Jump to content
Tuesday 23 July 2024

Recommended Posts

Hallå, nybliven medlem här. Sidan har hjälpt mycket under åren men nu kände jag att ja behöver bli medlem och fråga, då jag inte finner det jag söker svar på.

 

Har en blivit vid en nimbus 26 med en md21 förstått att det är en fin motor så länge man inte pressar dom allt för hårt. Men finns säkert fler åsikter och tankar.. men startar och knallar på. 
 

Men när jag startar och låter motorn går, och ska lägga ut. Så kan ja lägga i backen och det kan ta en stund innan båten driver. Samma sen när ja kommit ut och ska framåt. Kan det gå en stund innan lixom propellern börjar snurra, även om jag gasar så händer inget. Men efter en stund så kommer den och det funkar som det ska. 
vad kan va felet?? 
sen kan den va ojämn i varvtalet gå ner från 2500 till 2100 sen upp igen. Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har nog inte med motorn att göra 

det är nog backslaget som slirar och behöver åtgärdas 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Fogden:

Det har nog inte med motorn att göra 

det är nog backslaget som slirar och behöver åtgärdas 

Okej, tack för ett snabbt svar. Känns som det blir vinter projekt. Vet inte vad stor åtgärd det är. Svårt att hitta videos och liknande på just md21 tycker jag. 
båten gör samtidigt inte mer än 7 knop vill inte pressa den mer än nödvändigt. Tänkte om de är idé och kolla propeller byta också under vinter för att få jämt någon knop mer? Värt det??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att den inte gör mer än 7knop kan vara att backslaget slirar det är nog inte något fel på propellern 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med @Fogden har själv haft motsvarande problem med slirande backslag. Beroende på hur händig man är då går det att fixa själv. Jag gjorde det själv med hjälp av diverse oproffsiga metoder och vissa missöden, men det har funkat fint i två säsonger nu🙂.
Vilket typ backslag har du? 
 

Det att varvtalet ibland får hicka verkar de flesta här på forumet tidigare uttalat sig om bero på skitigt dieselfilter. Är tydligen vanligt symptom på det. Jag fick det problemet vid tre tillfällen i slutet förra året, bytt filter nu så får jag se om det gör skillnad. Men samtidigt då noterade jag i båras att matarpumpen inte var helt 100%, då nu är den bytt oxå.

 

Varvtalsvariationen beror nog inte på backslaget, för när det väl fått fäste så bör det inte börja slira igen tillfälligt under körning. Inte heller borde det kunna förlora fästet för att sedan få tillbaka det, utan motorn borde istället rusa om det under färd skulle börja slira.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om den inte gör mer än 7 knop är nog något mer fel, heller helt fel propeller.

Eller menade du att du inte vill köra mer än 7 knop? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Fogden:

Att den inte gör mer än 7knop kan vara att backslaget slirar det är nog inte något fel på propellern 

Så kan det ju kanske va ja! Tråkigt men båten är inte ny. men älskar båten så den ska vi fixa iordning så barnen får växa upp på den! 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Boanjohan:

Enig med @Fogden har själv haft motsvarande problem med slirande backslag. Beroende på hur händig man är då går det att fixa själv. Jag gjorde det själv med hjälp av diverse oproffsiga metoder och vissa missöden, men det har funkat fint i två säsonger nu🙂.
Vilket typ backslag har du? 
 

Det att varvtalet ibland får hicka verkar de flesta här på forumet tidigare uttalat sig om bero på skitigt dieselfilter. Är tydligen vanligt symptom på det. Jag fick det problemet vid tre tillfällen i slutet förra året, bytt filter nu så får jag se om det gör skillnad. Men samtidigt då noterade jag i båras att matarpumpen inte var helt 100%, då nu är den bytt oxå.

 

Varvtalsvariationen beror nog inte på backslaget, för när det väl fått fäste så bör det inte börja slira igen tillfälligt under körning. Inte heller borde det kunna förlora fästet för att sedan få tillbaka det, utan motorn borde istället rusa om det under färd skulle börja slira.

Osäker på backslaget, ska höra med förra ägaren igen. 
ja tjyvluft och matarpumpen har jag läst folk säger när den pendlar. Filtren är nyligen bytta faktiskt så tror inte jag har det så simpelt tyvärr.

 

kan man renovera backslaget i båten eller måste motor och skit ur? 
första båten med rak Axel och diesel, men lite händig är jag och bekanta. 
 

är inne på och skaffa bogpropeller också under vintern beroende vad en sån operation går på.
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Buddis:

Okej, tack för ett snabbt svar. Känns som det blir vinter projekt. Vet inte vad stor åtgärd det är. Svårt att hitta videos och liknande på just md21 tycker jag. 
båten gör samtidigt inte mer än 7 knop vill inte pressa den mer än nödvändigt. Tänkte om de är idé och kolla propeller byta också under vinter för att få jämt någon knop mer? Värt det??

