Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pitti

Behöver några tips hur man fiska med nät.

Rekommendera Poster

Hey,jag bor här ute i Nynäshamn det är jättebra fiskevatten. Tänkte fiska då och då med nät på Torsk,eller Flundra eller Havsöring för husbehov. Köpte nåt nät 60mm Mask,30m lång,5 fot djup. Har aldrig gjord det. Läste om att man behöver utom nät sänklod och vakare med flaggor eller klot eller kryss beroende om det är överseglingsbart och att man mäste utmärke det mitt ägarens personuppgifter. Vart nånstans kan jag få tag på sänklod vakare med flaggor eller klot ect.Och hur gör man bäst att lägga ut nätet smidig och framgångsrik.Och om mitt fiskenät är det rätta. Vore jättetacksam för alla tips jag kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Sådan redskap finner du hos någon fiskeredskapshandlare i din närhet. Det ska även märkas med ett F som visar att det är fritidsfiske. Tänk på att inte sätta näten på populära kustfiskesträckor då spöfiskare, mig inberäknat, avskyr nät längs öringens vandringsstråk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta gensat fiska med nät du [RÖD]drar bara upp masssa fisk[/RÖD]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min alldeles egna uppfattning!

 

Enligt mig är frågan inte relevant på detta forum. Sportfiske är fiske med egen lina och inget annat. Industrifiske betackar jag mig för/mvh/Nitro

 

Ps. jag är inte sur på dig som person utan på industrifisketanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var väl ett onödigt inlägg. Står det nånstans att detta forum endast gäller spöfiske? Nätfiske är också en bra form av fritidsfiske. Att ta 20 aborrar på nät är inte alls mer industriell än att dra 40 makrillar på spö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring länsstyrelsen där du bor och begär att få hem skickat gällande redskaps utmärkning för fiske med nät..Du kan bli kopplad till fiskeristyrelsen därifrån,men ska du fiska med ett litet nät gäller en väle (kula) i varje ände på nätet som det står ditt namn och telefonnummer på samt bokstaven F för fritidsfiskare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

det där med att ha plastkula i varje ände är ju skandal skaffa riktiga nätvålar istället så vi andra kan se var näten ligger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst axel

sluta fiska med nät

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nät är en ren styggelse. För vem kan säga hur mycket fisk det skall fastna. Vill man slänga tillbaks en del fisk. Är dom redan nätskadade. Och oftast redan döda av för mycket kämpande. Och i Nynäshamn är det nästan redan fisktomt. Precis som i nästan hela Östersjön. Har fiskat i dessa vatten i herrans massa år. Får man några matborrar får man skatta sig lycklig där nu. Om folk gav fasiken i dessa nät. Skulle vi ha mer fisk kvar. Att vara så insnöad idag att tro att det finns torsk kvar i svenska vatten. När knappt yrkesfiskarna får nåt. Nä lär dig sportfiske. Då kan du välja hur mycket fisk du behöver. Mer en frys räcker väl. MVH Gunnar spöfiskaren som äter sig mätt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan visst reglera! Om du vill ha middagsfisk så lägg ut ett nät på ett ställe där fisk normalt sätt inte rör sig. Då lär du knappast få mer än du behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan

Jag har faktiskt större förståelse för folk som fiskar med nät för att sedan äta upp fisken, än människor som fiskar med spö för att det är roligt och sedan kastar tillbaka en vettskrämd och skadad fisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håkan, då måste väl chansen vara större. Än om du inte släpper tillbaks någon som näten inte gör. Och leker gör ju verkligen dessa nättomtar. När man inte ens vet vad som fastnar i näten. Ett gäng brax eller simpor är väl det ultimata för näteriet. Eller varför inte lite sarv till middag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håkan, så du tycker att nätfiskare har det tråkigt. Och inte har det lika roligt som en sportfiskare. Ännu större anledning att sluta med dumnäten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu var väl frågan om hur nätfiske gick till, inte om vad folk tyckte om det.

