Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Bosse Lindskog

Varning

Rekommendera Poster

Gäst Bosse Lindskog

Vill på detta sätt utfärda en varning för XX i Lidköping. Bad om offert på en propeller Flex O Fold av dem och gav uppgifter om min Båt en Polca 28. Propeller räknades fram och levererades utan bekymmer. Vid provkörning orkade motorn inte varva ur och rök mycket och jag kontaktade säljaren. Jag fick då veta att min motor var skrot eller att det var fel på spridaren. kontrollerade spridaren för säkerhets skull men fick besked att den var perfekt. kontrollerade båten under gång med varvräknare och logg och fann att motorn inte orkade de sista 700 varven till maxvarv. Kontaktade Yanmar service och frågade hur mycket det borde varva i förhållande till angivet maxvarv vid fullgas och med rök. De sa att motorn var överbelastad med för stor propeller vilket jag i och för sig förstog hela tiden men ville ha bekräftat. Jag gjorde en enkel beräkning av propeller yta på min gamla fasta och FOF och kom fram till ett effktbehov som var 45% högre på den propeller jag fått levererad. Kontaktade åter Rodahl och blev snorkigt bemött och fick reda på att den som inte beräknade minst 5 propellrar om dagen inte kunde någonting och det var fel på min motor. Bad om åtgärd och blev då uppmanad att tala om vad jag ville ha för propeller så skulle de leverera. Bad att de skulle räkna igen men det fanns inget behov av sa de. Blev upplyst att propellern som jag hade ju faktiskt var begagnad nu så jag kunde räkna med mindre pengar för en retur. Frågade åter om de kunde åtgärda men de var inte intresserade av att göra något. Sa då att jag skulle returnera propellern och att jag krävde full återbetalning vilket jag fick med viss tvekan efter att jag åberopat konsumentköplagen. Köp propeller någon annanstans!

 

 xx = Censur av maringuiden.se pga anonym insändare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att det löste sig till slut. Ändå surt att lägga ner massor av jobb och tid! Det i sig kan ju förstöra en säsong.

 

Jag köpte 3-bladig propeller hos Brohälla Marin i våras. Fick garanti inskriven i offerten att om maxvarvtalet hamnade utanför motors maxvartal -300rpm så skulle jag få byte. Det kändes väldigt bra och helt avgörande för att jag köpte hos dom.

 

Propellern har fungerat helt enligt förväntningarna. Tidigare stampade båten och tappade fart i mot-vind och sjö. Nu tappar vi max 0,2 knop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade en sökning på Rodahl marin. Följande saxades från www.marinan.com som säkert intresserar andra båtägare med propellerbehov:

 

Anders på Rodahl marin lär ju vara ett begrepp i branschen. Han började vist som motormekaniker på 1950-talet, utbildade sig till konstruktionsingenjör och arbetade som konstruktör på Kockums innan han på 1970-talet började arbeta med mindre båtar och motorer. Om det är någon som kan både motorer och propellrar så är det han!

 

Vidare saxade jag även ett annat meddelande

 

Kontakta Anders Dahlgren på Rodahl Marin (0510 62150). Han har 30 års erfarenhet av propellerberäkningar och jag rekommenderar honom varmt!

 

Slutsatsen kanske är så att den att Lindskoog skickat fel uppgifter till rodahl eller gjort sig omöjlig på något sätt!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid sorgligt när kundrelationer går fel. Oftast finns det två (minst) uppfattningar om vad som hänt.

Jag anser dock att inlägg med anonym signatur i sådana här fall känns mindre bra.

För att följa upp s-sons uppgifter klickade jag på länken till Marinan, sökte på Rodahl. En imponerande lång lista med träffar. Efter att läst ett antal av dessa fann jag att det i stort sett alltid var ett inlägg med kontakta Rodals www........ 

Jag får känslan att det handlar om aktiv marknadsföring via Internetsajter.

I och för sig tillåtet, men seriösa leverantörer arbetar väl öppet under eget namn?

Vem är t.ex. s-son?

SvenA       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sökte på google och fann många Samuel Samuelssonar; kanske det kan vara denna som efterfrågas?;

 

HEJ,här var det inte många ,men om någon vet något om en person som det enda jag vet är att han heter SAMUEL SAMUELSSON F 1683 ÖRTRÄSK,HANhade en son som hette Philip f,1721 06 24.helst om någon vet något bakåt.ser att Församlingen hette Lycksele då? HÄLSNINGAR BERT.

