Jump to content
Saturday 05 October 2024
jocke31

Hur tänka kring totalkostnaden för båt?

Recommended Posts

Man kan kolla på dessa sida för att få mer rättvisande prisstatistik:

https://www.sokbat.se/modell/aquador/23-ht

https://www.sokbat.se/modell/aquador/24-ht

 

Dessa siffror baseras på verkliga försäljningar och inte fantasipriser på Blocket. Just nu så är marknaden lite rörig, verkar det som. Gissar att det det är många pandemibåtar som nu säljs, och med skenande räntor och tuff ekonomi tror jag många kommer sälja det närmaste året, och med rejält prisdropp. Skulle inte förvåna mig om det blir lite av ett fyndläge framöver. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och tack för en massa klok och bra input från er alla. Nu ska vi åka och kolla på några båtar för att få en ännu bättre uppfattning om ålder vs skick och pris och vad man får för pengarna. Man ska inte underskatta magkänslan när man tittar på båt…🙂

 

Men vi är väl medvetna om att det förstås är långt ifrån billigt med båtliv. Båtlån, värdeminskning, service, reparationer, underhåll, båtplats, försäkring, vinterförvaring, bränsle och en massa andra oförutsedda utgifter ger säkert en kostnad på åtminstone 10 000 - 12 000 kr/mån eller så för den typ av båt vi kollar på. Så frågan är förstås om vi bedömer att det är värt pengarna. 
 

Nu ska jag starta en ny tråd för att få lite input kring motorval, utrustning osv. 
 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev jocke31:

Nu ska vi åka och kolla på några båtar för att få en ännu bättre uppfattning om ålder vs skick och pris och vad man får för pengarna. Man ska inte underskatta magkänslan när man tittar på båt…

Bra beslut!

Tänk dock på att det är fler än jag som ”blivit förälskade” i en båt och köpt den till överpris med tanke på skick och ålder. Men det har jag känslan av att du inte går på den här gången 😉.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollade på några 23:or och 25:or idag och konstaterade att en 20 år gammal, sliten båt inte direkt är något som lockar. Även den 2008:a vi såg kändes lite väl sliten, tyckte vi. Det finns dock säkert finare och mer välskötta exemplar därute. 

Men fick även en ny insikt idag, nämligen att nivån på handlare skiljer sig mycket åt. De nyare och dyrare 25:or vi kollade på skiljde sig mycket åt i intryck. Hur kan man lägga ut en båt för 1,2 Mkr till försäljning och inte bry sig om att ens torka av dynorna, torka ur kylen eller ta bort privat jox ur båten? I min värld diskvalificerar detta såväl tidigare ägare som handlare totalt. Den som bryr sig så lite får inga pengar av oss i alla fall. 
Hos handlare nr 2 (med fräscha båtar) fanns dessutom betydligt mer detaljerad information om varje båt, inklusive om ev kända fel och brister i båten. 
Vet helt klart vilken handlare vi kommer återkomma till. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev jocke31:

nivån på handlare skiljer sig mycket åt

Ja, och se där har ni fått ytterligare en erfarenhet. Har också den. Vet att i flera fall handlar det då om förmedlingsupdrag och då visas båten precis som ägaren lämnat den hos säljaren och säljaren rycker bara på axlarna om kunderna inte gillar den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ja, och se där har ni fått ytterligare en erfarenhet. Har också den. Vet att i flera fall handlar det då om förmedlingsupdrag och då visas båten precis som ägaren lämnat den hos säljaren och säljaren rycker bara på axlarna om kunderna inte gillar den.

Jo, jag förstår det. Men otroligt oproffsig säljare/förmedlare skulle jag säga. Lite som att vara mäklare och visa en skitig lägenhet. Chansen till en affär minskar ju drastiskt när varan inte är fräsch.  
Men hursomhelst så köper man inte en båt av någon som bryr sig så lite om grejorna. Det säger en hel del om vad man kan förvänta sig av resten av båten, liksom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev jocke31:

Jo, jag förstår det. Men otroligt oproffsig säljare/förmedlare skulle jag säga. Lite som att vara mäklare och visa en skitig lägenhet. Chansen till en affär minskar ju drastiskt när varan inte är fräsch.  
Men hursomhelst så köper man inte en båt av någon som bryr sig så lite om grejorna. Det säger en hel del om vad man kan förvänta sig av resten av båten, liksom. 

Din känsla om hur resten av båten är, är nog sann.

 

Men för en halv miljon kan man fixa mycket 🙂

 

Kolla in båten noga och justera priset med ditt bud, dra av ett gäng hundra tusen.

Kommer naturligtvis upplevas som skambud men senare under hösten kanske poletten trillar ner hos säljare/mäklare.

 

Eller som du känner, det är nog rätt, släpp och gå vidare. Det är nog enklast.

