Qetuop 12 Posted June 15 11 timmar sedan skrev Hybro: Du får la mäta lite. Typ finns det spänning in till tändningslåset? Det är ju inte säkert du blir lycklig med ett nytt tändningslås Hur funkar nödstoppen. Fixar den avbrott i spänningen till typ CDI box. Kanske fel på brytare som ev känner av ifall växel ligger i vid startförsök? Om det är separat startknapp o s v. Googla fram ett kopplingsschema till din motor och lägg upp här. När jag kollar om det finns spänning i en kabel, så mäter jag alltid från minuspol på batteriet. Sticker in en typ knappnål genom isoleringen in till ledaren... Har aldrig brytt mig om att täta lilla hålet. Plasten/gummit jäser igen. Motorn startar förmodligen inte bara för att du kör gangsterkoppling på startmotorn. Det är ju fler prylar som ska spänningsättas, tändning mm, för att motorn ska starta å gå. Det är väl inte så att motorn har nåt elektroniskt stöldskydd? 8 timmar sedan skrev touchwood: Det går en kabelhärva mellan motor och reglage, kan du ha glappkontakt i den, eller klämt en kabel någonstans, den har väl en kontakt i ena änden ? TROR detta ska vara rätt kopplingsschema. Vart bör jag börja mäta? Röd kabel från solenoid till tändningslås? Share this post Link to post Share on other sites
touchwood 119 Posted June 15 15 timmar sedan skrev Qetuop: TROR detta ska vara rätt kopplingsschema. Vart bör jag börja mäta? Röd kabel från solenoid till tändningslås? Nej detta är till rak 6 cylindrig motor, äldre modell, din är väl 4 cylindrig eller ? Vissa likheter kan det vara ändå. Du får väl ta isär reglaget och mäta direkt på tändningslåset så ser du om det funkar eller ej. Share this post Link to post Share on other sites
touchwood 119 Posted June 15 https://f01.justanswer.com/oldnewenglandmarine/38da33d2-f8f3-4fc2-a202-a57b68e56efd_keywire.pdf Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 16 6 timmar sedan skrev touchwood: Nej detta är till rak 6 cylindrig motor, äldre modell, din är väl 4 cylindrig eller ? Vissa likheter kan det vara ändå. Du får väl ta isär reglaget och mäta direkt på tändningslåset så ser du om det funkar eller ej. Jo, vet, men hittar inte den specifika modellen tyvärr. Verkar dock som det är samma färgkod till tändningslåset på de flesta Mercury. 6 timmar sedan skrev touchwood: https://f01.justanswer.com/oldnewenglandmarine/38da33d2-f8f3-4fc2-a202-a57b68e56efd_keywire.pdf Tack, men har inte tändningslåset i reglaget, utan det är separat. Men förstår jag rätt så är det den röda kabeln som ska ge ström åt startreläet samt tändningslåset, så det kan vara en bra startpunkt att mäta på? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 964 Posted June 16 Konstant spänning på den röda, från batteriets pluspol. D v s till startreläet, från likriktare, från batteri. Den röda ska således ge positiv spänning konstant till kontrollpanelen. När du ska starta, så ska du s a s tillfälligt få positiv spänning hela vägen från kontrollpanelen via gul/röda kabeln. Det får du inte för startreläet drar inte. Vilket det gjorde när du tillfälligt la spänning på reläets anslutning för röd/gul kabel Share this post Link to post Share on other sites
excel319 404 Posted June 16 Det sitter en 20A säkring på den röda som förser tändningslåset med ström. Har du kollat den? Du kanske har kollat och även skrivit det men jag orkar inte läsa alla inläggen igen. Man blir lat i den sköna värmen 🌞⛵ Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 16 1 timme sedan skrev Hybro: Konstant spänning på den röda, från batteriets pluspol. D v s till startreläet, från likriktare, från batteri. Den röda ska således ge positiv spänning konstant till kontrollpanelen. När du ska starta, så ska du s a s tillfälligt få positiv spänning hela vägen från kontrollpanelen via gul/röda kabeln. Det får du inte för startreläet drar inte. Vilket det gjorde när du tillfälligt la spänning på reläets anslutning för röd/gul kabel Så, byta relä är ett måste, eftersom den inte drar? Eller något du tycker jag ska kolla innan? 30 minuter sedan skrev excel319: Det sitter en 20A säkring på den röda som förser tändningslåset med ström. Har du kollat den? Du kanske har kollat och även skrivit det men jag orkar inte läsa alla inläggen igen. Man blir lat i den sköna värmen 🌞⛵ Säkringen är kollat och den är hel. Ja, man vill ju att motorn ska fungera nu när man smälter bort 😓 Share this post Link to post Share on other sites
