Jump to content
Wednesday 17 April 2024
ljud

Körde av en bit av skeddan (bild) Yamaha F300BETX

Recommended Posts

Som vanligt när jag går på grund är jag väldigt nära hemmabryggan. Otroligt klantigt, hade jag kommit över planingströskeln, eller kört 6 knop hade det inte hänt.

 

Vad skulle ni göra, fixa omgående eller åtgärda i höst? Jag tyckte båten uppförde precis som innan det hände.

 

Propellern har inte ett märke som tur är. Kan jag utgå ifrån att växellåda och drev inte tagit stryk?

 

Sedan finns ju dessa skall man sätter dit utan svets, men känner mig lite skeptisk till det. Det är en väldigt dyrbar motor och tänker att det kanske inte är det bästa att skruva fast rostfritt stål i det som finns kvar av skeddan.

 

Tack på förhand!

 

Eder klåpare

 

SKEDDA.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har i oturen tur om du hittar någon som har tid att svetsa det där nu i semestertider. Jag tror du kan vänta till upptagningen, men propeller och axel är ju ännu mera utsatt nu om du skulle smälla på igen med ännu högre reparationskostnader som följd.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pseudonym:

Du har i oturen tur om du hittar någon som har tid att svetsa det där nu i semestertider. Jag tror du kan vänta till upptagningen, men propeller och axel är ju ännu mera utsatt nu om du skulle smälla på igen med ännu högre reparationskostnader som följd.

Just det!

 

Det ser ut som om du har en rostfri stålpropeller... nästa gång du råkar ut för den akuta och oberäkneliga landhöjningen så tar propellern smällen, och den går ju inte sönder i första taget, risken är stor att någonting inne i växelhuset gör det istället.

Om jag ser fel och du har en alu-propeller så är ju den mjuk och tar upp den oönskade kraften som uppskjutande alptoppar och annat elände kan orsaka, då klarar sig i allmänhet kuggar och axlar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Just det!

 

Det ser ut som om du har en rostfri stålpropeller... nästa gång du råkar ut för den akuta och oberäkneliga landhöjningen så tar propellern smällen, och den går ju inte sönder i första taget, risken är stor att någonting inne i växelhuset gör det istället.

Om jag ser fel och du har en alu-propeller så är ju den mjuk och tar upp den oönskade kraften som uppskjutande alptoppar och annat elände kan orsaka, då klarar sig i allmänhet kuggar och axlar.

En alupropp på en Yamaha 300 är en styggelse;) Det behövs bättre saker än så. Rostfria proppar har mycket bättre egenskaper och jag tycker personligen inte att man ska köpa saker för att gå på grund.

 

TS: Kika med försäkringsbolaget, det kan ev vara värt att gå den vägen. Är det bara skeddan som är skadad kan du köra säsongen ut innan lagning. 

 

Olyckor händer tyvärr och det känns alltid trist när fina saker går sönder, men detta går absolut att lösa. Solen skiner och har du haft tur nog att den går att köra har du många fina dagar kvar i sommar…

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet en firma i 031-området som brukar svetsa sådana här saker, men du kanske bor någon annanstans?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Just det!

 

Det ser ut som om du har en rostfri stålpropeller... nästa gång du råkar ut för den akuta och oberäkneliga landhöjningen så tar propellern smällen, och den går ju inte sönder i första taget, risken är stor att någonting inne i växelhuset gör det istället.

Om jag ser fel och du har en alu-propeller så är ju den mjuk och tar upp den oönskade kraften som uppskjutande alptoppar och annat elände kan orsaka, då klarar sig i allmänhet kuggar och axlar.

Nä, det där är troligen en alupropp, det syns på gjutskarvarna dessutom är den målad. Rostfritt gjuter man väl inte på samma sätt, de fräser man väl ur ett stycke och sedan slip och poler? Dessutom behöver de inte målas heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där ser ut att vara en rostfri propeller.

Väntar med spänning på upplösningen.😀🤔

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev pseudonym:

Nä, det där är troligen en alupropp, det syns på gjutskarvarna dessutom är den målad. Rostfritt gjuter man väl inte på samma sätt, de fräser man väl ur ett stycke och sedan slip och poler? Dessutom behöver de inte målas heller.

Ser du väl att det är en SWS II, rostfri. De gjuts.

 

Edit: 

 

Edited by Kane
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen har ännu kommenterat det jag tycker är uppenbart, nämligen att skeddan är av en bit ovanför proppens rotations-diameter. Det betyder, eftersom proppen snurrar ganska fort, enligt min mening att proppen också har tagit i urberget, men klarat sig från svårare skavanker då den är, gissar jag, i rostfritt. Däremot finns ju då risken att växelhuset har fått sig en smäll.

Upp med båten på land och snurra proppen för hand och se om den går runt utan hack och skrap!

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Ingen har ännu kommenterat det jag tycker är uppenbart, nämligen att skeddan är av en bit ovanför proppens rotations-diameter. Det betyder, eftersom proppen snurrar ganska fort, enligt min mening att proppen också har tagit i urberget, men klarat sig från svårare skavanker då den är, gissar jag, i rostfritt. Däremot finns ju då risken att växelhuset har fått sig en smäll.