En md21 är en pålitlig motor, om man inte pressar den. Om man försöker få ut de sista knopen på en halvplanande båt, så kommer topplocksproblem som ett brev på posten. Håller man däremot en båt som 26:an på en fart av 6-7 knop, håller den i evigheter. Min erfarenhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Buddis:

Osäker på backslaget, ska höra med förra ägaren igen. 
ja tjyvluft och matarpumpen har jag läst folk säger när den pendlar. Filtren är nyligen bytta faktiskt så tror inte jag har det så simpelt tyvärr.

 

kan man renovera backslaget i båten eller måste motor och skit ur? 
första båten med rak Axel och diesel, men lite händig är jag och bekanta. 
 

är inne på och skaffa bogpropeller också under vintern beroende vad en sån operation går på.
 

 

En installation av bogpropeller kan idag kosta 35-45.000 kr eller mer, vad jag förstått. Men det är ju beroende på säsong och val av bogpropeller.

53 minuter sedan skrev excel319:

En md21 är en pålitlig motor, om man inte pressar den. Om man försöker få ut de sista knopen på en halvplanande båt, så kommer topplocksproblem som ett brev på posten. Håller man däremot en båt som 26:an på en fart av 6-7 knop, håller den i evigheter. Min erfarenhet.

Ja den motorn är bra, det är Peugeot som utvecklade den, och den hamnade under en tid i Volvos landsvägsfordon… 240 om jag  nu minns rätt. Penta marinkonverterade den.

Vad man bör tänka på är att man skall undvika att abrupt stänga av en kall motor, låt MD21 gå en stund på tomgång när du kommer in i hamnen, så att motor och ffa topplocket som är av aluminium får svalna innan kylvattenflödet upphör.

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

En installation av bogpropeller kan idag kosta 35-45.000 kr eller mer, vad jag förstått. Men det är ju beroende på säsong och val av bogpropeller.

Ja den motorn är bra, det är Peugeot som utvecklade den, och den hamnade under en tid i Volvos landsvägsfordon… 240 om jag  nu minns rätt. Penta marinkonverterade den.

Vad man bör tänka på är att man skall undvika att abrupt stänga av en kall motor, låt MD21 gå en stund på tomgång när du kommer in i hamnen, så att motor och ffa topplocket som är av aluminium får svalna innan kylvattenflödet upphör.

 

Du menar en varm motor 🤔🌞

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är vi säkra på att det är rätt olja i backslaget? 

Fel olja kan ju skapa för liten friktion och därmed slirning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Buddis:

Osäker på backslaget, ska höra med förra ägaren igen. 
ja tjyvluft och matarpumpen har jag läst folk säger när den pendlar. Filtren är nyligen bytta faktiskt så tror inte jag har det så simpelt tyvärr.

 

kan man renovera backslaget i båten eller måste motor och skit ur? 
första båten med rak Axel och diesel, men lite händig är jag och bekanta. 
 

är inne på och skaffa bogpropeller också under vintern beroende vad en sån operation går på.
 

 

Backslaget måste ut ur båten, men motorn kan sitta kvar. Lossa propelleraxelkopplingen från backslaget, skjut bak axeln lite (beroende av typ axeltätning så kan den behöva  lossas oxå), lossa backslaget från motorn, dra det bak lite och lyft ur det. Låter enkelt men kan vara svårt/jobbigt beroende på åtkomst i motorrummet.


Jag monterade bogpropeller på en motsvarande båtstorlek förra året (Saga 27). Köpte en liten Vetus 35 kg dragkraft, paket med tunnel och manöverpanel för 7500kr på Erlandssons brygga. Gissar ca 4000kr till i glasfiber, epoxi, elkablar, huvudströmbrytare etc. Batteri hade jag redan. 35 kg dragkraft är en fint väder bogis, en kompis har en med 55 kg dragkraft i sin Nimbus 26:a och det räcker mer än väl säger han, men den blir typ dubbelt så dyr.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En film om backslag MS3B som är vanligt till MD21 motorerna:

 

Den "övre vänstergängade muttern" var dock inte så lätt att lossa utan att demontera undre locket och låsa axeln, vilket kräver en splines hylsa som passar.

 

Och här är tre filmer sv olika kvslite och nytta om hur man kan göra quick fix av slirande backslag, vilket innebär inslipning av kona och skjuthylsa, vars ytor blivit för blanka och då får lägre friktion och börjar slira. Jag gjorde detta och det har som sagt funkat i 2 säsonger nu. Sök t.ex. på "lapping cone gear" på youtube så hittar du mer matnyttigt.

X

x

 

Det är lite "bush craft" då ingen garanti att det funkar.