Det är väl bättre att vi försöker svara på frågan istället, ju.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa lägga ett T  av näten.

De småmaskiga bildar foten och

de stormaskiga taket ..

De stora fiskarna brukar studsa bort

från de finmaskiga näten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sänklod behöver du nog inte då de nät man köper i regel har små vikter inknutna (alt. en blylina) i botten på nätet. Små flöten inknutna i övre delen av nätet håller detta stående på bottnen. Knyt fast en boll med tillräckligt lång lina så du gott och väl når botten med nätet i ena änden. Lägg i den änden av nätet i vattnet och kör sakta bort medan du lägger ut nätet. När du når slutet så knyter du fast den andra bollen, även den med tillräklig lina. Svårare än så är det inte.

 

Det händer att jag lägger ut ett nät med jollen på semestrarna. Detta uppskattas mycket av familjen när det vankas nystekt flundra till brunch.(och nej jag får inte upp hela östersjöns marina liv. Ca: tio flundror och ett par abborrar per sommar).

 

Se bara till att följa de regler som gäller i ditt område.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

bra wille med den sidan du visar. massa tjat här om man ska fiska med nät eller ej. har man några nät för husbehov så här det inget hot mot våra fiskbestånd bara man inte läger dom i myningar typ till havsöringsåar och smala sund sen gäller ju 300 meter från land för fritt fiske närmare land är enskilt vatten fast undan tag finns kolla med din närmaste länstyrelse.det störtsa hotet är ju yrkesfisket. fast jag själv använder bara fiskespö. vi får plats alla om vi hjälps åt så ta inte mer fisk än man orkar äta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det är väl det internet är till för, att söka information? Jag hade själv ingen aning innan jag sökte lite för att försöka reda ut lite av reglerna. /Wille numera ännu mera kunnig.;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gemföra C&R med att skjuta en harpun i en älg. Var nog det mest korkade jag läst. Visar på nån fruktansvärd okunskap om det han påstås veta nåt om. Om du gillar nät.Tänk då att det är ett mångfiskande redskap. Eftersom du inte kan veta mängden som fastnar och inte kan återutsättas för överlevnad. Skillnaden när jag med spö kan ta upp den mängd jag behöver. Typ 10 abborrar och kanske 5 gös. Men att jag vill fiska vidare och därefter ömt släpper tillbaks dom jag då inte behöver.Fisken jag då släpper tillbaks har ju åtminstone god chans att överleva. Medans dina nät rent ut sagt skövlar. I ett mindre vatten kan man på några månade eller bara veckor totalt fiska ut vattnet. Titta bara på Östersjön. Nätraseriet har ju varit vakant där. Även Mälaren har näten legat packad ibland. Värst var det för en äldre dam i Norrtälje. Viken utanför Assögården. Hon undrade varför hon aldrig fick nån sik i sina nät. Frågade var hon la dom. Längst ner i viken sa hon. Då förstod jag direkt varför hon inte fick nån fisk. Vet av egen kännedom av att fiskat där själv. Att det ligger nät packade från viken längst upp mot havets öppning. Ända ner mot hennes längst ner. Förklarade att den sik som kommer förbi alla dessa näthinder. Och ha den lyckan att hitta hennes nät var lika med en nål i en höstack. Att då påstå att nät är bra. Är lika dumt som att påstå att skjuter vi alla älgar så blir dom ännu fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