Upp med båten på land och snurra proppen för hand och se om den går runt utan hack och skrap!

Om inte motorn "studsade" upp när skeddan slog i och därmed räddade proppen. Den är ju enligt TS oskadad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Kane:

Om inte motorn "studsade" upp när skeddan slog i och därmed räddade proppen. Den är ju enligt TS oskadad.

Ja, den delen av historien har vi inte hört riktigt! De jag känner som råkat ut för detta blir så paffa när de går på så de uppfattar inte helt händelseförloppet. Att proppen ”ser” oskadad ut betyder inte att den inte har haft känning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då skeddan går djupare än proppellern är det möjligt att alptoppen precis tog i undre delen av skeddan , men att den inte stack upp tillräckligt långt för att ta i proppellern.  Men måste vara en rostfri proppeller , så jag skulle kontrollera noga (titta och känna ) så att den verkligen är oskadd.  Om den är det så borde det inte vara någon fara att köra säsongen ut , men om du smäller på igen så blir som föregående talare sa väldigt dyrt 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte känner någon skada på propellern så har den inte tagit i. Om proppen inte tagit i så är det absolut ingen fara att köra vidare genom säsongen och svetsa detta i höst. Men tänk på att du nu har en mycket vass skedda som kan skada badande personer. Bara att ta sig upp för badstegen är nu en risk. Jag skulle rekommendera dig att fila den rund och jämn så snart som möjligt och sen fortsätta njuta av båten i sommar.

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej hörni och tack för alla svar! Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat på era frågor, stör på mig trådskapare som bara drar. 
 

Vid 300 hk trodde jag aldrig att man använde aluminiumproppar. Så det är stål. Även om det är hårt skulle propellern få repor, om den inte fick jack, och den ser helt oskadd ut. Ljudet när jag gick på lät som om det kom från båten som har aluminiumskrov, en liten snärtig kort smäll, ungefär som om man kastade sten stor som en valnöt mot skrovet. Det lustiga är att jag uppfattade att ljudet kom från midskepps och inre längst bak. 

Stället  där jag körde är ganska stenigt och jag gissar att skeddan gått i en sten som i sin tur flyttade på sig av kollisionen. 
 

Jag tror det hade varit ett annat ljud om jag dragit på med propellern.

 

Men som nån tipsade så ska jag snurra propellern för hand nästa gång jag är vid båten. 
 

Var ute på en fantastisk tur igår, den här gången i Mälaren, annars ligger båten på Värmdö. 
 

Jag tror att jag kan få det fixat nästa vecka faktiskt. Hade inte tänkt att gå på grund igen, men better safe than sorry. 


 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev ljud:

Hej hörni och tack för alla svar! Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat på era frågor, stör på mig trådskapare som bara drar. 
 

Vid 300 hk trodde jag aldrig att man använde aluminiumproppar. Så det är stål. Även om det är hårt skulle propellern få repor, om den inte fick jack, och den ser helt oskadd ut. Ljudet när jag gick på lät som om det kom från båten som har aluminiumskrov, en liten snärtig kort smäll, ungefär som om man kastade sten stor som en valnöt mot skrovet. Det lustiga är att jag uppfattade att ljudet kom från midskepps och inre längst bak. 

Stället  där jag körde är ganska stenigt och jag gissar att skeddan gått i en sten som i sin tur flyttade på sig av kollisionen. 
 

Jag tror det hade varit ett annat ljud om jag dragit på med propellern.

 

Men som nån tipsade så ska jag snurra propellern för hand nästa gång jag är vid båten. 
 

Var ute på en fantastisk tur igår, den här gången i Mälaren, annars ligger båten på Värmdö. 
 

Jag tror att jag kan få det fixat nästa vecka faktiskt. Hade inte tänkt att gå på grund igen, men better safe than sorry. 


 

 

Helt rätt, man har inte alupropeller på en 300 hk, inte på en 150 heller för den delen, därunder är det gångbart. Dom som tjatar om att man inte ska ha stålpropeller vet inte vad dom pratar om, möjligen relevant på en fiskebåt med 30 hk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har själv smällt på grund i sisådär 15 knop och båten skuttade till rätt rejält och det blev ett litet jack i skeddan, men ingen skada på propellern. Den gick utmärkt efter det och körde på som vanligt.

 

Skulle ha inspekterat att propellern är oskadad

Att propelleraxeln är rak och att propellern roterar lätt.

Letat efter sprickor i färgen runt växelhuset

Kollat att bultarna ser oskadda ut till växelhuset och till riggen.

kört lite och kollat att växelhuset inte blir alltför varmt (inget oljeläckage/vatteninträngning)

Att trimmet fungerar bra

 

Det märkligaste synen var en D.C med en Yamaha F200 som fått riggen helt avbruten ovanför vattenlinjen. Såg inte riktigt klokt ut. De måste ha smällt till i 40+ knop.

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...