Edited by Boanjohan

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev excel319:

Du menar en varm motor 🤔🌞

Just det… gjutjärn och aluminium svalnar på olika tid. Bra om man har kylvattenflöde en stund innan man stänger av varm motor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev excel319:

En md21 är en pålitlig motor, om man inte pressar den. Om man försöker få ut de sista knopen på en halvplanande båt, så kommer topplocksproblem som ett brev på posten. Håller man däremot en båt som 26:an på en fart av 6-7 knop, håller den i evigheter. Min erfarenhet.

Så jag uppfattat det också :) vi har inte lagt till dit vi vill så vi kan njuta i 5 knop utan problem. Är väll om vi vill göra vänern runt det kanske kliar i fingrarna på en. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Just det… gjutjärn och aluminium svalnar på olika tid. Bra om man har kylvattenflöde en stund innan man stänger av varm motor.

Ja båten får alltid stå en stund när vi väl kommit fram. Så den får svalna :) 

förra ägaren var stressad och slog av direkt efter en längre hård tur, så toppen slog sig. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Boanjohan:

En film om backslag MS3B som är vanligt till MD21 motorerna:

 

Den "övre vänstergängade muttern" var dock inte så lätt att lossa utan att demontera undre locket och låsa axeln, vilket kräver en splines hylsa som passar.

 

Och här är tre filmer sv olika kvslite och nytta om hur man kan göra quick fix av slirande backslag, vilket innebär inslipning av kona och skjuthylsa, vars ytor blivit för blanka och då får lägre friktion och börjar slira. Jag gjorde detta och det har som sagt funkat i 2 säsonger nu. Sök t.ex. på "lapping cone gear" på youtube så hittar du mer matnyttigt.

X

x

 

Det är lite "bush craft" då ingen garanti att det funkar.

Tusen tack ska lägga mig och guppa idag och kolla igenom filmer du delat. Uppskattas för alla snabba och bra svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-06-24 vid 13:10 skrev Boanjohan:

Om den inte gör mer än 7 knop är nog något mer fel, heller helt fel propeller.

Eller menade du att du inte vill köra mer än 7 knop? 

 

Ja jag kanske kan pressa den över 7 knop men då varvar det på tok för mycket än jag önskar. Därför ja tänkte om man kunde ändra propellern för att få en bättre toppfart på 2400-2700 mer vill jag inte varva. Acceleration är inte intressant i en sån båt 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev excel319:

Du menar en varm motor 🤔🌞

Tror han mena varm :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Buddis:

Ja jag kanske kan pressa den över 7 knop men då varvar det på tok för mycket än jag önskar. Därför ja tänkte om man kunde ändra propellern för att få en bättre toppfart på 2400-2700 mer vill jag inte varva. Acceleration är inte intressant i en sån båt 😅

Tror min förra ägare gjorde samma sak. Han sa de låg på 3000 varv för 7 knop och bytte sen propeller så den nu ligger på 2200 varv vid 7 knop. Jag kan pressa min till 3000 varv, men den  ska egentligen toppa drygt 4000 varv, misstänker det är pga propeller bytet. Å andra sidan händer inget med farten efter 2600 varv, den gräver bara ner sig eftersom det är en snipa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Buddis:

Ja jag kanske kan pressa den över 7 knop men då varvar det på tok för mycket än jag önskar. Därför ja tänkte om man kunde ändra propellern för att få en bättre toppfart på 2400-2700 mer vill jag inte varva. Acceleration är inte intressant i en sån båt 😅

Har du allt för stor stigning går motorn tungt på för låga varv och det är inte heller bra, sen kan du ju kanske välja en propeller där du hamnar i nedre skalan av maxvarv-spannet men inte mer än så. Så länge kylsystemet är i ordning gör det inget om motorn varvar enligt spec.

Motorn är ju konstruerad så.

Men tänker du aldrig köra över 7 knop så funkar det säkert ändå, 

Eller ställ maxvarvet till 3400 varv, obelastad motor så den går som ”tung drift” då ska du nå 3000 varv på topp med önskad propeller och får en motor som går med lägre varvtal utan att riskera att den går tungt.

Jag är alltid väldigt noga med att varmköra ordentligt innan jag ökar varvtalet över 1500 på mina AD31:or men sen får de gärna åka på 3500 och oftast så toppvarvar jag dem under någon minut för att kolla att temperaturen och oljetrycket är stabilt. Sen drar jag av farten i god tid innan tilläggning så de får komma ner i temp sista biten.

 

Edited by Makro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-06-24 vid 20:24 skrev Rascal:

Är vi säkra på att det är rätt olja i backslaget? 

Fel olja kan ju skapa för liten friktion och därmed slirning.

