Kan det vara senaste halvårets

räntehöjningar och de troliga kommande som gör att folk knäpper igen pluskan?

Jag seglar och har senaste veckan avverkat många sjömil på Vänern. Tankat 11 liter hittills. Båten betald sedan flera år.

.

Edited by Hybro

Jag har gjort samma reflektion på östkusten. Väldigt få båtar ute. Vi har diskuterat i sällskapet vad det kan bero på utan att egentligen kunnat enats. 
I stort sett alla vänner och kollegor jag har åker utomlands i sommar, dock har ju inte många av dem båt i alla fall. Men det kanske kan va en anledning nu när det är fritt fram att resa som vanligt.

Jag skulle tro att det beror på att alla är här!

Hunnebo just nu, man kan ännu inte går torrskodd över hamnbassängen, men det är nog bara en tidsråga… (tills man är frälst).

• Haha 2

Nämen, se på tusan. Dagens första båt synlig.🤪

• Haha 1

5 timmar sedan skrev Hybro:

Seglat några dagar på Dalbosjön /

Vänern.

Ca 10 motorbåtar och 5 segelbåtar ute på öppna sjön.

I dag är jag än så länge ensam ute, så långt jag kan se.

Vadan detta?

Kan det vara senaste halvårets

räntehöjningar och de troliga kommande som gör att folk knäpper igen pluskan?

Jag seglar och har senaste veckan avverkat många sjömil på Vänern. Tankat 11 liter hittills. Båten betald sedan flera år.

.

Undrar om det kan bero på väderspåmännens prognoser som legat på 5-12 m/s och kraftig regn/regnskurar? 

• Thanks 1

Låter hoppfullt. Vi har varit i Estland hela sommaren och har nu via Finland och Åland kommit till bekanta områden. Nu ligger vi i Söderarms skärgård.

I Estland var det väldigt tomt på båtar. Alltid gott om plats i hamnarna. I Finland blev det lite mer och på Åland ytterligare lite mer. I dag är första natten i hemmavatten och även så här långt ut brukar det vara en hel del båtar. Känns lugnare i år. I morgon har familjen röstat igenom att vi skall ut på havet igen och sedan angöra kusten vid Sandhamn.

Får se om det är lika tomt då. Hoppas ....

När är det semestertider i Estland? Kan tänka mig att det påverkar mycket om man där har en mer koncentrerad semesterperiod. Vi har ju lite utspritt, även om den gamla industrisemestern nu lever vidare i form av förskolesemester (förskolepersonal har som enda serviceyrkesgrupp en totalvägran att ha semestervikarier, och i stället stänger man ner helt och tvingar föräldrar att förlägga sin semester under samma fyra veckor över hela landet - total galenskap!).

På Västkusten har det varit något färre båtar, men det har ju varit konstant hällregn och kuling. Men tycker ändå att det tidvis har varit båtar ute som trotsat vädrets makter. Även norrmän och danskar ute och tuffar.

• Like 1

13 timmar sedan skrev raol:

När är det semestertider i Estland? Kan tänka mig att det påverkar mycket om man där har en mer koncentrerad semesterperiod. Vi har ju lite utspritt, även om den gamla industrisemestern nu lever vidare i form av förskolesemester (förskolepersonal har som enda serviceyrkesgrupp en totalvägran att ha semestervikarier, och i stället stänger man ner helt och tvingar föräldrar att förlägga sin semester under samma fyra veckor över hela landet - total galenskap!).

Jag har upplevt att Estland har betydligt färre båtägare än Sverige och Finland, så jag tror det är den största orsaken att det är lite lugnare där än här.

Vi har också reagerat på att det är färre båtar ute och rör på sig i Stockholms skärgård. Vi har gissat på flera orsaker varav ganska kallt väder är en, även fast det är soligt.

Suget att släppa ut lite extra koldioxid så att det blir ordentligt varmt på resmålen runt Medelhavet är säkert också bidragande orsak.

I Stockholm med förorter har man förskolorna öppna hela sommaren, men eftersom det bara är max en handfull barn på varje avdelning slår man ihop verksamheterna. Små förskolor slås ihop så att en av tex. fem är öppen och större har bara en avdelning öppen.

2023-07-26 vid 22:14 skrev Jernhand:

På Västkusten har det varit något färre båtar, men det har ju varit konstant hällregn och kuling. Men tycker ändå att det tidvis har varit båtar ute som trotsat vädrets makter. Även norrmän och danskar ute och tuffar.

Däremot har det tidvis varit fullt i gästhamnarna i Bohuslän.

Så fort sydvästen piper i litet eller att det blir litet nederbörd söker sig många ”nödhamn”. Det kan ju tyda både på gott sjömanskap samt på en överdriven försiktighet. Men klart det inte roligt i naturhamnarna varesig det blåser eller regnar, eller båda delarna.

Inatt var det väldigt glest mellan båtarna inne i Hunnebo, både på Docckspot och på ”Stay and Pay.

Nu kommer Helmut och Jens söderifrån och Ola retirerar så sakterliga norrut. Annars har ju just Ola med sina vänner återannekterat de nordligaste delarna av landskapet.

2023-07-26 vid 16:04 skrev excel319:

Undrar om det kan bero på väderspåmännens prognoser som legat på 5-12 m/s och kraftig regn/regnskurar? 

Verkar troligt. 
I Stockholms skärgård har det varit fullt i de kända naturhamnarna, dvs de som finns i alla böcker, men glest på kobbar och skär som inte finns i hamnguiderna. Har både fendrat av mot andra båtar i stora vikar i veckan, men också legat helt ensam på mindre öar. 
Dvs, klassiskt dåligt-väder-beteende. 