 

2.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla under Lycksele så hittar du säkert massor om Samuel Samuelsson och hans ättlingar. Han tillhörde de omtalade Örträskfinnarna ättlingar till Johan Filipsson Hilduinen.

 

Det är tydligen en Örträskfinne vi har att göra med SvenA!

 

2.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte av beskrivningen vilken typ av Yanmarmotor som Polka 28:an har. Men för flera av Yanmars backslag finns det flera olika utväxlingar, och av beskrivningen att döma verkar det som en förväxling gjorts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Önskar med några rader bemöta den kritik som Bosse Lindskog framför gentemot Rodahl Marin i Lidköping.

Undertecknad är sedan flera år återförsäljare för Lombardini och har genom detta täta kontakter med Rodahl och har sålt ett stort antal propellrar som Anders på Rodahl har beräknat, och jag säger att inte en, inte en  enda, har vi fått bakläxa på. Jag vill i sammanhanget betona vikten av att underlaget för beräkning är korrekt. Uppgifter på deplacement, längd i kvl. motorvarv, utväxling i backslag osv. måste vara rätt för att beräkningen måste stämma. 

Många kunder uppfattar mig som jobbig då jag tjatar om detta men det är alltså helt och hållet avgörande för slutresultatet.

Att Rodahl sedan har mycket kvalitet och priser på sina propellrar är en annan historia.

Janne Skoog

Skoogs Marin & Motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv arbetat på Rodahl. Den som kan hälften av det som Anders kan, han kan med lätthet kalla sig expert. ´Jag har heller aldrig varit med om att han räknat fel på någon propeller. under förutsättning att han har haft tillgång till alla nödvändiga data. Har svårt att tänka mig att dom bemöter nnågon otrevligt i telefon heller för den delen. Större delen av deras försäljning sker nämligen över telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man en jobbig kund om något blir fel.... Som egenföretagare så vet jag att man inte kommer långt på att inte vara tillmötesgående och fixa så att kunden blir nöjd.

 

Det är aldrig fel på kunden, det är bar ni som inte kontrollerat informationen från kunden ordentligt... Om det nu ändå blir fel i beräkningarna osv... får man ändå se till att kunden känner sig nöjd.

 

Vet men man att om det blir fel, så blir man evt otrevligt bemött eller att det e svårt att få en lösning med företaget ifråga......Då skulle jag valt en annan leverantör från början. 

 

Hoppas att fler tänker och hör sig för innan man handlar av ett förmodligen seriöst företag. 

 

Man missar väldigt många BRA kunder på en som inte blev nöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans blev det fel. Tråkigt när det händer. Kan du skriva ner dina data om ditt flytetyg som propellerexperten fick av dig så att alla kan se hur fel han räknade. Har du data på propellern? Det viktigaste är väl stigningen kantänka. Ytan är nog lite underordnad och är mer betingad av motorstyrka och deplacement. Tänk om det var ditt fel. Då har du förorsakat firman dryga kostnader. Men så är det väl inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Duck

Forgus, det där var inte riktigt snällt. Den vanlige köparen av en ny prop kan inte förväntas vara expert, den som säljer måste kolla upp alla fakta. Om det blir fel - vilket händer i alla sammanhang så är det inte orimligt att få ett bra bemötande, och felrättning.

Propellrar kostar en hel del, i priset ingår oftast beräkningsdelen. I de flesta fall kan man inte välja bort den delen mot prisavdrag. 

Annorlunda är det såklart om köparen beställer en prop med alla mått angivna, då får köparen stå sitt kast. Så framställs det dock inte i orginalinlägget: historien beskrivs som att köparen beställde en prop och gav båtdata, och först i efterhand när det inte funkade, satte sig att räkna.

Så småningom, efter bråk, så fixade det sig. I allt en lärorik historia - var och en får sedan dra sina slutsatser. Av den efterföljande debatten framgår att leverantören är respekterad på de flesta håll, så debatten som helhet är hyfsat balanserad. 

 

Har då leverantören åsamkats kostnader orättfärdigt? Svårt att säga; klart är att relationen säljare - köparen inte funkat och att bägge faktiskt haft kostnader och besvär. (vi utanför relationen har inga möjligheter att döma, det finns inte tillräckligt underlag).

 

Duck

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...