Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Lejf

Hallberg Rassy 94

Rekommendera Poster

Hej,

Jag vill ha lite tips och råd. Är ute efter en båt som hjälpligt klarar det mesta. Segla, gå för motor, semestra med familjen ett par nätter eller bara mig själv när man få lite egentid. Har haft motorbåt tidigare men är intresserad av att börja nosa lite på att segla. Har fastnat för HR 94 som jag tycker passar mina behov bra. En mast känns hanterbart för en nybörjare. Plats för hela familjen att sova. Hyffsad storlek på motor. Inte för stor så jag tänker att det borde gå att hantera själv. Tycker även (fast jag gissar att några tycker annorlunda) att båten är vacker. Men till min fråga. Jag kan ingenting om segling men har förstått att den här båten normalt har storsegel och genua. Vad ska jag leta efter för att båten ska bli så lätthantering som möjligt med segel? Det cirkulerar så många ord att man inte hänger med. Seldenmast, rullgenua, lazyjacka, lazybag, tampar dragna till sittbrunnen. Frågan är väl egentligen vilken utrustningen ska båten ha för att bli så lättseglad som möjligt? Jag är inte speciellt intresserad av seglingen i sig (sporten?) men gillar att drivas fram av vinden i tystnaden. Båten kommer främst glida runt i Stockholms Skärgård men framöver när ungarna blivit lite äldre kanske Gotland eller Åland.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inne på rätt spår. Alla saker du har nämnt förenklar seglingen, särskilt när man är ute själv. En väl fungerande autopilot är också till stor hjälp. Det ska dock sägas att i relation till båtens inköpspris är vare sig Furlexrulle, lazy jacks, lazy bag eller tampar dragna till sittbrunnen särskilt dyra eller komplicerade saker att fixa hos en riggverkstad i efterhand. Så välj hellre ett exemplar efter skick på dyrare poster som segel, motor, dynor, instrument samt allmänt skick på skrov, däck och inredning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är Hallberg Rassy  94 kutter vi pratar om så är ju det en båt som i skrovformen närmast liknar en snipa med ett väldigt litet roder, så man ska inte ha så höga förväntningar när det gäller seglingsegenskaperna, och då i synnerhet när det gäller att kryssa.

 

Och som vanligt när det gäller den här typen av båtar så är dom ganska knepiga att hantera i trånga hamnar iom. att det i princip inte går att styra när man backar pga. den långa kölen och det lilla rodret, så en bogroppeller är nog trevlig att ha på denna båt.

 

Men det är absolut en trevlig båt, men man ska nog framförallt se den som en motorbåt som går att segla med.

image.thumb.png.41d7fcfd34862023437c056a7e89cc73.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektriskt ankarspel är ju bra när man slutat segla för dagen. Men det visste du säkert. 
Rullfock och lätt att reva storen är alltid bra när det blåser upp. Går också att fixa i efterhand men med många små poster blir det i slutändan rätt mycket pengar ändå. Men båtar är ju en hobby och en hobby får kosta pengar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev adeseaso:

Du är inne på rätt spår. Alla saker du har nämnt förenklar seglingen, särskilt när man är ute själv. En väl fungerande autopilot är också till stor hjälp. Det ska dock sägas att i relation till båtens inköpspris är vare sig Furlexrulle, lazy jacks, lazy bag eller tampar dragna till sittbrunnen särskilt dyra eller komplicerade saker att fixa hos en riggverkstad i efterhand. Så välj hellre ett exemplar efter skick på dyrare poster som segel, motor, dynor, instrument samt allmänt skick på skrov, däck och inredning.

Tack för svar. Då fokuserar jag på det andra (som jag förstår mig på) och ser till att det finns lite pengar över för att uppdatera segel/master.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev No_jah:

Om det är Hallberg Rassy  94 kutter vi pratar om så är ju det en båt som i skrovformen närmast liknar en snipa med ett väldigt litet roder, så man ska inte ha så höga förväntningar när det gäller seglingsegenskaperna, och då i synnerhet när det gäller att kryssa.

 

Och som vanligt när det gäller den här typen av båtar så är dom ganska knepiga att hantera i trånga hamnar iom. att det i princip inte går att styra när man backar pga. den långa kölen och det lilla rodret, så en bogroppeller är nog trevlig att ha på denna båt.

