Jump to content
Friday 01 December 2023
nossnahoj

Gått på grund, försöka laga propeller?

Recommended Posts

Otrevlig förstagångsupplevelse, körde på ett grund för en stund sedan i Norrpada. 1,9m djupt enligt ekolodet och många meter till utmärkt sten på sjökortet/plottern, men det small till bra ändå i tre knops fart. Stora propellern sallad och lilla propellern rejält tilltufsad (penta dp-drev), själva drevet verkar ha klarat sig hyfsat. Ligger bra för natten nu. Har en reservpropeller (stora) i båten så reparationsförsök imorgon. Ska man försöka banka till bladen på den lilla proppen eller är det bättre att köra med en propeller? Det här är dag två på semestern och av den planerade rutten återstår många sjömil…

Share this post


Link to post
Share on other sites

En obalanserad krokig propeller gissar jag är till mera sjada än nytta, men jag vet ju inte alls om det funkar att skippa en propeller.

 

Det borde inte vara jättesvårt att hitta en ny propeller som kan skickas ut till ungefär där du är.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noggrannheten på GPS är ungefär 50 meter! Så jag skulle inte chansa att gå för nära om jag visste att det fanns en sten som var utmärkt på kartan. Och 1,9 meter? Innanför 2 meterskurvan gäller att ha någon på fördäck som utkik och lägsta möjliga fart. Men vad gäller dina proppar, har du en som är hel och oskadad så hade jag nog haltat mig vidare på den om det går. Att köra med något medvetet som kan ge vibrationer och obalans och ytterligare skador på axlar hade jag nog inte gjort i onödan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Noggrannheten på GPS är ungefär 50 meter!

Du menar att noggrannheten på sjökorten är 50 meter eller?

GPS har betydligt bättre noggrannhet.T.ex. min smartwatch från Garmin jag har när jag spelar golf ligger på någon meter i noggrannhet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är tillräckligt hög noggrannhet på positionsangivelser hos GPS.

 

Däremot är många gånger de handlodade och handritade sjökorten över till exempel Vänern många gånger helt felaktiga. Med början från senare delen av 1800-talet.

Då användes krysstriangulering och djupkurvor ritades mer eller mindre på måfå runt några mätpunkter av djupet.

 

Med senare teknik som t ex Hydrographica tagit hjälp av har en mycket större noggrannhet uppnåtts. T o m 2-meterskurvor.

 

Hittar lätt tillbaks till mina spår och waypoints, med någon meters exakthet, gång efter annan.

 

TS kanske bör uppdatera till nyare kort, on det nu finns i området.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag är medveten om att när jag rör mig utanför Hydrographicas kort, d v s navigerar efter Sjöfartsverkets kort i pappersformat eller digitalt utanför prickade leder så kan och har jag hittat många felaktigheter.

Skickat in fler än 5 till Sjöfartsverket, för rättning.

 

Tröttnade till slut och köpte mig ett frammåtseende ekolod.

Gissa om det kommit till användning?

Numer kollar jag högst sällan på det rakt nedåtseende gamla ekolodet.

Vis av erfarenhet😭

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Kane:

Du menar att noggrannheten på sjökorten är 50 meter eller?

GPS har betydligt bättre noggrannhet.T.ex. min smartwatch från Garmin jag har när jag spelar golf ligger på någon meter i noggrannhet.

Hur ofta slår du hole in one då?

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behöver jag fritt svängrum vid svajankring så kollar jag undervattensomgivningen genom att köra mindre och / eller vidare cirklar runt platsen jag lagt som waypoint för ankaret.

Sätter sen minst två oberoende GPS ankringslarm.

Avvikelsen är lätt att se på plottern, typ 2-3 meter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 timmar sedan skrev Kane:

Du menar att noggrannheten på sjökorten är 50 meter eller?

GPS har betydligt bättre noggrannhet.T.ex. min smartwatch från Garmin jag har när jag spelar golf ligger på någon meter i noggrannhet.

Kanon med "hitta hem funktionen"  ifall man är allvarligt på kanelen.

Annars kan man hamna på fel båt.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev pseudonym:

Hur ofta slår du hole in one då?