excel319 404 Posted June 16 1 timme sedan skrev Qetuop: Så, byta relä är ett måste, eftersom den inte drar? Eller något du tycker jag ska kolla innan? Säkringen är kollat och den är hel. Ja, man vill ju att motorn ska fungera nu när man smälter bort 😓 Eftersom relät drog när du byglade så är inte relät trasigt. Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 16 32 minuter sedan skrev excel319: Eftersom relät drog när du byglade så är inte relät trasigt. Ah nej, det är sant. Strömmen fram till reläet är problemet då alltså, så om jag mäter från tändningslåset så kommer jag en bit på vägen i alla fall? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 964 Posted June 16 (edited) 2023-06-14 vid 08:35 skrev Qetuop: Kabeln som går från plus på batteriet alltså? Byta plats på den tillfälligt eller brygga med annan sladd tillfälligt? Du ska inte alls byta plats på kablar! Bygla tillfälligt men gul/röd och grön så går startmotorn. Därmed inte sagt att spänning finns till CDI/tändspolar, tändsystem även om du har slagit på tändningen med nyckeln. Följ gul/röda kabeln mot tändningslåset. Edited June 16 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
excel319 404 Posted June 16 40 minuter sedan skrev Hybro: Du ska inte alls byta plats på kablar! Bygla tillfälligt men gul/röd och grön så går startmotorn. Därmed inte sagt att spänning finns till CDI/tändspolar, tändsystem även om du har slagit på tändningen med nyckeln. Följ gul/röda kabeln mot tändningslåset. Detta har ju ts provat och då snurrade startmotorn. Nu är det bara att få spänning på den gulröda 😥 Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 19 2023-06-16 vid 15:52 skrev excel319: Detta har ju ts provat och då snurrade startmotorn. Nu är det bara att få spänning på den gulröda 😥 2023-06-16 vid 15:09 skrev Hybro: Du ska inte alls byta plats på kablar! Bygla tillfälligt men gul/röd och grön så går startmotorn. Därmed inte sagt att spänning finns till CDI/tändspolar, tändsystem även om du har slagit på tändningen med nyckeln. Följ gul/röda kabeln mot tändningslåset. Nu har jag varit och mätt spänning på diverse kablar. Röd till tändningslåset får spänning, gul/röd ut får spänning vid vrid av nyckeln. Gul/röd går via gasreglaget där den går via en normally open-strömbrytare, vidare därifrån går den bak till motorn. Testat summra och den har förbindelse bak från gasreglaget, den har förbindelse när strömbrytaren trycks ned, annars inte, som det ska vara. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,063 Posted June 19 1 timme sedan skrev Qetuop: Testat summra och den har förbindelse bak från gasreglaget, den har förbindelse när strömbrytaren trycks ned, annars inte, som det ska vara Om du med "summra" menar att du använde förbindelsetest på mätinstrumentet så hoppas jag att du gjort detta med all 12V-spänning bortkopplad. Man kan nämligen inte använda den funktionen på ett system som har spänning ansluten, bara på lösa komponenter. Detta eftersom instrumentet själv lägger på en testspänning, och kan t.o.m. gå sönder om man "sumrar" på t ex en 12V-matning. Frågan är var spänningen försvinner, det är det du skall mäta. Du började ju framifrån och hamnade i gasreglaget. Sedan säger du att du "sumrade". Men fortsätt och mät spänningen bakåt i kedjan på kabelns alla "landningspunkter. Har du svårt att vrida på nyckeln samtidigt för den hamnar långt bort så använd silvertejp eller rigga instrumentet först och så du ser det. Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 19 16 minuter sedan skrev IngemarE: Om du med "summra" menar att du använde förbindelsetest på mätinstrumentet så hoppas jag att du gjort detta med all 12V-spänning bortkopplad. Man kan nämligen inte använda den funktionen på ett system som har spänning ansluten, bara på lösa komponenter. Detta eftersom instrumentet själv lägger på en testspänning, och kan t.o.m. gå sönder om man "sumrar" på t ex en 12V-matning. Frågan är var spänningen försvinner, det är det du skall mäta. Du började ju framifrån och hamnade i gasreglaget. Sedan säger du att du "sumrade". Men fortsätt och mät spänningen bakåt i kedjan på kabelns alla "landningspunkter. Har du svårt att vrida på nyckeln samtidigt för den hamnar långt bort så använd silvertejp eller rigga instrumentet först och så du ser det. Har du aldrig hört talas om summer, eller varför märker du på det ordet? Batteriet var bortkopplat, ja. Spänningen bör väl i regel försvinna där förbindelse inte längre finns, därav mitt val av mätning. Har även mätt den utgående kabeln från reglaget, innan jag plockade isär reglaget, och där fanns ingen spänning längre. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 964 Posted June 19 (edited) Ja. .. jösses. Jag ger upp. "Spänningen bör väl försvinna" Batteriet var ju bortkopplat! Typ släppa in en 12-åring i en stereo typ 10 år gammal med summer o glödlampa. Eller för den delen bil eller din båt. Vad är det du vill ? Lära dig grundläggande ellära, vilket du tydligen inte gjorde i ÅK9. Försöka samla ihop några minnesbilder eller vad? Jag ger upp😐 Råder dig att hitta nån polare som var med på lektionerna eller lämna bort. Edited June 19 by Hybro 1 Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 19 5 minuter sedan skrev Hybro: Ja. .. jösses. Jag ger upp. "Spänningen bör väl försvinna" Batteriet var ju bortkopplat! Typ släppa in en 12-åring i en stereo typ 10 gammal med summer o glödlampa. Eller för den delen bil eller båt. Vad är det du vill ? Lära dig grundläggande ellära, vilket du tydligen inte gjorde i ÅK9. Försöka samla ihop några minnesbilder eller vad? Jag ger upp😐 Råder dig att hitta nån polare som var med på lektionerna eller lämna bort. Batteriet var bortkopplat när jag gjorde kontinuitetstest. Uppenbarligen inte när jag gjorde gjorde spänningstest. Där spänningen inte längre tar sig fram bör man inte heller ha förbindelse? 