 

/Mathias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan ju vara så att den "skitiga" båten säljs av ett dödsbo/efterlevande som inte kan nåt om båtar, eller att ägaren blivit långvarigt sjuk och inte kunnat ta hand om, eller ens göra i ordning båten för försäljning. Det behöver inte betyda att den har varigt dåligt skött tidigare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev raol:

Det kan ju vara så att den "skitiga" båten säljs av ett dödsbo/efterlevande som inte kan nåt om båtar, eller att ägaren blivit långvarigt sjuk och inte kunnat ta hand om, eller ens göra i ordning båten för försäljning. Det behöver inte betyda att den har varigt dåligt skött tidigare.

 

Så kan det visserligen vara. Men i så fall borde mäklaren antingen ha fräschat upp den själv eller ha lagt ut rekonditionering på någon annan. En båt för de pengarna ska helt enkelt inte visas i sånt skick. 
Och - varför skulle man chansa som köpare på att båten trots allt är välskött? Det finns ju hur många andra båtar som helst att välja på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev jocke31:

Och - varför skulle man chansa som köpare på att båten trots allt är välskött? Det finns ju hur många andra båtar som helst att välja på. 

Man kan ju undersöka mer på djupet. Kolla motor, kolla slangar, kolla elsystem. Man får ju utgå från att en båt med sämre ytligt skick kan köpas mycket billigare än en välskött. Det är ju det som blir resultatet när de flesta resonerar likadant. Det är de mindre välpolerade som kan vara de verkliga fynden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev jocke31:

Så kan det visserligen vara. Men i så fall borde mäklaren antingen ha fräschat upp den själv eller ha lagt ut rekonditionering på någon annan. En båt för de pengarna ska helt enkelt inte visas i sånt skick

Det är nog säljaren som i slutänden avgör vad som skall göras med båten, och det är inte alls säkert att det är mäklarens beslut att inte göra någonting. Sedan är det så att båten KAN ha andra kvaliteter som gör att den blir såld i alla fall vilket mäklaren och säljaren vet.

Men varför inte försöka lägga ett riktigt skambud, det är ju prutläge på en sådan båt ?

 

19 minuter sedan skrev jocke31:

Och - varför skulle man chansa som köpare på att båten trots allt är välskött? Det finns ju hur många andra båtar som helst att välja på.

Ja, du menar andra båtar som ser fina ut.....men kan vara hur risigt skötta som helst. Just för att de genomgått den utseendemässiga "rekonditionering" som du saknade på den förra. Många är de motorer som blivit "färgrenoverade" och visst kan man med lite enkla medel snygga till en ful båt. Men den blir inte mer välskött för det, däremot får du betala väldigt mycket för något du kunde gjort själv.

 

Titta istället lite bortom fasaden och be om historik, dokumentation o.s.v. Det säger ofta betydligt mer om det verkliga skicket och båtens status.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är nog säljaren som i slutänden avgör vad som skall göras med båten, och det är inte alls säkert att det är mäklarens beslut att inte göra någonting. Sedan är det så att båten KAN ha andra kvaliteter som gör att den blir såld i alla fall vilket mäklaren och säljaren vet.

Men varför inte försöka lägga ett riktigt skambud, det är ju prutläge på en sådan båt ?

 

Ja, du menar andra båtar som ser fina ut.....men kan vara hur risigt skötta som helst. Just för att de genomgått den utseendemässiga "rekonditionering" som du saknade på den förra. Många är de motorer som blivit "färgrenoverade" och visst kan man med lite enkla medel snygga till en ful båt. Men den blir inte mer välskött för det, däremot får du betala väldigt mycket för något du kunde gjort själv.

 

Titta istället lite bortom fasaden och be om historik, dokumentation o.s.v. Det säger ofta betydligt mer om det verkliga skicket och båtens status.

Absolut kan det gå att pruta på en ofräsch båt. Men jag har lärt mig lita på magkänslan, och i det här fallet säger den mig att det är en ägare som inte bryr sig, vilket är ett dåligt tecken. En ägare som inte bryr sig kan mycket väl vara en ägare som kört på en sten och tänkt att ”det verkar som om det funkar ändå, så jag behöver inte kolla drev/propeller”. Och att firman som säljer båten inte heller bryr sig är i min värld ett mycket dåligt tecken. 
 

Men du har förstås helt rätt i att servicehistorik och noggrann dokumentation är viktigt. Engagemeng hos säljföretaget, provkörning + test av båten samt dokumentation av skador och brister tyder på ett seriöst företag, motsatsen not so much. 
 

Den andra båtfirman jag besökte hade BTW just gjort ovanstående kontroller, vilket känns betydligt bättre. Köper helt enkelt hellre en båt av dem än av firma nr 1. 😎
 

Jodå, jag har också sett en del båtar genom åren där man har försökt skyla över fel och brister genom att göra ett kosmetiskt lyft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...