Åh vad har det med saken att göra (4 ggr är det i alla fall om du behöver den infon)? Fokusera på att komma med ett bra underlag på ditt påstående om GPS'ens onoggrannhet på 50 meter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev nossnahoj:

Otrevlig förstagångsupplevelse, körde på ett grund för en stund sedan i Norrpada. 1,9m djupt enligt ekolodet och många meter till utmärkt sten på sjökortet/plottern, men det small till bra ändå i tre knops fart. Stora propellern sallad och lilla propellern rejält tilltufsad (penta dp-drev), själva drevet verkar ha klarat sig hyfsat. Ligger bra för natten nu. Har en reservpropeller (stora) i båten så reparationsförsök imorgon. Ska man försöka banka till bladen på den lilla proppen eller är det bättre att köra med en propeller? Det här är dag två på semestern och av den planerade rutten återstår många sjömil…

Jag vet ingen som kört med bara ena propellern på ett DP men eftersom du kan låsa den inre så borde du ju kunna ta dig fram med reducerad prestanda och jag är ganska säker på att det är ett bättre alternativ än att köra med en skadad ytterpropeller som ger vibrationer.
Som jag förstår ligger du ganska långt ut i kustbandet men du kanske kan nyttja någon assistans för att få tag på nya propellrar via ditt försäkringsbolag? Svenska Sjö har ju t.ex avtal med Team Marin.
Annars är det väl bara att puttra på till närmsta hamn

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har testat nu med en propp och det går inget vidare. Reservproppen jag hade såg ok ut, men det vibrerar i båten över sju knop och motorn varvar högt. Blir att ta sig till hamn helt enkelt. Bild på haveripropellern.

2A9060B6-1090-4F19-AD54-9D859BB8ECA8.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte heller om det går att köra med bara en propp på DP-drev, men du ska ju ändå meka, så pröva. Du kan ju även försöka banka till den lilla efter bästa förmåga och pröva hur det går/känns. 

Jag ser ingen fara att pröva bägge alternativen och välja det som känns bäst.  

Men oavsett är det ju ett "limp home" läge (som det heter på bilspråk) och bara puttra fram som är lämpligt, men det lär du känna i båten. Däremot hade jag nog inte fortsatt semestern så.

 

Byta lilla propellern måste du ju oavsett göra, så lika bra gå mot ett varv eller fixa assistance som kan fixa det direkt och sen fortsätta semestern i fullt fungerande båt🙂

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om möjligt undersök med indikatorklocka om både inre och yttre axel är raka. Böjda axler lär ge obalans och risk att packningarna ej håller tätt. Det ser ut som du har (hade) alu-propellrar och de tar mer av smällen än rostfri stål propeller. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 timmar sedan skrev Kane:

Du menar att noggrannheten på sjökorten är 50 meter eller?

GPS har betydligt bättre noggrannhet.T.ex. min smartwatch från Garmin jag har när jag spelar golf ligger på någon meter i noggrannhet.

GPS-mottagaren kan ju ge väldigt exakta positioner, men det kan vara så att de digitala sjökorten är baserade på papperssjökort som är ritade långt innan vi fick GPS.

3 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vet inte heller om det går att köra med bara en propp på DP-drev, men du ska ju ändå meka, så pröva. Du kan ju även försöka banka till den lilla efter bästa förmåga och pröva hur det går/känns. 

Jag ser ingen fara att pröva bägge alternativen och välja det som känns bäst.  

Men oavsett är det ju ett "limp home" läge (som det heter på bilspråk) och bara puttra fram som är lämpligt, men det lär du känna i båten. Däremot hade jag nog inte fortsatt semestern så.

 

Byta lilla propellern måste du ju oavsett göra, så lika bra gå mot ett varv eller fixa assistance som kan fixa det direkt och sen fortsätta semestern i fullt fungerande båt🙂

 

 

En ny original Pentapropellersats kostar litet drygt 10.000, det finns piratpropellrar för omkring halva priset. Man byter inte en propeller i en dp-sats, man byter båda då dom är balanserade tillsammans.

Din havererade propeller lönar sig inte att laga. 
Jag har en uppsättning reservpropellrar med mig ombord, jag har bytt en gång då båten låg i vattnet.

Jag valde en ö med en sandstrand där det oftast inte är så mycket folk, fällde ankare, upp med drevet i beachläge och körde in på stranden så långt det gick. 
Sedan kunde jag stå bakom båten, vatten till knäna ungefär, jag hade förberett mig genom att leta reda på en planka som jag placerade mellan bladen på den yttre och inre propellern, för att spärra dessa, detta då jag har ett elektroniskt reglage som ligger i friläge när tändningen är avstängd.

Självklart hade jag med mig Volvo-Pentas original propellerverktyg.

