skippeer 434 Posted July 8, 2023 (edited) Båten byggdes 2001 och bogpropellern är original VP QL BP600. Sedan jag köpte båten 2017 har jag noterat ett lite oljeläckage inne i förskeppet och båten skall inte lukta olja (V kojer ovanpå bogen). Först trodde jag att slangen var boven så en vinter bytte jag den och var nöjd tills jag märkte att det droppar lite grann så över tid blir det några matskedar med olja. Idag skulle jag byta olja i bogpropellern och tänkte felsöka igen. Slangnippeln har yttre diameter 10/9 mm och 14 mm av oljeslangen kan sitta på nippeln. (Har med många mått mtp eget och andras mekande av VP QL bogpropellrar.) Min sista misstanke är läckage mellan slangnippel och bogpropellern. Har tagit loss nippeln, yttre gängdiameter 13 mm, längd 8 mm, använde shiftnyckel för jag har ingen 16 mm fast nyckel. Tätningen mellan nippel och bogprop är vit plastbricka som nu är över 22 år. Har inga kopparbrickor med dia 19/13 mm. I en stuv har jag Biltemas gängtätning och en 577. Vad tror mekexperterna om jag lägger på lite gängtätning och skruvar åt nippeln med den gamla lite hårda brickan oxå på ? Edited July 8, 2023 by skippeer Share this post Link to post Share on other sites
skippeer 434 Posted July 10, 2023 (edited) Sökt på hur mekare har tätat läckande oljepluggar, Loctite 577, BT oljetätning och teflontejp har varit med som lösningar. Eftersom det skall vara oljefritt vid applicering av tex 577 så väljer jag teflontejp, temperaturen i en bogpropeller borde inte vara ett problem. Fram med VVS prylarna från en djup stuv 😉 Sjösättning om några dagar pga sen 3 månaders segling juli-oktober. Uppdatering lade på 5 varv med teflontejp som extra tätning ifall den vita plastringen med ålderns rätt kanske blivit hård och mindre tätande. Tyckte jag var smart att stoppa oljeflödet från tanken mha slangavstängningsklämma, funkar säkert bra på gamla gummislangar men inte lika bra på vattenslang som innehåller olja, vecket där klämman satt får lite tid på sig att försvinna annars blir det en ny slang. Problemet är den veka slangnippeln på plasttanken som riskerar att gå av… Edited July 10, 2023 by skippeer Share this post Link to post Share on other sites