 

Men det är absolut en trevlig båt, men man ska nog framförallt se den som en motorbåt som går att segla med.

image.thumb.png.41d7fcfd34862023437c056a7e89cc73.png

 

 

Precis. Det är den. 
När det gäller seglingen förstår jag att det inte är den ultimata segelbåten. Och jag tänker att det får duga. Finner jag stort nöje i att segla får nästa båt bli mer anpassat för det. 
Bogpropeller check. Det ligger på listan. Verkar kosta ca 40-50 000 kr att installera också. Det får gärna finnas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ChristerN:

Elektriskt ankarspel är ju bra när man slutat segla för dagen. Men det visste du säkert. 
Rullfock och lätt att reva storen är alltid bra när det blåser upp. Går också att fixa i efterhand men med många små poster blir det i slutändan rätt mycket pengar ändå. Men båtar är ju en hobby och en hobby får kosta pengar!

Precis! Främst i aktern tänker jag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Lejf:

Precis! Främst i aktern tänker jag? 

Ankarspelet, ja ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom båten verkar vara byggd i knappt 200 exemplar (källa, Sailguide) och att sannolikt en hel del gått på export kan det vara en utmaning att hitta en över huvud taget. Jag vill inte förstöra din dröm, men du får nog räkna med att efterutrusta för en rätt stor slant om du vill ha allt du har på din önskelista ovan om du inte har tur som en tokig förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker på din dröm. HR94. Verkar inte vara någon dålig motorseglare. Förutom det som skrivits ovan så tycker jag inte att du ska vara rätt för "ketch" alltså två master. Många typer av motorseglare har det. Vad jag förstår (och rätta mig gärna) så är huvudsyftet med en ketch att öka segelytan utan att behöva göra kölen längre (djupare) och/eller tyngre. Det finns dem som påstår att den bakre masten (mesan) stabiliserar båten på ett bra sätt. Men jag har knappt använt den ännu.

 

Ditt val av båt ser utmärkt ut för ditt syfte. Du vill ut med familjen, HR94 har en grym akter där ni kan njuta. Andra modelle du kan titta på är Nautcat 33, Ansö 31 och Tunakryssaren. Originalskrifterna för alla dessa modeller säger att "den seglar förvånansvärt bra" och det får man nog ta med en nypa salt. Saltvatten. Eller whisky.

 

Riggen på den här typen av båtar är till för att spara soppa nör det blåser åt rätt håll. Det är ingen "segelbåt". Men det är ju ok utifrån din dröm och ditt mål. Fint med HR94 är bredden, rymligt inuti och plats att springa fram och tillbaka på däck. Se till att alla papper på motorn är med. Vartenda ett. En sådan båt är som en motobåt i det att en fungerande motor är a och o för säkerheten, imho (min ödmjuka åsikt).

 

Någon skrev att efter ett tag kommer du underfund med vad du vill med riggen (seglingen) och har du lite utrymme ekonomiskt så kan du flytta på taljor och block och dra tampar och skot som det passsar dig bäst. Till skillnad från bilar är varje båt ju unik, speciellt riggen.

 

Lycka till :) och så vill jag tacka alla andra som skrivit för det är bra info ni kommer med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Eftersom båten verkar vara byggd i knappt 200 exemplar (källa, Sailguide) och att sannolikt en hel del gått på export kan det vara en utmaning att hitta en över huvud taget. Jag vill inte förstöra din dröm, men du får nog räkna med att efterutrusta för en rätt stor slant om du vill ha allt du har på din önskelista ovan om du inte har tur som en tokig förstås. 

Ligger tre ute till salu nu. Någon i Finland också. Ca 500 000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dany_ms:

Söker på din dröm. HR94. Verkar inte vara någon dålig motorseglare. Förutom det som skrivits ovan så tycker jag inte att du ska vara rätt för "ketch" alltså två master. Många typer av motorseglare har det. Vad jag förstår (och rätta mig gärna) så är huvudsyftet med en ketch att öka segelytan utan att behöva göra kölen längre (djupare) och/eller tyngre. Det finns dem som påstår att den bakre masten (mesan) stabiliserar båten på ett bra sätt. Men jag har knappt använt den ännu.

