Jump to content
Thursday 25 July 2024
Hiort

VP B20 som kanske går varm?

Recommended Posts

Halloj alla proffs! 

 

Vänder mig till er för att höra vad ni tror.

 

Har en B20 Som sitter i en båt jag köpte i våras. Godtrogen och lite lätt naiv som jag är så fick jag förtroende från säljaren om att det bara var att lägga I båten och köra på. Stod även så i annonsen..... 

 

OTROLIGT svårstartad och trög precis överallt, Växel, drev etc. 

Den gick upp till 120 grader på bara några få minuter dessutom. 

Så fort tändningen slogs på så gick mätaren upp till 70 grader för att sedan fortsätta uppåt.

Bytt till en ny givare då den andra förmodligen var trasig. 

Rensat oljekylaren som var helt igensatt förutom 2 kanaler i den.. 

 

Nu till dilemmat.

Mätaren går fortfarande upp till max efter 8-10 min tomgångskörning. Men börjar som den ska på 40 grader.

Har mätt med en IR termometer på frostpluggen precis intill givaren

(i bakkant på min b20) 

Det visar inte mer än runt 78 grader, då efter cirka 12 min tomgång.

 

Fick tillslut motorn att funka som den skulle (hoppas jag) igår och tog en sväng på 10 minuter. 

 

Mätte sedan temperaturen (på frostpluggen, runt om toppen) 

Fick bara indikeringar på omkring 75-78 grader. 

 

Så min fråga, kan mätaren vara sönder? 

Borde inte temperaturen som är mätt precis intill givaren stämma? 

 

Tacksam för svar. 

 

Mvh sebbe 

Edited by Hiort

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är mätaren graderad i grader eller - som på en del äldre VP - bara i ett grönt och rött område ?  Låter dock på din beskrivning som att det är grader.

 

Det framgår inte om den är sjö- eller färskvattenkyld. Men med tanke på temperaturen skulle jag gissa på färskvatten (alltså "intern glykolslinga" via värmeväxlare).

Är du säker på att du fått rätt givare ?  Är den köpt för bil så lär det vara rätt, men till många VP/marin som är sjövattenkylda är givaren anpassad för att ge "lagom" grönt redan vid 50-60°C. Har du en sådan till din mätare kommer den ge alldeles för höga utslag vid "normal" temp.

 

Bara en tanke. Men visst KAN det ju vara andra fel också, fast bra att du dubbelkollat via IR-termometer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antag att tempmätaren visar rätt efter bytet av givare. IR termometern visar antagligen rätt den också, men IR-mät på termostathuset istället. 

Har du kollat termostaten? (man lägger den i en kastrull på spisen tillsammans mad vatten och termometer, värmer på och noterar när den öppnar sig).

Ja sedan kan man ju hoppas att du har en tempivare som matchar instrumentet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. 

 

Tempgivaren skall passa B18/b20 enligt beskrivning. Inser nu vid vidare efterforskning att givaren är från KUS och inte volvo penta.. där av visar nog mätaren helt fel då dom inte lirar med varandra..... klantigt! 😅 

 

Men har tagit ur termostaten och kokat den och den öppnade runt 65 grader.

Vid mätning med IR på termostathudet så är det inte särskilt varmt. Kommer inte ihåg exakt men inget jag reagerade på i vart fall. 

 

PS. Den är sjövattenkyld. 

Nu går motorn i Stockholms skärgård.

Men har de senaste (20 åren) gått i göteborg. 

 

Men jag får inhandla ett KUS instrument och hoppas på att temperaturen visar rätt.

 

Tacksam för svar!! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@IngemarE jag får ta och testa med något ut av dessa instrument för att se om det blir mer sanningenligt gällande vattentemperaturen. Tack för svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Hiort:

...

 

PS. Den är sjövattenkyld. 

Nu går motorn i Stockholms skärgård.

Men har de senaste (20 åren) gått i göteborg. 

 

Men jag får inhandla ett KUS instrument och hoppas på att temperaturen visar rätt.

 

Tacksam för svar!! 

 

Fantastiskt att den klarat så många år i Kattegatt... för jag tror inte att du menar att den bara gått i älven och i vallgravarna..?

Men detta faktum kan ju vara ett framtida observandum, kombinationen gjutjärn och saltvatten blir sällan bra tillsammans.

 

Även tempgivare kan du testa med "kastrullmetoden".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Tempgivaren ska sitta i framkant på cylinderlocket, strax bredvid termostathuset. Om givaren sitter bak så är det nog en modifierad biltopp. Motorn blir bra mycket varmare i akterkant så där får man fel värde.

Ingemar

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Georg_Ohm jo det är lite av ett under, såvida man inte bytt delar under åren. Låter det var osagt då jag inte fått någon info om detta. Den har nog gått lite här å var, utomskärs runt västkusten 😃 

 

Kanske ska ta och prova den gamla för att se status.

 

@sanktanna Jag har också läst mig till detta, men saknade en speciell flänsbricka (oval bricka) med gänga för just givare då jag tänkte flytta fram den.

Pratadeed några B20 proffs på Täby motor och de berättade att det ska inte spela någon roll var den sitter enligt dem.. men som sagt har jag mätt på blocket runt termostathuset och där uppgår inte temperaturen till några kritiska grader. Men mer än ljummet blir det ju absolut. Fortfarande så man kan hålla handen där en bra stund. 

 

Men börjar med att hitta ett instrument som är tänkt för KUS givaren så får vi se vart det landar 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Hiort:

@Georg_Ohm jo det är lite av ett under, såvida man inte bytt delar under åren. Låter det var osagt då jag inte fått någon info om detta. Den har nog gått lite här å var, utomskärs runt västkusten 😃 

 

Kanske ska ta och prova den gamla för att se status.

 

@sanktanna Jag har också läst mig till detta, men saknade en speciell flänsbricka (oval bricka) med gänga för just givare då jag tänkte flytta fram den.

Pratadeed några B20 proffs på Täby motor och de berättade att det ska inte spela någon roll var den sitter enligt dem.. men som sagt har jag mätt på blocket runt termostathuset och där uppgår inte temperaturen till några kritiska grader. Men mer än ljummet blir det ju absolut. Fortfarande så man kan hålla handen där en bra stund. 

 

Men börjar med att hitta ett instrument som är tänkt för KUS givaren så får vi se vart det landar 😎

Ja det är viktigt att givare och instrument lirar med varandra, givarna från olika fabrikat kan ha olika resistans... Vet inte hur det är med tempgivare och oljetrycksgivare, men bra att veta är att givare till olika tankar har en europeisk standard eller en amerikansk.

 

Om du någon gång för anledning att lyfta på topplocket så kan du ju se hur mycket gods som återstår mellan kylkanaler och cylinderlopp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...