Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jollas

Reglagekabel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan!

Funderar på om det går att lossa delen på bilden?

Har en tanke på att det skulle kunna underlätta  smörjning på plats i båten men misstänker att den är pressad på. Vill testa att smörja kablagen innan jag byter till hösten 

telcc33008_large_0.jpg

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske går att smörja med tunnflytande olja (ej 5-56) genom att lossa muttern och gummituten till vänster.

 

Dra på en slang över stålröret. Lås med en slangklämma.

 

Fyll slangen med olja. Blås försiktigt med tryckluft i slangen.

Ta god tid på dig...

 

Använd en sån luftpistol som är lite grövre. Ska inte gå in i slangen.

Akta ögon o kläder för stänk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det växelvajern till ett drev som börjar bli trög?

Har du en anings böjning på hylsan eller löpstången så kärvar det. Rekomenderat byte, jag bytte till nya Volvo vajrar, en 4 meters och en 5,25 meters för bara 550 o 650 st.

Det händer det att man tappar ner drevet vid demontage och då kröks berörda delar lätt.

Jag har aktuatorer som bara ska dra/trycka 20 kg, där en växelvajer kärvade , som gjorde hamnfärder med dubbelmontage till ett elände när backen inte alltid gick i eller ur.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska byta båda är tanken men vill testa om de går att lösa med smörjning inledningsvis. Ska testa med lite slang och tryckluft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det går trögt i sådana reglagekablar skall dom bytas!

 

(jag missade det själv, eftersom jag har ett elektronisk reglage med linjära servon, akutatorer).

Om det yttre röret eller hylsan är lös brukar det bero på att den är sliten, den skall sitta fast med en väldigt klen fals.

Klart att det går ju att få in litet tunnflytende olja i dessa, som en nödreparation, men jag tror inte att man kan få in den så långt egentligen, möjligen om hela reglagekabeln demonteras och hängs upp så att man kan få ned olja som då rinner av sig själv. Men har man lagt ned så mycket jobb kan man lika gärna byta kabeln.

 

För en del år sedan fanns det speciella sådana reglagekablar som på insidan var teflonbelagda, dessa var väldigt bra, det var en markant skillnad när man jämförde sådana med traditionell, då båda var nya.

Men nu har jag inte sett att det finns sådana, kanske har jag missat någonting, eller så är alla nutida reglagekablar av lågfriktionsmodell??

 

BYT REGLAGEKABLARNA! du kommer inte att ångra dig, men ångar dig gör du sannolikt den dagen du driver mot klipporna utan att kunna manövrera motorn eftersom en eller båda kablarna gått av eller fastnat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en wirwesmörjare. Kolla in tråden här. Varje eller vartannat år smorde jag kablarna när jag körde motorcykel på likande sätt för att underhålla dessa så plasten inte slits och metallhöljet veckas inuti. Gör man inte det kommer vajern inuti fransa sig tillslut. Ofta i anslutningarna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Kasjo:

Jag köpte en wirwesmörjare. Kolla in tråden här. Varje eller vartannat år smorde jag kablarna när jag körde motorcykel på likande sätt för att underhålla dessa så plasten inte slits och metallhöljet veckas inuti. Gör man inte det kommer vajern inuti fransa sig tillslut. Ofta i anslutningarna. 

 

Jag har satt sådana, fast i en mindre modell på de av familjens cyklar som används även vintertid.

Tja… det gör ju inte saken sämre, men inte bättre heller, fast det hade blivit sämre om vajrarna inte smordes…. Men den kraftigare modellen för MC kanske är bättre?

Nu har jag istället lagt vajrarna i kullagerfett innan jag trär i dem i sina höljen, kanske funkar på cyklar, men inte på båtens reglagekablar, som inte går att rappa ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I utombordaren jag har Yamaha f115 går det att lossa vajrarna vid motorn och spruta in smörjmedel. Det är samma på mc går inte att ta ur vajern utan den behöver smörjas genom att ta loss änden och spruta wd-40 eller liknande tills det kommer ut på andra sidan. Till båten är crc 6-66 vettigt om ingen har bättre förslag. 

 

Likadant går att göra med vajern på båten. Känns onödigt jobbigt att byta ut en hel vajer som är okej istället för att bara smörja den. Inte för att vajern är dyr men drygt att byta. 

 

20220709_105324.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grejen med reglagkablar till båtar är ju att tillverkaren försökt att kapsla ändarna så att fukt inte kan ta sig in, den grundtanken är ju naturligtvis bra. Men det innebär samtidigt att man i egentlig mening inte kan spruta in någon olja, iallafall inte i helt nya kablar, där tätningarna fungerar.  När jag köpte nya kablar förra våren så var dessa ”underhållsfria” vilket då i praktiken innebär att det inte går att underhålla dem. 
Det är först efter några års slitage som man kan spruta in någon typ av olja, 6-66 har nämnts, jag är ingen vän av 5-56 men om det vår att få in den kladdiga oljan mellan vajer och hölje skulle jag kunna tänka mig att den också kan fungera.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stick in typ stora knappnålar eller mindre spikar emellan wirebeslag och tätningarna så går oljan in lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Stick in typ stora knappnålar eller mindre spikar emellan wirebeslag och tätningarna så går oljan in lättare.

Jag försökte med en 0,6 mm kanyl på en 5 ml spruta… nej, det gick inte utan att bruka våld på höljet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag smörjt båda kablarna men det var lite smådrygt...gaswiren var relativt bra från början medans växelwiren var trögare. Blir byte till hösten. Tack för all input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...