Sedan visade det sig att båten fick bättre lågfartsegenskaper med fyrbladig propeller innerst.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Kane:

Åh vad har det med saken att göra (4 ggr är det i alla fall om du behöver den infon)? Fokusera på att komma med ett bra underlag på ditt påstående om GPS'ens onoggrannhet på 50 meter.

Du har inte hört talas om utstörning av gps systemen nångång? Det är faktiskt ett pågående krig i europa som kan påverka våra gps:er. Kanske långsökt men tänk på den tanken en stund så kanske poletten trillar ner även hos dig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det är väldigt, för att inte säga extremt, svårt att störa ut GPS inom ett större område om det handlar om marknivå. Det man gör, och det man kan göra, i Ryssland, är att störa ut GPS för flyg. Även där handlar det om ganska begränsad räckvidd (några tiotals mil som mest, i normalfallet betydligt mindre) eftersom det är markbaserade stationer och det är fri sikt som krävs. Möjligen skulle man kunna störa ett stort område från ett flygplan, men det fyller ingen funktion. Man stör ut GPS för att försämra möjligheterna för flygande föremål att navigera korrekt eller hitta rätt mål, t ex för att hindra drönare, långdistansmissiler och flygplan. I fredstid fyller det ingen som helst funktion att skicka upp ett flygplan för att ligga utanför ett annat lands kust och skicka störsignaler för GPS. I krigstid skulle samma flygplan snabbt elimineras. Det finns alltså inget behov för ett sånt.

 

Edited by raol
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

GPS-mottagaren kan ju ge väldigt exakta positioner, men det kan vara så att de digitala sjökorten är baserade på papperssjökort som är ritade långt innan vi fick GPS.

En ny original Pentapropellersats kostar litet drygt 10.000, det finns piratpropellrar för omkring halva priset. Man byter inte en propeller i en dp-sats, man byter båda då dom är balanserade tillsammans.

Din havererade propeller lönar sig inte att laga. 
Jag har en uppsättning reservpropellrar med mig ombord, jag har bytt en gång då båten låg i vattnet.

Jag valde en ö med en sandstrand där det oftast inte är så mycket folk, fällde ankare, upp med drevet i beachläge och körde in på stranden så långt det gick. 
Sedan kunde jag stå bakom båten, vatten till knäna ungefär, jag hade förberett mig genom att leta reda på en planka som jag placerade mellan bladen på den yttre och inre propellern, för att spärra dessa, detta då jag har ett elektroniskt reglage som ligger i friläge när tändningen är avstängd.

Självklart hade jag med mig Volvo-Pentas original propellerverktyg.

Sedan visade det sig att båten fick bättre lågfartsegenskaper med fyrbladig propeller innerst.

Ungefär så jag gjorde idag, men med mer midjehögt vatten, vågor och vassa stenar än sandstrand. Tog ett tag innan jag fattade att inte reservproppen och ytterproppen passade ihop så det tog kanske en timme att göra bytet. Var tvungen att avbryta då jag inte längre kunde hålla i verktygen pga köld. Får räkna in ytterligare en timme liggandes skakande och skallrande på uppvärmning på en klippa i lä. Många lärdomar av detta: kör inte för snabbt i blåmarkerade vatten, lita inte på att det inte finns stenar bara för att de inte finns på sjökortet, ha två reservproppar ombord och ha med mat/vatten för ett par extra dagar till sjöss. Hur man får tonårsdotter ombord att omfamna natt i varv istället för utekväll i Sandhamn har jag inte listat ut än.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Du har inte hört talas om utstörning av gps systemen nångång? Det är faktiskt ett pågående krig i europa som kan påverka våra gps:er. Kanske långsökt men tänk på den tanken en stund så kanske poletten trillar ner även hos dig.

Du kanske tänker på det som gällde före maj 2000, när amerikanska militären tillämpade Selective Availability på civil GPS vilket gav en felmarginal på 50-100 meter. SA har inte använts sen dess och nu är GPS typiskt korrekt ner till ca 5 m. https://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/#sa

Edited by Brunnsviken
Bättre källa

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev nossnahoj:

Ungefär så jag gjorde idag, men med mer midjehögt vatten, vågor och vassa stenar än sandstrand. Tog ett tag innan jag fattade att inte reservproppen och ytterproppen passade ihop så det tog kanske en timme att göra bytet. Var tvungen att avbryta då jag inte längre kunde hålla i verktygen pga köld. Får räkna in ytterligare en timme liggandes skakande och skallrande på uppvärmning på en klippa i lä. Många lärdomar av detta: kör inte för snabbt i blåmarkerade vatten, lita inte på att det inte finns stenar bara för att de inte finns på sjökortet, ha två reservproppar ombord och ha med mat/vatten för ett par extra dagar till sjöss. Hur man får tonårsdotter ombord att omfamna natt i varv istället för utekväll i Sandhamn har jag inte listat ut än.

