Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hej på er.

Igår köpte vi en begagnat Bay liner 2855 från 95. Det var inga problem med att kommer till hemmahamnen. Men idag när vi kom och skulle städa så lät det under kontrollpanelen, låg konstant ljud, fast huvudströmbrytarna satt inte på plats. När jag satte ditt strömbrytarna så höjdes ljudet underifrån ganska ordentligt och alla mätare hade hoppat fram, när vi tände första lampan så lyser den som den ska, när vi trycker på andra knappen så verkar dessa lampor dela på sig ( bägge lyser svagare) när vi slår på den tredje lampan så försvinner skenet nästan helt och hållet. Jag ringde till förra ägare och han sa att han aldrig upplevt detta, men bad mig kolla oljor och generator. Sen sa han att det måste vara kortslutning någonstans. Motor går bra och svarar bra också (testade utan växel i), men nästan alla mätare slår då i topp, när jag stänger av den så återgår alla mästare till noll förutom varvmätare som ligger på 6000 varv. Frågan är bara var jag ska börja leta? Nu orkade jag inte gräva ner mig mer än 6 timmar, men summern låter fortfarande fast jag har tagit ut nycklarna till strömmen. Alla idéer är välkomna.

MVH Krille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har möjligen jordfel någonstans. Alltså att jord, eller rättare sagt förbindelse via minusledningen saknas till vissa delar av det elektriska. Men uppenbarligen inte till motorn, eftersom du verkar ha startat den.

 

Men för att kunna bena ut saker och ha en chans att kunna hjälpa dig måste du vara lite mer tydlig i din felbeskrivning. "Kontrollpanelen" kan vara många olika saker i en båt, menar du instrumentpanelen för motorn ?  Mätare som "hoppat fram" ?  "Satte dit strömbrytarna", menar du när du slog på huvudströmmen eller talar du om tändningslåset ?  Och vilka lampor är det du slår på ?

 

Hoppas du brutit huvudströmmen när du lämnade båten, annars är det nog inte mycket batteri kvar när du kommer tillbaka nästa gång.

 

Men ärligt talat - om det du beskriver tog 6 timmar att prova och med tanke på den brokiga felbeskrivningen så funderar jag ändå på om du inte skulle försöka få tag på en lokal båtelektriskt kunnig som skulle kunna titta på båten IRL. Det går nog snabbare, för jag tror vi har en lång uppförsbacke innan felet är inringat om du bara skall försöka få hjälp och bli coachad av oss på ett forum.

 

Edit:

Självklart vet ju tidigare ägare ingenting om det :unsure:. Och kolla oljan är ju ganska långsökt om man har elfel. Gör ett nytt försök med säljaren tycker jag !

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kristoffer78:

när jag stänger av den så återgår alla mästare till noll förutom varvmätare som ligger på 6000 varv

Vissa instrument är så kallade air core meters ACM. Jag vet inte om det finns ett svensk namn för dessa, men till skillnad från konventionella vridspoleinstrument med en fjäder som vridspolen jobbar emot och som återför visaren till viloläge, vanligen noll, så styrs ACM av elektronik som konverterar insignalen till en visarvinkel. När strömmen bryts stannat visare ungefär där den var vid avstängningen, den återförs alltså inte till noll, det gör den först när motorn står stilla och strömmen slås på igen.

Original Quicksilver varvräknare till Mercury/Mariner och antagligen även Mercruiser är av ACM-typ.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste felet och även rätt sannolika är att du inte slagit av strömmen när du lämnat båten och att förbrukningsbatteriet har laddat ur. Eller att förbrukningsbatteriet inte klarat av vinterförvaringen. Resultatet blir att ju fler förbrukare du slår på, desto mer sjunker spänningen vilket ju verkar vara fallet för dig. Mät vad du har för spänning över förbrukningsbatteriet/batterierna. Kanske du redan har en voltmätare på instrumentpanelen. Att motorn kan starta beror säkert på att du har separat batteri för startmotorn, vilket ju är bra, men kolla bara så att du mäter förbrukningsbatteriets spänning och inte startbatteriet.

 

Saknar du voltmätare kan du starta motorn och låta den gå en liten stund och sedan slå på några förbrukare och se om det fungerar bättre. Om så är fallet har du hittat felet, dock är risken stor att batteriet/batterierna är skadat och måste bytas ut.