 

Ditt val av båt ser utmärkt ut för ditt syfte. Du vill ut med familjen, HR94 har en grym akter där ni kan njuta. Andra modelle du kan titta på är Nautcat 33, Ansö 31 och Tunakryssaren. Originalskrifterna för alla dessa modeller säger att "den seglar förvånansvärt bra" och det får man nog ta med en nypa salt. Saltvatten. Eller whisky.

 

Riggen på den här typen av båtar är till för att spara soppa nör det blåser åt rätt håll. Det är ingen "segelbåt". Men det är ju ok utifrån din dröm och ditt mål. Fint med HR94 är bredden, rymligt inuti och plats att springa fram och tillbaka på däck. Se till att alla papper på motorn är med. Vartenda ett. En sådan båt är som en motobåt i det att en fungerande motor är a och o för säkerheten, imho (min ödmjuka åsikt).

 

Någon skrev att efter ett tag kommer du underfund med vad du vill med riggen (seglingen) och har du lite utrymme ekonomiskt så kan du flytta på taljor och block och dra tampar och skot som det passsar dig bäst. Till skillnad från bilar är varje båt ju unik, speciellt riggen.

 

Lycka till :) och så vill jag tacka alla andra som skrivit för det är bra info ni kommer med.

Ok. Jag tänker fler master mer komplicerat. Men har kollat en del på Nauticat 33 också. Fin båt. Men känns betydligt större och mer sommarstuga, mindre båt. Ansö ska jag googla på, den känner jag inte till.
Tror det räcker bra som start. Så får man se hur mycket man seglar och hur mycket man går för motor. Barnen är fortfarande små så söker ett hyfsat enkelt båtliv. 

Båtarna som varit ute har i princip alla orginalmotorn kvar med många timmar. VP 30-40 hk. Det är såklart en osäkerhetsfaktor. Kan väl rasa när som helst antar jag. Ska göra 7-8 knop enligt HR.

Tack för ditt svar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dany_ms:

Söker på din dröm. HR94. Verkar inte vara någon dålig motorseglare. Förutom det som skrivits ovan så tycker jag inte att du ska vara rätt för "ketch" alltså två master. Många typer av motorseglare har det. Vad jag förstår (och rätta mig gärna) så är huvudsyftet med en ketch att öka segelytan utan att behöva göra kölen längre (djupare) och/eller tyngre. Det finns dem som påstår att den bakre masten (mesan) stabiliserar båten på ett bra sätt. Men jag har knappt använt den ännu.

 

Ditt val av båt ser utmärkt ut för ditt syfte. Du vill ut med familjen, HR94 har en grym akter där ni kan njuta. Andra modelle du kan titta på är Nautcat 33, Ansö 31 och Tunakryssaren. Originalskrifterna för alla dessa modeller säger att "den seglar förvånansvärt bra" och det får man nog ta med en nypa salt. Saltvatten. Eller whisky.

 

Riggen på den här typen av båtar är till för att spara soppa nör det blåser åt rätt håll. Det är ingen "segelbåt". Men det är ju ok utifrån din dröm och ditt mål. Fint med HR94 är bredden, rymligt inuti och plats att springa fram och tillbaka på däck. Se till att alla papper på motorn är med. Vartenda ett. En sådan båt är som en motobåt i det att en fungerande motor är a och o för säkerheten, imho (min ödmjuka åsikt).

 

Någon skrev att efter ett tag kommer du underfund med vad du vill med riggen (seglingen) och har du lite utrymme ekonomiskt så kan du flytta på taljor och block och dra tampar och skot som det passsar dig bäst. Till skillnad från bilar är varje båt ju unik, speciellt riggen.

 

Lycka till :) och så vill jag tacka alla andra som skrivit för det är bra info ni kommer med.

En annan båt jag tittat på är HR Rasmus. Även den intressant. Även den måste väl klassas som motorseglare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Lejf:

Ligger tre ute till salu nu. Någon i Finland också. Ca 500 000 kr.

Härligt! Hur många av de tre har ankarspel, lazyjacks, lazybag och bogpropeller redan installerade..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Lejf:

En annan båt jag tittat på är HR Rasmus. Även den intressant. Även den måste väl klassas som motorseglare? 

Ja, Rasmus får betraktas som en något bättre seglande motorseglare. Den är vanligare än HR94, så förmodligen lättare att få tag på.