elanen tycker du ska skilja lite på husbehovs nät och det yrkesfiskarens nätmänger fast det under förutsätning att husbehovsfiskar har rätt mängd nät fast det finns ju många rötägg som lägger massa mer nät än dom får ha och så finns även bland spöfångare rötägg??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse P, ja tänkte nog att så korkad kunde du knappast vara. Nog var det tändvätska alltid. Har just både tävlingsfiskad, även med nät, men då utan hjärna och är nu bara road att fiska efter fetborre. För hur har dom tänkt C&R förbud. Ska man slå ihjäl allt som rör sig på fiskfronten. Får jag en Karp, Sutare, Havsöring eller vilken art som helst. Panga den i huvudet. Om du sen inte kan äta den spelar ingen roll. Uppropet som dom så kallat kända fiskeprofiler (mest flugfiskare) som var mot C&R. Har ju inte gjort saken bättre. Det är väl då viktigare att ta bort nät eller andra massdödande fångsmetoder. Utfiskning måste väl vara viktigare än om man pussar på fiskarna och låter dom få en ny chans. Större risk att överleva än att få bonken varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laxöring,är inte emot yrkesfiske. Inte dessa kustnära yrkesfiskare. Som vet att inte överfiska. Det är dessa armader med stora trålare som kammat av vartenda botten. Ett visst uttag behövs. Men då måste balansen i havet vara normalt. Idag är det ju inte det. I vissa delar av skärgården i Stockholm och även i övriga landet helt eller nästan fisktomt. Massa faktorer som inte har med fiske, har gjort att fisken försvunnit eller helt enkelt svultit i hjäl. När mörten inte har nån föda. Har heller inte rovfisken det heller. Forskarna har ju upptäckt att mötrens föda försvunnit i stora delar av Stockholms skärgård. Att övergödningen gjort att den hårda botten som bådeför gös och abborre blivit överdragen av ett algrikt slemskikt. Därför har det också drivit bort rovfisk från dessa områden. All medicin som spolas ut från avlopp och reningsverk där hormoner påverkad fiskar. Det finns en 5 till kanske tio andra faktorer som skapar oreda för fisken. Det är vi människor som gjort det. Att då kasta ut nät för att fånga spillror av fisk. Visar bara på människans girighet och dumdristighet. Ta bara torsken som fanns runt husknuten bokstavligt talat. Nu är det småtorsk som trålarna tar på vissa fläckar. Men inte inne i skärgården som var förr. Och där man från land kunde ta dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

har bildbevis. det här njuter mest av och se öring på väg till sina lekplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ni är bra patetiska, ni flugfiskare, ni utgör en liten skara, som tror att ni vet allt om fiske, och om vad som är sport och vad som är rov, vad som är rätt metod, upplysningsvis så finns det myndigheter och fiskevårdsföreningar som skapar rätt ramar och vad som är bra för just det fiskeområdet.

Fiske för mig är en variation av fångstmetoder, jag är uppvuxen på västkusten, och redan som liten knatte var jag med pappa och vittjade skäddegarnen, dörjade makrill eller pilkade torsk.

Nu har jag köpt en strandtomt vid en insjö, där lägger jag nät, sätter ut mjärdar, trollar, spinnfiskar eller för den delen fiskar gädda med fluga.

Så ett gott råd till alla Messersmitts, håll er till era leksakssjöar med inplanterad konstgjord regnbåge och låt oss fritidsfiskare som vill ha lite spänning och avkopling få vara ifred och slippa era patetiska inlägg.

Snart går isen upp,

Mikey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så jävla rätt!

Själv fiskar jag med spö och nät. Vi tar hand om all fisk som vi får i nät utom simpa och en del gädda men det händer sällan... Brax och mört tex ger vi till bekanta som tillagar dem.

Kolla med östermalmshallen vad de tar för färsk brax....fina fisken fast nästan ingen vet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip är jag emot nätfiske. Har dock en vän som har ett nät och som tar hand om det som fastnar. Han kollar nätet varje dag och när han är nöjd åker det upp. Skillnaden är väl de som kallar sig för fritidsfiskare men som säljer överflödet som man håvar upp. Det är inte vad jag kallar fritidsfiske. Man kan bara ta ut räntan av det kapitalet ger. I vattnet där jag bor är nästan gösen borta helt på grund av att yrkesfiskarna stänger till flödena till och från lekområdena med sina fiskeredskap (helt lagligt p.g.a konstiga regler). Det är tråkigt då det är ett av Vänerns största lekområden för gös. Sketfiske på er!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...