 

Blir det ingen skillnad kan det vara något annat problem, t.ex jordproblem till instrumentpanelen som IngemarE föreslår. Men börja med att kolla batteriet och att det är laddat. Sedan letar du vidare om det behövs.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ABC:

Det enklaste felet och även rätt sannolika är att du inte slagit av strömmen när du lämnat båten och att förbrukningsbatteriet har laddat ur

Men det förklarar inte varför varningssummern (?) verkar smålåta när tändningen (?) är avstängd. Om det nu är den och inte något annat, t ex en förbrukare som inte får spänning nog att starta upp utan står och "hackar".

 

Håller dock i övrigt med (även om frågeinlägget innehåller många frågetecken som TS behöver återkomma om och räta ut 😉).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Men det förklarar inte varför varningssummern (?) verkar smålåta när tändningen (?) är avstängd. Om det nu är den och inte något annat, t ex en förbrukare som inte får spänning nog att starta upp utan står och "hackar".

 

Håller dock i övrigt med (även om frågeinlägget innehåller många frågetecken som TS behöver återkomma om och räta ut 😉).

 

Jag har väldigt erfarenhet av elsystem i US-båtar, men summern kan låta även i båtar med Volvo-Penta, det kan bero på många orsaker, som redan nämnts, men även om det kommit in fukt i motorns instrumentpanel. Och den skall larma om oljetrycket är lågt och om ladningen är dålig eller har uteblivit.

Men jag kan ju då¨föreslå att trådskaparen @kristoffer78 börjar med att koppla en bra batteriladdaret till förbrukarbankens batterier och laddar dessa i något dygn, och sedan ser hur det blir.

 

Dom flesta här med mig inkluderad kan ju skriva på att man hör det förr...

Att ungefär "...förre ägaren sade att batterierna var nya..." eller liknande formulering.

Ok, dom var nya 2009... De flesta har köpt begagnad båt av firma eller av privatperson och fått byta batterier redan första eller andra säsongen man haft båten. Alla vanliga syra-blybatterier har en viss procents självurladdning, och då skall ju batterierna underhållsladdas med förnuft under vintern. Gör man inte det och dom får stå oladdade kan man anse att dom är förbrukade och skall bytas ut.

 

13 timmar sedan skrev guestsson:

Vissa instrument är så kallade air core meters ACM. Jag vet inte om det finns ett svensk namn för dessa, men till skillnad från konventionella vridspoleinstrument med en fjäder som vridspolen jobbar emot och som återför visaren till viloläge, vanligen noll, så styrs ACM av elektronik som konverterar insignalen till en visarvinkel. När strömmen bryts stannat visare ungefär där den var vid avstängningen, den återförs alltså inte till noll, det gör den först när motorn står stilla och strömmen slås på igen.

Original Quicksilver varvräknare till Mercury/Mariner och antagligen även Mercruiser är av ACM-typ.   

Det tillför egentligen inte trådskaparen någonting, men även Volvo-Pentas modernare varvräknare är uppbyggda på detta vis, det är egentligen en pytteliten stegmotor som driver axeln med visaren på, och tittar man väldigt noga på varvräknaren när man accelererar (vilket man inte skall göra) så ser man att visaren rör sig i små steg uppåt på visarskalan.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det tillför egentligen inte trådskaparen någonting, men även Volvo-Pentas modernare varvräknare är uppbyggda på detta vis, det är egentligen en pytteliten stegmotor som driver axeln med visaren på, och tittar man väldigt noga på varvräknaren när man accelererar (vilket man inte skall göra) så ser man att visaren rör sig i små steg uppåt på visarskalan.

En Air Core Meter är till skillnad från en stegmotor steglös, även om drivkretsen kan tänkas styra den med steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla fina människor och tack för era svar. Jag har nu hittat felet, som visade sig vara dåligt jord vid säkringsboxen under instrumentpanelen ( där alla mätare sitter). Jag vill än en gång tacka er alla för hjälpen/förslagen.

MVH Kristoffer 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev kristoffer78:

Hej alla fina människor och tack för era svar. Jag har nu hittat felet, som visade sig vara dåligt jord vid säkringsboxen under instrumentpanelen ( där alla mätare sitter). Jag vill än en gång tacka er alla för hjälpen/förslagen.

MVH Kristoffer 

En eloge för att du återkopplade!

Ska jag vara lite petig så brukar jag aldrig kalla minus för jord i en båt men det finns det lite olika åsikter om. (Det finns en del saker som man bör jorda ”på riktigt” i en båt och detta kallar jag förstås för jord. Egentligen kanske detta borde kallas att ”vattna” då man kopplar till en platta av koppar tex som ligger under vattenytan. Sorry! 😉)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...