Jag har en våtdräkt ombord, jag vet att jag hade tagit på den vid propellerbytet, men det var nog mer för att det fanns maneter i vattnet. Det är ju bra om man innan sjösättning smörjer in de båda propelleraxlarna med fett, det finns ett speciellt propelleraxelfett, men jag kan tänka mig att i stort sett vilket mineralbaserat fett som helst duger. Då blir det lättare ett skruva isär grejerna.

 

Jag har alltid ekolod igång, två stycken dessutom. Men dom ser ju inte framåt, men man ser ju tendensen om det grundar upp och då tar man det varligt, och är beredd på att fälla upp drevet. Nu finns det inte så himla många okända vatten kvar för mig längs Bohuskusten, måhända på platser som är oattraktiva eller inte skall eller får besökas. Men jag vet ju en del bra ställen och sådana som inte är bra... man lär sig med tiden. Det gäller ju att ta tillvara sina erfarenheter.

 

Men saker som reservpropeller, våtdräkt, cyklop, propellerverktyg är ju alltid bra att ha med.

Sedan kan man ju sällan byta propeller simmandes under båten, men våtdräkt och cyklop är ju bra om andra grejer inträffar, tappade glasögon överbord, lina i propeller, ankare som fastnat etc...

Ja en välförsedd verktygslåda är ju bra också. Och i den finns en reservimpeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev nossnahoj:

Har testat nu med en propp och det går inget vidare. Reservproppen jag hade såg ok ut, men det vibrerar i båten över sju knop och motorn varvar högt. Blir att ta sig till hamn helt enkelt. Bild på haveripropellern.

2A9060B6-1090-4F19-AD54-9D859BB8ECA8.jpeg

Den var redigt tilltygad. Blev den andra lika skadad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det funkade bra för mig att tillfälligt köra på en prop (den inre) när jag hade problem för en massa år sedan, dubbelmontage dock och den andra med båda proppar på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Historien med de kvaddade propellrarna fick ett bra slut idag. Efter att ha ringt runt till ett tiotal varv och marinor utan att få tag nya propellrar bestämde vi oss för att linka hemåt. På väg förbi Bullandö ringde vi Brohäll Marin som svarade att vi kunde svänga in. Fem minuter senare kommer vi till kajen och där står fyra man redo med kran, propellrar och verktyg. Medans jag går in på kontoret för att fixa pappersarbetet lyfter de båten, kollar axel och drev, byter propparna och sjösätter. Värsta formel-ett-däckbytet! Efter tio minuter är vi på väg igen, med vad som känns som en ny båt! Vibrationerna som jag vant mig vid är borta och båten går som på räls. Enda ”problemet” är att jag ”tappat” ca 300 varv, de gamla propellrarna hade nog en del ”slip” och nu orkar inte motorn varva ur ordentlig. Får lösas med turbobyte nästa säsong. Väldigt skönt att inte båtsäsongen tog slut iaf!

  • Like 9
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 timmar sedan skrev nossnahoj:

Historien med de kvaddade propellrarna fick ett bra slut idag. Efter att ha ringt runt till ett tiotal varv och marinor utan att få tag nya propellrar bestämde vi oss för att linka hemåt. På väg förbi Bullandö ringde vi Brohäll Marin som svarade att vi kunde svänga in. Fem minuter senare kommer vi till kajen och där står fyra man redo med kran, propellrar och verktyg. Medans jag går in på kontoret för att fixa pappersarbetet lyfter de båten, kollar axel och drev, byter propparna och sjösätter. Värsta formel-ett-däckbytet! Efter tio minuter är vi på väg igen, med vad som känns som en ny båt! Vibrationerna som jag vant mig vid är borta och båten går som på räls. Enda ”problemet” är att jag ”tappat” ca 300 varv, de gamla propellrarna hade nog en del ”slip” och nu orkar inte motorn varva ur ordentlig. Får lösas med turbobyte nästa säsong. Väldigt skönt att inte båtsäsongen tog slut iaf!

Kanonservice!

 

Kul att du skriver här så bra firmor får reklam, mer sånt. Med tanke på hur dålig service och dyra priser de flesta aktörer har så behöver vi lyfta de som gör ett bra jobb.