🙂 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,063 Posted June 20 (edited) 9 timmar sedan skrev Qetuop: Har du aldrig hört talas om summer, eller varför märker du på det ordet? Batteriet var bortkopplat, ja. Spänningen bör väl i regel försvinna där förbindelse inte längre finns, därav mitt val av mätning. Har även mätt den utgående kabeln från reglaget, innan jag plockade isär reglaget, och där fanns ingen spänning längre. Såja, lugn och fin 🙂 Det framgick inte att du hade batteriet bortkopplat, och vi vet ju inte vilken "nivå" av kunskap du har. Om du bara visste hur många som kontinuitetstestar med sin multimeter med 12V inkopplad... Sedan kanske du tycker jag märker ord, men det har faktiskt betydelse. På en "riktig" summer så går det f.ö. en del ström i kretsen för att driva den. Men en sådan gammal relik har du ju inte kört med, utan en multimeter gissar jag. 8 timmar sedan skrev Qetuop: Där spänningen inte längre tar sig fram bör man inte heller ha förbindelse? Problemet är att en multimeter ger signal (= säger "förbindelse") upp till oftast ett tiotal Ohm åtminstone, och mäter dessutom med väldigt låg ström. Med den typen av fel du har här är det därför inte alls säkert att det ger samma resultat att mäta med instrumentets kontinuitetstest/summer som att verkligen mäta spänningen. Visst kan multimeterns kontinuitetstest vara en "hint" men ta det absolut inte som en sanning. I synnerhet inte vid felsökning som kan involvera spänningsfall vid lite strömmar beroende på dålig kontakt. Edited June 20 by IngemarE 2 Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 20 1 timme sedan skrev IngemarE: Såja, lugn och fin 🙂 Det framgick inte att du hade batteriet bortkopplat, och vi vet ju inte vilken "nivå" av kunskap du har. Om du bara visste hur många som kontinuitetstestar med sin multimeter med 12V inkopplad... Sedan kanske du tycker jag märker ord, men det har faktiskt betydelse. På en "riktig" summer så går det f.ö. en del ström i kretsen för att driva den. Men en sådan gammal relik har du ju inte kört med, utan en multimeter gissar jag. Problemet är att en multimeter ger signal (= säger "förbindelse") upp till oftast ett tiotal Ohm åtminstone, och mäter dessutom med väldigt låg ström. Med den typen av fel du har här är det därför inte alls säkert att det ger samma resultat att mäta med instrumentets kontinuitetstest/summer som att verkligen mäta spänningen. Visst kan multimeterns kontinuitetstest vara en "hint" men ta det absolut inte som en sanning. I synnerhet inte vid felsökning som kan involvera spänningsfall vid lite strömmar beroende på dålig kontakt. Haha, inte menat att låta så bitter som det framkom. Måhända vara fel begrepp, men brukar säga summer till summerfunktionen på multimetern. Menar att där det inte finns förbindelse, kan inte heller spänning passera, därav sådant test. Fick klippa av kablarna till strömställaren inuti reglaget då man inte fick ut reglaget annars, och då var ett kontinuitetstest närmre tillhands än att koppla kabelsnuttarna på strömställaren till batteriet. Eftersom det finns kontinuitet när strömställaren aktiveras så vet jag att det åtminstone KAN passera spänning. Ska testa med spänning idag, men då har jag åtminstone en aning om vart det kan vara fel. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 20 Och där startade båtjäveln. Tack alla som försökt hjälpa till och komma med tips! Strömbrytaren som sitter i reglaget var problemet, eller snarare att reglaget inte kom åt att trycka ner den för att sända spänningen vidare till reläet. 1 2 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,063 Posted June 20 En eloge för att du återmatar i tråden. Andra som i framtiden hittar din tråd via sökning kan då också läsa hur det gick och vad som var felet. Bra felsökt ! 1 Share this post Link to post Share on other sites
touchwood 119 Posted June 20 1 timme sedan skrev Qetuop: Strömbrytaren som sitter i reglaget var problemet, eller snarare att reglaget inte kom åt att trycka ner den för att sända spänningen vidare till reläet. Du hade ju inte tändningslåset i reglaget, så vilken strömbrytare var det fel på, neutrallägesbrytaren eller nödstoppen ? Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 20 36 minuter sedan skrev touchwood: Du hade ju inte tändningslåset i reglaget, så vilken strömbrytare var det fel på, neutrallägesbrytaren eller nödstoppen ? Neutrallägesbrytaren, i "botten" av reglaget så att säga. 1 Share this post Link to post Share on other sites