Brunnsviken 293 Posted July 11, 2023 För ett par veckor sedan tyckte jag att min Yamaha F225 plötsligt började få lite annorlunda ljud mitt under gång, på samma varvtal. Svårt att beskriva hur, lite högre och dovare. Kanske inbillar jag mig, men jag har också fått för mig också arbetstemperaturen på motorn under marsch gick från 50 (eller var det 55?) grader till 56 grader. Teorier om detta, eller är det hjärnspöken? Vilken temperatur håller era motorer vid 3300 varv? Motorn är 5 år gammal och noggrant servad, så den bör hålla några år till tycker jag. Nu ska man ju inte ligga och vara orolig på semestern, men nåt ska man hitta på 😎 Share this post Link to post Share on other sites
Kane 972 Posted July 13, 2023 2023-07-11 vid 14:53 skrev Brunnsviken: För ett par veckor sedan tyckte jag att min Yamaha F225 plötsligt började få lite annorlunda ljud mitt under gång, på samma varvtal. Svårt att beskriva hur, lite högre och dovare. Kanske inbillar jag mig, men jag har också fått för mig också arbetstemperaturen på motorn under marsch gick från 50 (eller var det 55?) grader till 56 grader. Teorier om detta, eller är det hjärnspöken? Vilken temperatur håller era motorer vid 3300 varv? Motorn är 5 år gammal och noggrant servad, så den bör hålla några år till tycker jag. Nu ska man ju inte ligga och vara orolig på semestern, men nåt ska man hitta på 😎 Hur ser man motortempen så exakt? Share this post Link to post Share on other sites
Brunnsviken 293 Posted July 14, 2023 17 timmar sedan skrev Kane: Hur ser man motortempen så exakt? Man har ett instrument/en plotter som stöder motordata från motorn. Över NMEA2000 gissar jag. Share this post Link to post Share on other sites
Kane 972 Posted July 14, 2023 1 timme sedan skrev Brunnsviken: Man har ett instrument/en plotter som stöder motordata från motorn. Över NMEA2000 gissar jag. Får kolla då. Har plottern ansluten till motorn. Share this post Link to post Share on other sites