Jump to content
Friday 19 July 2024

Recommended Posts

Hej,

Behöver akut tips😥

Matarpump drar in bränslet fint in i pumphuset, men ut ur de 3 såkallade tryckmunstyckena så kommer inget bränsle, men lossar jag dessa med ett halvt varv ca så blir det en stark stråle upp i taket,,men dessa kan givetvis inte sitta löst så kan de vara felmonterade? kan fjädrarna osv vara dåliga,,evt för hårda?

Tacksam för hjälp, korrekt namn på dessa? monteringsanvisning, bilder tips mm.

Mvh, David,  Tjust Skärgård 😊spacer.pngspacer.png

 

20230613_215155.jpg

20230612_135203.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Du har lossat spridarrörens överfallsmuttrar på insprutningspumpen, och där kommer det diesel, vilket är bra. Men vad är historiken till driftstörningen, la motorn bara av? Eller är det första uppstarten efter renovering etc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt, hur uppstod problemet?

För det är väl inte bara så enkelt att du behöver gör en luftning vid respektive spridare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, det är första uppstart efter lite fix o don, har luftat nere vid pumphuset och samtidigt pumpat manuellt på matarpumpen tills det endast kommer ren diesel,,sen har jag både haft rören av och monterade,,och då borde det tokspruta bränsle,,men inte.

Men när jag lossar lite på dessa 3 så kommer stråle, tänkte demontera dessa 3 försiktigt igen och se så alla små delar är korrekt monterade

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Penta17c:

Hej, det är första uppstart efter lite fix o don, har luftat nere vid pumphuset och samtidigt pumpat manuellt på matarpumpen tills det endast kommer ren diesel,,sen har jag både haft rören av och monterade,,och då borde det tokspruta bränsle,,men inte.

Men när jag lossar lite på dessa 3 så kommer stråle, tänkte demontera dessa 3 försiktigt igen och se så alla små delar är korrekt monterade

Ok, men har du lossat bränslerören framme vid spidarna, för om det är luft i dom så blir det svårt att få igång motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag kan minnas av gårdagens demontering av dessa 3 enheter var att jag ej såg några "Justerbrickor" som skall ligga ovanför fjädern, men ska kolla igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lossat rören vid spridarna, och även haft rören helt av från pumphus,,ko.mer det inget ur pumphuset så kommer det inte upp till spridarna,  men vrider jag dessa 3 vid pumphuset så kommer det stråle upp I taket,,,men när jag drar åt dom så är det stängt

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Penta17c:

Det jag kan minnas av gårdagens demontering av dessa 3 enheter var att jag ej såg några "Justerbrickor" som skall ligga ovanför fjädern, men ska kolla igen.

Såhär ser ju din pump och dess delar ut, så kan du jämföra med delarna du har in din pump:

https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/marine diesel engines/product/md17c/explodedview/54148919?catalog=7742230&functiongroup=Bränslesystem&img=49941.png&header=Bränsleinsprutningspump

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev No_jah:

Har nu tagit bort rör och tittat på samtliga 3 enheter vid pumphuset,,samtliga delar är korrekta och korrekt monterade, se bild

20230614_105411.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om allting är rätt monterat så är det väl helt enkelt något fel på pumpen, typ att pumpen läcker internt på något vis. Det är väl även några o-ringar som kanske kan vara värt att byta? 

Edited by No_jah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det märkliga är att den gick förra veckan på pall innan vi la i den, nu när dessa 3 på pumpen är borttagna kör jag med startmotorn,,,det kommer upp bränsle,,men inte med nån kraft.

20230614_105411.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Kan du definiera ”lite fix och don”? Finns det någon anledning att du plockade bort komponenter från pumpen? Har insprutningspumpen varit demonterad från motorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Penta17c:

Har lossat rören vid spridarna, och även haft rören helt av från pumphus,,ko.mer det inget ur pumphuset så kommer det inte upp till spridarna,  men vrider jag dessa 3 vid pumphuset så kommer det stråle upp I taket,,,men när jag drar åt dom så är det stängt

Du måste lufta vid spridarna. Lossa muttrarna och kör startmotorn tills det kommer bränsle. För kommer det vid pumpen så kommer det att komma vid spridarna också, så småningom. Det är ju en väldigt liten mängd diesel som kommer ur pumpen vid varje insprutningstakt. Du använder begrepp som tokspruta. Vad menar du då? Högt flöde eller väldigt högt tryck på det lilla flöde som kommer? Om du håller på med luftning och körning av startmotorn när båten ligger i sjön så tänk på att stänga kylvattenintaget, annars kommer du att fylla avgassystemet och sedan cylindrarna med vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och typ halvgas, annars är dieselflödet minimalt.

Går knappast att lufta annars.

Var beredd på att stänga motorn ifall den startar, utan vatten o s v.

 

Går motorn på en cylinder eller flera, så öppna kylvattnet och dra ned på gasen. Lufta sen en insprutare åt gången.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Skrev att det ej kom nåt vid pumpen utan att jag lossade pumpmunstyckena eller va de heter,,men jag använde mitt sunda förnuft,,nu har jag supertryck vid spridarna och motorn som tidigare var svårstartad startar nu kall på 1/2 sekund och går som en klocka på låg mellan och högvarv😁

Jag tog bort justerbrickan nr 24 i varje enhet,,detta borde jag ta patent på😆

Mvh.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Penta17c:

Hej,

Skrev att det ej kom nåt vid pumpen utan att jag lossade pumpmunstyckena eller va de heter,,men jag använde mitt sunda förnuft,,nu har jag supertryck vid spridarna och motorn som tidigare var svårstartad startar nu kall på 1/2 sekund och går som en klocka på låg mellan och högvarv😁

Jag tog bort justerbrickan nr 24 i varje enhet,,detta borde jag ta patent på😆

Mvh.

Det är väl den brickan som används för att justera insprutningstrycket? I så fall har du gått runt felet som troligen beror på en sliten insprutningspump. Pumpen orkar inte producera det tryck som behövs för att öppna spridaren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...