Jump to content
Sunday 03 December 2023
Lilloxen

Avgaslimpor i utombordare?

Recommended Posts

Att avgaslimpor måste bytas med jämna mellanrum på en inombordare är allmänt känt, men hur är det med en utombordare?

 

Frågan dök upp i mitt huvud då ett objekt med utombordare dök upp på västkusten från 2011, dvs +10 år i mycket salt vatten.

 

Hur sker kylningen i en utombordare? Går vattnet direkt genom motorblock?

 

Många frågor och nyfiken 😊

(försökt googla svar men inte lyckats få fram något vettigt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utombordare är konstruerade på ett annat sätt och har inte avgaslimpor som inombordare. På en utombordare är avgassystemet inbyggt i helheten. Inombordare är ofta uppbyggda på bil-, traktor eller lastbilsmotorer och måste då få det vattenkylda avgassystemet konstruerat i efterhand, resultatet är då just avgaslimpor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så hur kyls en utombordare?

går sjövattnet igenom blocket?

i så fall hur länge kan man anse att en utombordare håller på västkusten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Lilloxen:

Så hur kyls en utombordare?

går sjövattnet igenom blocket?

i så fall hur länge kan man anse att en utombordare håller på västkusten?

Så här ser det ut för en Yama 300.
image.png.dab6faa31f2ef5cca94e649264c35b97.png

 

image.png.9cc809b7bda98f49513d39795b30cb15.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för genomskärningen 😊

 

Så en utombordare kyls med sjövatten rakt igenom.

 

Så hur länge håller en utombordare på väst respektive ostkusten innan den rostar upp inifrån då?

(hur långt är ett snöre inser jag blir aktuellt, men likt det finns generella regler för avgaslimpor borde det finnas för utombordare också)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Lilloxen:

Så hur kyls en utombordare?

går sjövattnet igenom blocket?

i så fall hur länge kan man anse att en utombordare håller på västkusten?

Länge, det finns gott om 20-30 år gamla utombordare på västkusten. Bara man sköter service och vinterkonserveringen korrekt så brukar det inte vara några problem. Sen att skruvar och annat kan sätta sig hårt och försvåra reparationer är ju något annat, när man t.ex ska dela på riggen.

Edited by Makro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lilloxen:

Så en utombordare kyls med sjövatten rakt igenom.

 

Så hur länge håller en utombordare på väst respektive ostkusten innan den rostar upp inifrån då?

 

En utombordare är gjord i aluminium, den rostar inte.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev touchwood:

 

En utombordare är gjord i aluminium, den rostar inte.

 

Att rosta eller att korrodera är i princip samma sak. Åtminstone när man behöver få isär saker.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De som tillverkar utombordare har antagligen räknat med att de kommer att användas i saltvatten. Skillnaden i kvalitet mellan utombordare brukar ofta sitta i kvaliteten på den metallegering motorerna är gjutna i. En billig kineskopia av tex en Honda kanske inte håller lika länge som förebilden även om motorerna ser likadana ut vid en första anblick.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tidiga Mariner,Mercury 4-takt ca20-25 år gamla har en Yamaha motor monterad på en adapterplatta i riggen.Den brukar ”korrodera”fräta sönder i avgasgenomföringen och jag tror det är en dyr reservdel.Det påminner ju lite om en konverterad inombordare så även utombordare har svaga punkter ibland men detta är enda märket jag känner till med problem.Normalt ser man väldigt gamla tvåtaktare här på västkusten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-07-24 vid 15:55 skrev Rascal:

Att rosta eller att korrodera är i princip samma sak. Åtminstone när man behöver få isär saker.

 

Ja, att få loss gamla bultar på aluminiumgods kan ju vara helt hopplöst ibland, vad är det egentligen som händer, blir det någon galvanisk reaktion mellan materialen, blir det värre med rostfria bultar ?

 

Finns det något bra sätt att motverka detta ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ja, att få loss gamla bultar på aluminiumgods kan ju vara helt hopplöst ibland, vad är det egentligen som händer, blir det någon galvanisk reaktion mellan materialen, blir det värre med rostfria bultar ?

 

Finns det något bra sätt att motverka detta ?

 

En klick vattenfast marinfett på skruvarna när man drar dit dom underlättar nästa demontering. Om man har nya eller inte allt för gamla grejer kan man lossa en skruv i taget som håller tex. riggen, det har man glädje av den dag man skall byta impeller i framtiden. Förebyggande underhåll!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...