 

Tur att axeln klarat sig.

 

Nu såg jag inte vilken maskin det rörde sig om, men kom ihåg att på en mekanisk diesel är laddtryck en funktion av bränsletrycket så dåligt laddtryck behöver inte betyda dålig turbo (även om det ofta är den). Det kan därför vara bra att titta ordentligt på turbon och känna på glapp mm innan man köper en ny.

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turbo…

Vi har väl en och annan tråd om det ämnet här…

Jag anser att man i de flesta fall kan lämna in sin gamla turbo för renovering under vinterhalvåret, eller lämna in den gamla för att byta till en fabriksrenoverad turbo. Då kan man tjäna en och annan tusenlapp. Det finns flera turbofirmor i landet som kan fixa det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har känt av tappad ork i Kad42:an även innan det blev uppenbart vid propellerbytet. Turbon ser egentligen inte uppenbart slut ut, absolut inte ny men inget kännbart glapp, rullar lätt och inget stort spel kring vingarna. Vad menar du att det skulle kunna vara annars @Mange249? Billigare att byta turbon på chans än att lämna in bränslepumpen på kontroll ändå? Filtren bytta i år och spridarna renoverade förra säsongen. Har inte gjort kompprov (hur gör man ens det på en diesel?), men motorn ryker inte, drar ingen olja och startar lätt. Den har å andra sidan gått 1500 timmar utan renovering…

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det kan räcka med att justera pumpen, men efter 1500 timmar är det absolut inte konstigt om turbon är slut.

 

@kossor kan dessa maskiner utan och innan och kan säkert fylla i.

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
29 minuter sedan skrev Mange249:

Det kan räcka med att justera pumpen, men efter 1500 timmar är det absolut inte konstigt om turbon är slut.

 

@kossor kan dessa maskiner utan och innan och kan säkert fylla i.

Medhåll.

Vad vi kom fram till förra gången, och gången innan om hur många drifttimmar en turbo håller på KAD-seriens motorer minns jag inte exakt, men det var väl nånstans runt tusen timmar, och min höll väl då i ungefär sjuhundra timmar, men med facit i hand så hade den behövt bytas sisådär etthundra timmar tidigare. Jag fick ju liksom en varning den andra säsongen jag hade båten, då hade nog motorn gått litet drygt femhundrafemtio timmar. Då vid första starten efter sjösättningen startade inte turbon. Men den kom igång efter det att jag skruvat loss insugningsröret och petat på den.

Jag kände då inte något radiellt eller axiellt glapp i min gamla turbo. Men jag blev ordentligt sotig om fingrarna.

 

Men när jag för tre år sedan hade lånat ett turbotrycksinstrument av @Makro och provkört med det inkopplat så så jag att det var en tryckförlust där kompressorn slutade att ladda och sedan kom sig turbotrycket långsamt uppåt, men inte tillräckligt. Den helgen körde jag även båten med en hel del last på akterdäck och båten bara grävde ned sig. Då syntes det också att avgaserna var sotiga när motorn belastades hårt. Detta var sent på hösten. Kommande vår hade jag bytt turbo, jag mätte inte trycket, men upplevde att båten var piggare, accelererade snabbare. Nu körde jag återigen en massa last på akterdäck, jag tror det var mer en på hösten innan. Och det märktes inte, trots ofördelaktig placering av en massa kartonger och lådor på aktersäck planade båten bra.


@nossnahoj, det är ju sannolikt att din turbo har tappat effekt. Och att justera pumpen med en turbo som inte ger full effekt blir nog inte så bra. Se om du kan fixa en enkel turbotrycksmätare. Den jag lånade var ett vanligt pneumatiskt  Ø52 mm instrument från Biltema, med en slang och en nippel som passade på insugningsröret. Så för vi se om vi kan väcka @kossor….

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nippeln till insuget för att koppla in en laddtrycksmätare är 949402 hos Penta.

Vad har du för spel mellan turbinhus och hjul (avgassidan) när du mäter med bladmått?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-07-14 vid 22:15 skrev nossnahoj:

Historien med de kvaddade propellrarna fick ett bra slut idag.

Så BRA att du berättar upplösningen på problemet! 9 av 10 som ber om hjälp gör inte det. Både kvalificerade svar och självsäkra ”killgissningar” framstår då som möjliga lösningar och ingen blir egentligen klokare. Egentligen ganska otacksamt att inte göra som du - heder till dig!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...