Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Räcker draggen...?!

Rekommendera Poster

Gäst

Hej, Fick med en 12,5 kg dragg till min 3,5 ton tunna tunga precis inköpta segelbåt. Räcker den eller krävs komplettering? I så fall vad? Danforth, Bruce etc? Västkusten. /Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Vad menas med dragg, det går inte att ha någon åsikt utan exakt upplysning. Med dragg menas en lättare anordning för tillfällig användning, gäller det något att lita på heter det ankare. Ett ankare med denna vikt kan räcka, beroende på typ, sätt att ankra, ankarplatsens läge, väder och andra faktorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse

Med dragg menas paraplydragg. Frågan är alltså om denna räcker för normal familjesegling under sommaren på västkusten med blandad ankring i naturhamn eller gästhamn ; ömsöm sandbotten, omsöm sten/bergbotten, mest av det senare förstås. Alt. är ju Bruce, Stock, Danforth, CQR, Facett etc, men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst harald

Skipper har så rätt. Ankaret måste väljas på grundval av bl.a botten. Jag använder ett bruce-ankare på 10kg, men det är på ostkusten. Det så kallade paraplyankaret, draggen, finns med i båten, men det kan användas endast om jag hittar en bra elkabel att kroka fast i. Men på stenbotten tror jag nog att ditt ankare duger bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse

Som lunchankare duger säkert din dragg alldeles utmärkt. Men att ankra för natten ställer lite andra krav. Min erfarenhet är att Bruce (orginal) är det klart bästa ankaret. CQR ger också ett mycket bra fäste, men har den lilla egenheten att man alltid klämmer sig på det eftersom plogen är ledad. Danforth är OK men har samma problem som CQR. Vilket ankare du än väljer så glöm inte att ha rejält med kätting på 5m. 8mm. kortlänkad kätting är inte fel. Vi ses därute !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...