Beatatheboat 3 Posted July 3, 2023 Hej! Har precis köpt ny båt och under jungfrufärden gick vajern i gasreglaget av! Helt ny med motorn (yanmar yse8) och hittar ingen liknande gasvajer på någon skeppshandel. Änden som sitter fast i gas-spaken är bara en tunn ståltråd och det är alltså där den gick av. Är det någon som har erfarenhet av att byta en reglagekabel av denna typ till en av de som finns att köpa på marknaden? Ser fästena likadana ut på motorn? Undrar också ifall det skulle vara möjligt att bara byta ut vajern inuti kabeln och behålla resten som det är? Vad tror ni? Tack på förhand! Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,821 Posted July 3, 2023 1 timme sedan skrev Beatatheboat: Hej! Har precis köpt ny båt och under jungfrufärden gick vajern i gasreglaget av! Helt ny med motorn (yanmar yse8) och hittar ingen liknande gasvajer på någon skeppshandel. Änden som sitter fast i gas-spaken är bara en tunn ståltråd och det är alltså där den gick av. Är det någon som har erfarenhet av att byta en reglagekabel av denna typ till en av de som finns att köpa på marknaden? Ser fästena likadana ut på motorn? Undrar också ifall det skulle vara möjligt att bara byta ut vajern inuti kabeln och behålla resten som det är? Vad tror ni? Tack på förhand! Har du ett väldigt enkelt gasreglage som bara påverkar insprutningspumpen? Alltså inget som även påverkar backslaget? Det var väl minst 50 år sedan jag såg ett sådant, då var det en pianotråd som satta fast i ett hjul med skåra bakom spaken, så satt pianotråden fast i armen på pumpen i andra ändan, ja trådel löpte i ett hölje också. Om du inte finner en pianotråd nånstans kanske du kan modifiera en sådan här…. Om armen på pumpen fjädrar tillbaka ordentligt kanske en vajer feån MC eller moped går att använda? Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,167 Posted July 3, 2023 Ny båt? Då har du väl garanti? Share this post Link to post Share on other sites
Beatatheboat 3 Posted July 4, 2023 16 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Har du ett väldigt enkelt gasreglage som bara påverkar insprutningspumpen? Alltså inget som även påverkar backslaget? Det var väl minst 50 år sedan jag såg ett sådant, då var det en pianotråd som satta fast i ett hjul med skåra bakom spaken, så satt pianotråden fast i armen på pumpen i andra ändan, ja trådel löpte i ett hölje också. Om du inte finner en pianotråd nånstans kanske du kan modifiera en sådan här…. Om armen på pumpen fjädrar tillbaka ordentligt kanske en vajer feån MC eller moped går att använda? Det verkar vara en precis sån jag har! Då är frågan om det är värt att meka ihop en likadan att byta ut den med eller om det är möjligt att byta till en modernare variant? Kan man fästa en sådan på samma sätt? Vajern sitter fastspänd i ”kuben” på armen på bilden. Share this post Link to post Share on other sites
LuminaL 101 Posted July 4, 2023 Kolla med Lidingömarin? Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,821 Posted July 4, 2023 Som sagts, det var längesedan jag så sådana. Men jag fann denna vaianten, till en Klippo gräsklippare, kanske funkar? Kostar knappt femhundra, ett modernt reglage till båtmotorer kan ju kosta 3-4000 kr. Men hur gör du idag när du manövrerar backslaget? Du kanske ändå skall ha ett kombinerat reglage för gas och växel? Share this post Link to post Share on other sites
hallonBoat 21 Posted July 4, 2023 Jag råkade också ut för att en vajer gick av på min båt. Efter lite sökande upptäckte jag att det fanns liknande vajrar för traktorer till mycket lägre pris. Bild-googla på "stop vajer traktor" så dyker det upp ett par alternativ. Biltema har också en liknande vajer men den var för kort för mitt behov: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/karosseri/karosseritillbehor/reglagewire-25-m-2000017971 Share this post Link to post Share on other sites
Beatatheboat 3 Posted July 14, 2023 2023-07-04 vid 22:49 skrev hallonBoat: Jag råkade också ut för att en vajer gick av på min båt. Efter lite sökande upptäckte jag att det fanns liknande vajrar för traktorer till mycket lägre pris. Bild-googla på "stop vajer traktor" så dyker det upp ett par alternativ. Biltema har också en liknande vajer men den var för kort för mitt behov: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/karosseri/karosseritillbehor/reglagewire-25-m-2000017971 Tack för hjälpen allihopa, nu är problemet löst! Jag köpte en precis sån från biltema och trimmade till rätt längd och fäste på samma vis som den tidigare. Billigt ock bra! 3 Share this post Link to post Share on other sites