De vet jag inte. Kanske ska börja där då, vore ju suveränt om de bara är oljebyte som är lösningen. men ska inte ropa hej än, någon rekommendation på olja ?? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Boanjohan:

Tror min förra ägare gjorde samma sak. Han sa de låg på 3000 varv för 7 knop och bytte sen propeller så den nu ligger på 2200 varv vid 7 knop. Jag kan pressa min till 3000 varv, men den  ska egentligen toppa drygt 4000 varv, misstänker det är pga propeller bytet. Å andra sidan händer inget med farten efter 2600 varv, den gräver bara ner sig eftersom det är en snipa.

Ja det gör vi nog också just nu. Så de lät ju härligare med 2200 i varv än 3000. 
vore trevligt om man kunde få några knop med lägre varv utan att förstöra motorn. Förstått de inte får gå för tungt heller.  Men någon fin balans där emellan borde ju finnas. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Makro:

Har du allt för stor stigning går motorn tungt på för låga varv och det är inte heller bra, sen kan du ju kanske välja en propeller där du hamnar i nedre skalan av maxvarv-spannet men inte mer än så. Så länge kylsystemet är i ordning gör det inget om motorn varvar enligt spec.

Motorn är ju konstruerad så.

Men tänker du aldrig köra över 7 knop så funkar det säkert ändå, 

Eller ställ maxvarvet till 3400 varv, obelastad motor så den går som ”tung drift” då ska du nå 3000 varv på topp med önskad propeller och får en motor som går med lägre varvtal utan att riskera att den går tungt.

Jag är alltid väldigt noga med att varmköra ordentligt innan jag ökar varvtalet över 1500 på mina AD31:or men sen får de gärna åka på 3500 och oftast så toppvarvar jag dem under någon minut för att kolla att temperaturen och oljetrycket är stabilt. Sen drar jag av farten i god tid innan tilläggning så de får komma ner i temp sista biten.

 

Har inte ens vågat haft fullt efter alla forum jag läst att toppen säger upp sig. 
men det är ju som du skriver att motorn är gjord för det. kanske ska prova gasa ur och se vad instrumenten säger och vad den varvar. 
Ja den verkar kyla väldigt bra sjunker fort när man släpper av och går ner i varv. 
 

vem ska jag prata Med angående propellrar och som vet vad jag menar för båt när jag säger nimbus 26 med en md21? 
propeller kan man beställa från hela Sverige om man bara får prata med någon som vet vad han pratar om.

tack för svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Buddis:

De vet jag inte. Kanske ska börja där då, vore ju suveränt om de bara är oljebyte som är lösningen. men ska inte ropa hej än, någon rekommendation på olja ?? 

Om det är ett Volvo Penta MS3 eller MS3B så ska det vara samma olja som i motorn!

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Buddis:

Har inte ens vågat haft fullt efter alla forum jag läst att toppen säger upp sig. 
men det är ju som du skriver att motorn är gjord för det. kanske ska prova gasa ur och se vad instrumenten säger och vad den varvar. 
Ja den verkar kyla väldigt bra sjunker fort när man släpper av och går ner i varv. 
 

vem ska jag prata Med angående propellrar och som vet vad jag menar för båt när jag säger nimbus 26 med en md21? 
propeller kan man beställa från hela Sverige om man bara får prata med någon som vet vad han pratar om.

tack för svar.

Eller ställ ner max varvet som jag nämnde, om du är rädd för att varva/ köra motorn för hårt.
Varmkör ordentligt och kör upp varvtalet till 3400 obelastad motor och sätt full-lastanslaget där, då ska du ha reducerat till 51 hk och motorn ska varva ca 3000 på fullgas om du har rätt propellerstorlek. Då bör du ha goda marginaler.

Niklas på Propellerservice i Surte utanför Göteborg är mycket bra om du bor i Västsverige/ Göteborgstrakten.

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

För att svara på vissa frågor är det bra att få veta vilka grejer det handlar om. Nimbus 26 med MD 21 kan ha RB-backslag. I så fall har man en spak för växel och en annan för gas. Är det enspaksreglage så är det troligen MS3-backslag.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

För att svara på vissa frågor är det bra att få veta vilka grejer det handlar om. Nimbus 26 med MD 21 kan ha RB-backslag. I så fall har man en spak för växel och en annan för gas. Är det enspaksreglage så är det troligen MS3-backslag.

Ingemar

Tack dumt av mig och inte nämna det. Jag har 2 spakar 😬 också en grej jag hade gärna ändrat på. Så man kan va lite snabbare när man lägger till. Mvh 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Buddis:

Tack dumt av mig och inte nämna det. Jag har 2 spakar 😬 också en grej jag hade gärna ändrat på. Så man kan va lite snabbare när man lägger till. Mvh 

Då frågar jag direkt. 
RB backslaget, har vi något gott eller ont och säga om dom? Är helt ny på dom här grejerna. Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...