pseudonym 1,147 Posted November 11 Bygget går vidare men har redan börjat kika efter nästa båt. En sjukdom det här. Har snöat in mig på en Colin Archer i skala 1/15 från Billing Boats, den blir stor, 127 cm och relativt dyr, men kanske inte lika påkostad som denna motorbåten som byggs just nu. Här en länk till en svensk handlare som har ett ex hemma, man kanske ska trycka på köpknappen redan nu? https://www.modellhobby.se/sv/traskrov/67968-billing-boats-colin-archer-billingboats728.html 1 Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 444 Posted November 11 Du kan ju också leta rätt på en linjeritning för en Colin Archer och bygga själv från "lösvirke". Jag gjorde det med en Engelsk kutter och det var roligt och intressant att pröva sig fram. Gjorde alls detaljer själv etc inkl sy segel. Och resultatet blev förvånansvärt bra🙂 1 Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 11 5 timmar sedan skrev Boanjohan: Du kan ju också leta rätt på en linjeritning för en Colin Archer och bygga själv från "lösvirke". Jag gjorde det med en Engelsk kutter och det var roligt och intressant att pröva sig fram. Gjorde alls detaljer själv etc inkl sy segel. Och resultatet blev förvånansvärt bra🙂 Har du några bilder på den? Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 444 Posted November 12 (edited) 10 timmar sedan skrev pseudonym: Har du några bilder på den? Japp, se länken till ett äldre inlägg där en bild finns🙂 Var fattig student och tog vad jag hade för att bygga den, förutom bordläggningen där jag köpte tunna smala mjuka ribbor i hobbyaffären. Gjorde t.o.m. linjeritningen själv (som del av studierna). Påbörjade bygget i Stockholm, gjorde majoriteten när jag gäst studerade ett halvår i Göteborg och slutförde det i Norge när jag flyttade dit för första jobb efter studier. Gav bort den som doppresent i Rättvik till brorsans dotter, varefter den åter hamnade i Stockholm och idag i ett källarförråd hos brorsan. Så i modellsammanhang är det en riktig världsomseglare😉 Edited November 12 by Boanjohan 1 Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 15 Jag slant på köpknappen så det blir en Billing Boats Colin Archer ändå. Den kommer att ta lång tid att bygga så med den på byggbordet så blir det långt mellan uppdateringarna skulle jag tro. Men den kommer att bli seglande med rc och motor. 4 Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 842 Posted November 15 37 minuter sedan skrev pseudonym: Jag slant på köpknappen så det blir en Billing Boats Colin Archer ändå. Den kommer att ta lång tid att bygga så med den på byggbordet så blir det långt mellan uppdateringarna skulle jag tro. Men den kommer att bli seglande med rc och motor. Grattis till många pysselkvällar! Vore kul med några bilder på byggsatsen med delar och tillbehörssats för att se utgångsläget. Jag har byggt några Billingsbåtar för många år sedan men ingenting i den där kalibern. Wentzels hobby hade i många år en fiskekutter i sitt skyltfönster som dom sålde ritning på som jag köpte, och byggde från lösvirke. Den blev pampig och rörde sig fint i sjön som ett deplacementskrov ska, men krävde en hel del barlast för att komma ner till vattenlinjen då skrovet är lite drygt 110 centimeter långt. Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 15 57 minuter sedan skrev Rascal: Grattis till många pysselkvällar! Vore kul med några bilder på byggsatsen med delar och tillbehörssats för att se utgångsläget. Jag har byggt några Billingsbåtar för många år sedan men ingenting i den där kalibern. Wentzels hobby hade i många år en fiskekutter i sitt skyltfönster som dom sålde ritning på som jag köpte, och byggde från lösvirke. Den blev pampig och rörde sig fint i sjön som ett deplacementskrov ska, men krävde en hel del barlast för att komma ner till vattenlinjen då skrovet är lite drygt 110 centimeter långt. Kul, denna behöver ca 6 kg barlast och bör väga runt 10 för att komma till sin rätt. Stormasten är 22 mm i diameter och 95 cm hög. Förr hade Billing alltid en ”fittingsats” men dom har gått ifrån det numera så alla satser är kompletta med allt som finns på ritningen förutom RC-utrustningen. Jag lägger ut bilder när jag får hem