Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Petter10

”Vattensäck” - någon som har erfarenhet av dessa?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om nån har testat att sätta in en mjuk vattensäck istället för vanlig färskvattentank i plast el rostfritt? Naturligtvis är skrymslet där vattentanken finns knepigt utformat, och därmed tanken likaså…. Jag funderar på om en vattensäck kan optimera vattenvolymen så att säga, ingen ny vattentank ser ut att passa (förutom små då). Fördelar/nackdelar med vattensäck?

Ha en fin dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

använder plastsäck, dock ej som dricksvatten. Har kolfilter fram till tappen, tycker ändå att det smakar tveksamt.

har planer på att beställa tank i rostfritt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har en vattensäck som extratank och den är ansluten till ordinarie tank med ett y-rör och säcken ligger ovanför ordinarie tank i ett utrymme i förpiken med en plywoodskiva över och ovanpå detta dynorna.

Det finns en heltäckande plywoodskiva under säcken men endast två reglar ovanpå (bara en på bilden) vilket gör att, om jag överfyller så lyfter plywoodskivan som dynorna ligger på.

Så antingen får man hålla koll inne i båten när man fyller eller se till att inte säcken kan svälla hur som helst.

Och vi använder allt vatten som dricksvatten.

Vi behov renar vi tankarna med ”Xinix” en produkt innehållande klordioxid som är riktigt effektivt. Men någon plastsmak har vi inte kännt av hittills.

Fabrikatet på säcken tror jag är ”Lalizas” och köptes på Seasea.

IMG_3724.jpeg

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar båtkamrater! Fördelen med sängen är ju att den formas efter utrymmet. Bra tips på fabrikat som inte verkar ta smak av plast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bytte för ett par år sedan till 100l triangel säck (från 50l rektangulär) https://www.watski.se/Vattensack-11edG

Gjorde misstaget i början enl mig att stoppa i reningstabletter, som jag idag tycker ger bismak på vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev MYYsan:

Hej,

 

Bytte för ett par år sedan till 100l triangel säck (från 50l rektangulär) https://www.watski.se/Vattensack-11edG

Gjorde misstaget i början enl mig att stoppa i reningstabletter, som jag idag tycker ger bismak på vattnet...

Ja så kan de vara, vi hade inte fullt så dålig smak på vattnet från början, innan jag testade med de där tabletterna. 
Men säcken har inte känt något från och all gammal dålig smak försvann när jag hällde i Xinix.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte den som heter Marine Des, hos Hjertmans men just den hittar jag inte på deras hemsida?

Men det verkar ju vara samma produkt och allt grundar sig på klordioxid

 

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-06 vid 11:33 skrev Petter10:

Tack för bra svar båtkamrater! Fördelen med sängen är ju att den formas efter utrymmet. Bra tips på fabrikat som inte verkar ta smak av plast!

😀 En vattensäng!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har haft vattensäck så länge vi haft vår nuvarande båt i ca 30 år, vi har bytt en gång för ca 15 år sedan då den gick läck. Vi har kolfilter och känner ingen smak och använder det som dricksvatten. Nackdelen med våran som har både in och utlopp på toppen att det kommer med luft så det spottar och fräser efter man fyllt. Nyare säckar har utloppet i botten så det borde bli bättre. Plastimo har en så består av en innersäck och en skyddsöverdrag.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...