Jump to content
Saturday 05 October 2024
skeppparn

Yanmar yse8 verkar suga luft

Recommended Posts

Hej!

Ja, jag misstänker detta iallafall. När jag luftat den så kan den puttra och gå ett tag, en halvtimme i något enskilt fall. Ofta stannar den inte utan det är när jag ska dra igång den nästa gång som problemet uppstår. Då kan den gå någon minut, bara för att sedan döden dö. Sen är det kört. Då får man segla ända in i hamnen. 
Åtgärden är sen alltså att lufta systemet igen och så kan proceduren börja om. Det är lite vanskligt om man ska in i okänd hamn och man inte får igång motorn
Någon som har haft liknande erfarenhet? Finns det något särskilt ställe där det mer sannolikt drar in luft? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pressade banjokopplingar och gamla slangar är väl bra att se över och byta ut till att börja med. Packningar till filter ett annat ställe. 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slangen från tanken var sprucken på min.

Syntes väl når man böjde

Köp på t ex Hydroscand EJ BT

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns flera ställen det kan läcka och dra in luft. Men börja med att kontrollera alla banjokopplingar och slangar. Luftningsskruven på finfiltret och ev förfilter är också vanliga felkällor.

 

Om du inte har det så kan du montera en "Bränsleblåsa" direkt  efter tanken tillfälligt så du kan trycksätta lite under felsökningen. är det ett lite större läckage så bör det läcka när du pumpar med den.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det läcker ur regulatorn såg jag så jag börjar där. Liiiite motstånd att skruva isär saker man inte tafsat på förut men som tur är finns ju dåligt upplösta servicemanualer

IMG_5667.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev LuminaL:

Finns flera ställen det kan läcka och dra in luft. Men börja med att kontrollera alla banjokopplingar och slangar. Luftningsskruven på finfiltret och ev förfilter är också vanliga felkällor.

 

Om du inte har det så kan du montera en "Bränsleblåsa" direkt  efter tanken tillfälligt så du kan trycksätta lite under felsökningen. är det ett lite större läckage så bör det läcka när du pumpar med den.

Tack för tipset! Där bränslet läcker ut kan naturligtvis luft läcka in. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En uppdatering!

Efter byte av diverse slangar så är systemet tätt. Vilket också var själva problemet. Slangen som ska släppa in luft i tanken var full med bôs som vi säger i Värmland. Skräp är det riktiga ordet. Nu är den rensad och förhoppningsvis kan man ge sig ut och segla igen. 
Tack för all hjälp!

IMG_5718.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här en värmlänning till.

Full tankat.

Körde motor typ en halvtimme.

Knöt fast på Ravis.

Motorn gick på tomgång typ 10 minuter.

Plötslig började motorn sacka allt mer under typ 2 minuter.

Bränslefel. Men vad och vart?

Öppnade tankpåfyllning.

Typ gick varvet upp till normal tomgång...

 

Ja, det var bös i luftslangens nippel på aktern.

 

Fixat här också😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

Här en värmlänning till.

Full tankat.

Körde motor typ en halvtimme.

Knöt fast på Ravis.

Motorn gick på tomgång typ 10 minuter.

Plötslig började motorn sacka allt mer under typ 2 minuter.

Bränslefel. Men vad och vart?

Öppnade tankpåfyllning.

Typ gick varvet upp till normal tomgång...

 

Ja, det var bös i luftslangens nippel på aktern.

 

Fixat här också😊

En värmländsk företeelse alltså!😁 Gött att det löste sig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...