frekop 2 Posted July 7 Hej, vad har dessa två hål för funktion? dom sitter på motorblocket bakom avgaslimpan på en 3.0L mercruiser Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 499 Posted July 8 Finns motsvarande hål i limpan eller är de blockerade? Share this post Link to post Share on other sites
frekop 2 Posted July 9 Hålen i limpan är blockerade, problemet är att den limpan har en spricka och läcker. Har delar efter en skrotad 2,5L hemma och den limpan täcker inte riktigt dom hålen. Share this post Link to post Share on other sites
TVR_gbg 8 Posted July 9 På de 3,0 Mercruiser jag sett är hålen i toppen pluggade med "frostpluggar". Men jag är ingen expert på dessa motorer så om din varit likadan vet jag inte. Det borde inte vara något problem att få tag på satser med nya pluggar, är trots allt en extremt vanlig motor. På engelska brukar de kallas "core plugs" eller "freeze plugs". Share this post Link to post Share on other sites
frekop 2 Posted July 9 Ok, Nä de borde inte va några problem o få tag på dom. En annan liten detalj som inte passar är förgasaren, på 3L limpan satt det en mercruiser förgasare. Men tänkte använda en rochester 2-jet som satt på 2,5L limpan. Hur kommer detta funka tror ni? Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 499 Posted July 9 Förgasaren kommer absolut att fungera. Men om den kommer från en 2,5L och ska sitta på en 3L så kanske den behöver andra munstycken. Hålen kan antingen finnas där för att underlätta gjutningen av toppen eller så skulle de kunna vara en förberedelse för ett helsystem där även limpan är sötvattenkyld. Nu är den ju inte det så oavsett vilket så måste hålen vara pluggade när limpan är monterad. Share this post Link to post Share on other sites
frekop 2 Posted July 9 Ok, tack för svar. Får prova mig fram lite, detta blir lite av en Quick fix, då jag har dessa delar liggandes hemma. Share this post Link to post Share on other sites
TVR_gbg 8 Posted July 9 Samma block och topp används väl även som industrimotor (eller var i alla fall avsedd för det). Hålen bör vara avsedda för att värma insuget på en sådan motor. Angående förgasare så kan det ju vara som Eld- konstaterat att munstycken skulle kunna behöva bytas. Men jag skulle nog tro att det fungerar ändå för den har inte särskilt vass kamaxel. Hur stor skillnad i storlek är det på halsringarna? En 2,5 liters har troligen något mindre halsringar eftersom den kräver mindre flöde på toppvarv. Det gör i så fall att din 3,0 kommer att tappa lite effekt på topp, däremot är det fullt möjligt att vridmomentet ökar något lite i låg och mellanregistret. Men det är ju bara att testa. Troligen är det hel acceptabelt. Share this post Link to post Share on other sites