 

Rasmus är vek, inget man kryssar med i Stockholms skärgård gärna. Men ofta motorstark med dieselfyra, ursprungligen MD21. Man tar sig fram i 6-7 knop.

 

Ketchen seglar betydligt bättre än slupen, särskilt om man bara går för genua och mesan men å andra sidan är det vant, stag, räcken, akterruff och mantåg överallt så det är hopplöst att röra sig lätt över däck.

 

Konstruktion och kvalitet är stabil och överdimensionerad. Men det gäller nog även för HR94.

 

Båda är byggda för att kunna seglas och bebos långa perioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lejf:

Hej,

Jag vill ha lite tips och råd. Är ute efter en båt som hjälpligt klarar det mesta. Segla, gå för motor, semestra med familjen ett par nätter eller bara mig själv när man få lite egentid. Har haft motorbåt tidigare men är intresserad av att börja nosa lite på att segla.

- - -

Jag skulle rekommendera att gå direkt på en segelbåt om du vill lära dig att segla och få ut nöje av det.

 

Dagens segelbåtar har så kraftig motor att de går lika bra för motor som äldre motorseglare. Äldre motorseglare kan däremot aldrig konkurrera med en modern segelbåt i seglingsprestanda och "nöjesfaktorn" vid segling.

 

En modern segelbåt är lika trygg som en äldre motorseglare så du behöver inte vara orolig för du känner dig mer osäker i en segelbåt.

 

Moderna "bekvämlighetssegelbåtar" har både rullfock och rullstor (att hitta det på en äldre motorseglare är nog inte så vanligt och att komplettera till mast för rullstor kostar mycket). Många nyblivna segelbåtsägare hissar i början inte några segel om det inte är förliga labra vindar så du behöver inte känna dig utpekad om du går för motor.

 

Du kan ju börja med att fundera över varför det inte byggs nya modeller av motorseglare? Kan det vara för att den typen av båt blivit överflödig?

 

Du kommer att ha ett betydligt större utbud att söka bland om du t.ex. letar bland efter Bavaria, HR, Benetau m.fl moderna segelbåtar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Härligt! Hur många av de tre har ankarspel, lazyjacks, lazybag och bogpropeller redan installerade..?

Få. Men är bra att få med så mycket som möjligt tänker jag vid ett ev. Köp. Jag har inte så bra koll på vad segel och tillhörande utrustning kostar. Men har fått svar i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner lite igen mig i ditt resonerande. Du har hittat en båt-typ som du tänker motsvarar dina behov och sen - och här kommer det jag känner igen mig i - så letar du intensivt efter fakta. Bra så långt!

Men, som @Lintott skriver, så är det i såna lägen bra att ta ett steg tillbaka och utvärdera den info man fått och, kanske, ompröva sin första inställning.

Jag tror att detta, tillsammans med att åka och titta på olika båtar i verkligheten, ger väldigt mycket till ens förståelse för sina behov och önskemål. (För mig tog det tre olika båtar som jag köpte och brukade i flera år innan jag hittade rätt med den fjärde.)

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 29 fots klaghamnskryssare, förlängd med ca 5 fot peke och extra förstag, motorseglare och mkt lik den du suktar efter. Det är en ketch och med förlängningen (och dubbla fockar eller jätte genua) går den snabbare för segel än motor. Men vill du segla är det inte en lättseglande historia, kryssen är dålig, kan vara svårt att slå med mkt segel, tung etc. Den är dock otroligt säker på öppen hav och klarar det mesta.

Jag skulle dock med den erfarenhet jag har aldrig köpa en motorseglare som inte är ketch, de seglar för dåligt och den där mesanen är fantastisk att enkelt pilla upp när man går för motor för att få stabilitet.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En trygg seglare är Vagabond 31, långkölad med rund snipakter. En annan mycket vacker motorseglare är Fjord ms 33 som seglar bättre än man kan tro vid en första anblick, dock sällan till salu då ägarna håller hårt i sina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är svårt att se vad en motorseglare tillför i dag. Det enda jag kan komma på är att de oftast har mindre djupgående och inte sällan en mindre rigg med kortare mast (kan vara fördel om man har många broar runt sig). Kanske också ett fylligare skrov med lite mindre hänsyn till seglingsegenskaper.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...