Vi går ju in i vecka 31, jag kan tänka mig att många börjar jobba då. Även om semestarperioderna är mer mer utspridda nu så var det väl ändå många som gick till midsommar eller veckan därpå.

Har inte varit ute med båten på tre veckor nu men på söndag åker vi ut en tur på två veckor. 
Det som är tråkigt, iaf här på Ostkusten, är att det blåst nästan konstant vindar på väst. Det gör ju att vattentemperaturen håller sig alldeles för lågt och det blir kallt i båten på natten. Just nu 14 grader i vattnet. Usch!

Eller som Evert Taube sjöng: Västanvind och flickor kan ingen lita på!

• Like 1

28 minuter sedan skrev ChristerN:

Just nu 14 grader i vattnet. Usch!

Just nu 12,5°C I vattnet nära Nynäshamn.

Megausch!

11 minuter sedan skrev Mackey:

Megausch!

Ja, skittrist om man vill bada. Hade dock nitton grader på Grönskär i måndags, helt OK. Och femton grader igår vid Ornö. 
Hur som helst - havet mår väldigt bra av det, vattnet är väldigt klart. Jag tröstar mig med det. 

• Like 1

23 minuter sedan skrev Mackey:

Megausch!

Håller med! 
Problemet med kallt vatten är för vår del även att det blir svårt med den personliga hygienen. Jag vill ha minst 20 grader för ett dopp och efter någon vecka på sjön är det hög tid 🙄😇

• Like 1

23 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja, skittrist om man vill bada. 

Man vill bada när det börjar klia.

23 minuter sedan skrev Peter_K:

Hade dock nitton grader på Grönskär i måndags, helt OK.

Östermarfladen var badbar, men inte varm och skön.

Vi ska pröva vattnen öster om Torö, tar oss genom Dragets kanal.

Edited by Mackey

Just nu skrev Mackey:

Vi ska pröva vattnen öster om Torö, tar oss genom Dragets kanal.

Rassa Vikar är ju alltid rätt varma, kan funka. 

Rassa liksom Gravamaren och Maren brukar hålla värmen lite bättre. Iofs gäller

det flera vikar i Nynäsviken. 

11°C i luften är klart positivt,

inga myggor!

14 grader i luften, 19 grader i vattnet och 65 grader i bastun. En ganska bra kväll med nästan fullmåne.

Har varit ute från vecka 25-29. Väldigt lite båtar ute under den perioden tycker jag. Man kan iallafall säga att min semesterperiod vart spot on! Tror vi hade 4 dagar med regn, annars varmt och soligt.

Kastade loss igår, hela marinan full av båtar, V vind med ca 12 grader i vattnet. Kraftigt regn med strålande solsken varannan timme typ igår. Landade vid Skinnstrumpan (Romholmen) vid sommarstugan.

Nu på morgonen, klarblå himmel. Ligger här idag, sen kastar vi loss och glider hem och fiskar kräftor.

IMG_20230728_163838811_HDR.jpg

• Like 1

Fjällbackaskärgården, Galgeberget, 17,5° C i ytvattnet, men det är inget att hänga upp sig på, rödmaneterna har kommit tillbaka. Havstulpanerna också.

2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Havstulpanerna också.

Blixtpåväxt under kvällen?

7 minuter sedan skrev raol:

Blixtpåväxt under kvällen?

Nej, dom har nog suttit i nån vecka eller så.

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fjällbackaskärgården, Galgeberget, 17,5° C i ytvattnet, men det är inget att hänga upp sig på, rödmaneterna har kommit tillbaka. Havstulpanerna också.

Vi har ju bara lite gulliga blåmaneter här på Sveriges solsidan. 

I Sågviken lite söder om Nynäshamn är det 19,8°C.

7 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har ju bara lite gulliga blåmaneter här på Sveriges solsidan. 

I Sågviken lite söder om Nynäshamn är det 19,8°C.

Vart mätte du då? i en vattenpöl😂

Stationsid 188

Namn Oxelösund Lotsstation

Latitud 58.661717

Longitud 17.12475

Display http://vivadisplay.sjofartsverket.se/#station=188

VattenståndPrimär 25.20 cm

VattenståndPrimär uppdaterad 2023-07-29 18:23:00

Vattentemperatur 12.40 °C

Vattentemperatur uppdaterad 2023-07-29 18:20:00

Stationsid 15

Namn Arkö

Latitud 58.484266

Longitud 16.960683

Display http://vivadisplay.sjofartsverket.se/#station=15

VattenståndPrimär 26.00 cm

VattenståndPrimär uppdaterad 2023-07-29 18:24:00

Vattentemperatur 14.20 °C

Vattentemperatur uppdaterad 2023-07-29 18:20:00

Byvind 4.19 m/s

Byvind riktning 188°

Byvind uppdaterad 2023-07-29 18:25:39

Medelvind 2.56 m/s

Medelvind riktning 188°

Medelvind uppdaterad 2023-07-29 18:25:39

Det va iaf inte badvänligt när jag va ute sist...

20 timmar sedan skrev Mackey:

11°C i luften är klart positivt,

inga myggor!

Det konstiga är att vi har snormycket mygg trots kalla nätter. Är på en ö i södra skärgården (Stockholms såklart 😉).

3 timmar sedan skrev Wildeside:

Vart mätte du då?

I Sågviken precis som jag skrev, ligger söder om Nynäs vid Dragets kanal.

Rassa vikar är nog ännu lite varmare och varmast är nog Maren. Jag gissar på 22°C. Kan hända att jag kollar i morgon.

Ganska mycket båtar öster om Torö faktiskt, men jag vet ju inte hur det brukar vara. Allmänt 19,5 - 20°C och 20,8 i Maren.

• Like 1