lådan. Min tanke är att båten ska få namnet s/y Mandalay efter Göteborgs sjöscouters båt som jag har seglat med. 1 Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 16 (edited) 2023-11-12 vid 10:33 skrev Boanjohan: Japp, se länken till ett äldre inlägg där en bild finns🙂 Var fattig student och tog vad jag hade för att bygga den, förutom bordläggningen där jag köpte tunna smala mjuka ribbor i hobbyaffären. Gjorde t.o.m. linjeritningen själv (som del av studierna). Påbörjade bygget i Stockholm, gjorde majoriteten när jag gäst studerade ett halvår i Göteborg och slutförde det i Norge när jag flyttade dit för första jobb efter studier. Gav bort den som doppresent i Rättvik till brorsans dotter, varefter den åter hamnade i Stockholm och idag i ett källarförråd hos brorsan. Så i modellsammanhang är det en riktig världsomseglare😉 Jag har faktiskt ett glasfiberskrov av en svensk CB33, alltså Carl Beijer som ritade denna 33:a. Skrovet mäter en meter och som det verkar ganska modellik en CB. Ska se om jag hittar nån bild. Edited November 17 by pseudonym Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 19 Jomenvisstserrusåatt….😉 1 Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 20 Funderar lite på om man skulle klä in rutramen med mahogny för att båten ska se lite mera tidstypisk ut istället för bara en ram i rostfri plåt? Får kapa till lite och kolla hur det ser ut innan jag bestämmer mig. Share this post Link to post Share on other sites
s841 50 Posted November 20 7 timmar sedan skrev pseudonym: Funderar lite på om man skulle klä in rutramen med mahogny för att båten ska se lite mera tidstypisk ut istället för bara en ram i rostfri plåt? Får kapa till lite och kolla hur det ser ut innan jag bestämmer mig. Låter frestande, men på de Riva jag sett i skala 1:1 är det rostfritt så det är nog mer än fråga om tycke och smak. Härligt bygge! 1 Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 20 1 timme sedan skrev s841: Låter frestande, men på de Riva jag sett i skala 1:1 är det rostfritt så det är nog mer än fråga om tycke och smak. Härligt bygge! Tycke och smak blir det ja. Hur går det med dina idéer om att bygga något själv? Såg att ”Svean” fanns i två storlekar? Och att det är en svensk tillverkare på dom. Hursom hoppas jag att du kommer till skott och låter inspirationen komma ut.👍 1 Share this post Link to post Share on other sites
s841 50 Posted November 20 3 timmar sedan skrev pseudonym: Hur går det med dina idéer om att bygga något själv? Har beställt "Svea" i skala 1:15 så det blir nog bra, får börja bygget efter jul/nyår när jag får lite mer tid. 1 Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 21 10 timmar sedan skrev s841: Har beställt "Svea" i skala 1:15 så det blir nog bra, får börja bygget efter jul/nyår när jag får lite mer tid. Då hoppas man att få se byggbilder här kanske? I skalan 1/15 blir den ganska stor eller? 120 cm eller däromkring. Share this post Link to post Share on other sites
s841 50 Posted November 21 3 timmar sedan skrev pseudonym: 120 cm 110 cm och 35 bred, bra storlek. 1 Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,147 Posted November 21 Var idag ute i klubben och hälsade på, där stod en båt större än min. 132 cm lång, 30 cc bensinmotor, och väldekorerad med mycket blingbling. Aldrig provad i sjön då den inte blev riktigt färdig innan byggaren gick bort. En Chris Craft Barrelback Runabout 1940. Jag rekommenderade han som ägde denna att byta ut bensinmotorn mot en EL istället då den skulle bli mycket mer tillförlitlig. Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 444 Posted November 21 2023-11-20 vid 09:49 skrev pseudonym: Funderar lite på om man skulle klä in rutramen med mahogny för att båten ska se lite mera tidstypisk ut istället för bara en ram i rostfri plåt? Får kapa till lite och kolla hur det ser ut innan jag bestämmer mig. Spontant tror jag mer på rostfritt, men skulle vara intressant att se och kunna jämföra bägge alternativen. Skulle vara kul om du lägger ut en bild på träram oxå så kan du be om en omröstning......... för skoj skull alltså, eftersom det är du som har vetot🙂 Share this post Link to post Share on other sites