Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fokk

Guide för tidsåtgång/olika "kända" sträckor med motorbåt på västkusten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan ni snälla ge lite vägledning för exempel för vad det tar i timmar med modernare motorbåt (2000 tal med 100-200hp, <2t) från tex. Fiskebäck/Hinsholmen till några destinationer:

 

Fart = ekonomiska knop :)

 

Fiskebäck - Åstol

Fiskebäck - Marstrand

Fiskebäck - Koster

Fiskebäck - Käringön

Fiskebäck - Vinga

 

Gärna även vad det tros förbruka i liter 💸 😧

 

Vet att det inte är exakt vetenskap, men ändå..

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev fokk:

Hej!

 

Kan ni snälla ge lite vägledning för exempel för vad det tar i timmar med modernare motorbåt (2000 tal med 100-200hp, <2t) från tex. Fiskebäck/Hinsholmen till några destinationer:

 

Fart = ekonomiska knop :)

 

Fiskebäck - Åstol

Fiskebäck - Marstrand

Fiskebäck - Koster

Fiskebäck - Käringön

Fiskebäck - Vinga

 

Gärna även vad det tros förbruka i liter 💸 😧

 

Vet att det inte är exakt vetenskap, men ändå..

 

 

 

 

Det beror ju på hur fort du kör!

Det beror på väder och vind, det beror på hur många andra båtar som är ute.

 

Det är ungefär 99 M från nämnda hamnar till Syd-Koster. Och det är flera ställen på den vägen där det finns hastighetsbegränsningar, och fler ställen där det är smalt och trångt, många båtar och omöjligt att köra snabbare än 5 knop. Det går sällan snabbare att gå utomskärs, om du nu inte tar ut den svängen i sisådär 30 knop. Men det är ju sällan spegelblankt utomskärs i Bohuslän.

 

Jag tar omkring fyra dagar på mig från Göteborg till Syd-Koster, och då färdas jag i 15-16 knop som mest, och 3 knop som minst. Men jag har gått från Koster till Smögen på fyra timmar en gång. Och Smögen hem som då var på Tjörn på fyra timmar. Men det var inte bekvämt. Det är ungefär 30 M Kyrkesund till Björlanda kile, och ytterligare ett tiotal M till Fiskebäck.

 

Jag räknar med 60 minuter till Vinga och 45 minuter till Fotö eller Hönö Klova. 
Det tar iallamänhet 60 minuter till Rörö, och ytterligare minst en timma till Marstrand, det gär långsamt i Albrektssunds kanal.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev fokk:

Fart = ekonomiska knop :)

Ekonomi i tid eller bränsleförbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Kane:

Ekonomi i tid eller bränsleförbrukning?

Det lär ju bli svårt med den ekvationen, kanske.

 

Egentligen är det rätt meningslöst att räkna på detta sätt till sjöss, kan ju tänkas att det fungerar på land, på landsväg, men oförutsedda trafikstörningar såsom vägarbeten, trafikolycker och inte minst lagliga epa-traktorer… ja även jazzande husvagnsekipage…. 
 

Under den så kallade industrisemestern måste man anpassa sig, det är mycket bptar, såväl dom som seglar för sitt dagliga bröd, som dom som seglar för nöjes skull. 
 

Det finns många flaskhalsar, endel har ordet ”hals” i sitt namn, som Gullholme halsar, där allt från kajaker till motoryachter skall passera, samtidigt, åt minst två olika håll. Sedan är det ju lokalttrafiken till både Gullholmen och Käringön som tutar i ett horn, som snuten gjorde på Fregatten…


Sedan passagen mellan Kungshamn och Smögen, Sotekanal, Hornö ränna- Hamburgsund och Havstensund för att nämna några.

 

Don’t panik!

Eller som i översättningen; Ta det lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det lär ju bli svårt med den ekvationen, kanske.

 

Egentligen är det rätt meningslöst att räkna på detta sätt till sjöss, kan ju tänkas att det fungerar på land, på landsväg, men oförutsedda trafikstörningar såsom vägarbeten, trafikolycker och inte minst lagliga epa-traktorer… ja även jazzande husvagnsekipage…. 
 

Under den så kallade industrisemestern måste man anpassa sig, det är mycket bptar, såväl dom som seglar för sitt dagliga bröd, som dom som seglar för nöjes skull. 
 

Det finns många flaskhalsar, endel har ordet ”hals” i sitt namn, som Gullholme halsar, där allt från kajaker till motoryachter skall passera, samtidigt, åt minst två olika håll. Sedan är det ju lokalttrafiken till både Gullholmen och Käringön som tutar i ett horn, som snuten gjorde på Fregatten…


Sedan passagen mellan Kungshamn och Smögen, Sotekanal, Hornö ränna- Hamburgsund och Havstensund för att nämna några.

 

Don’t panik!

Eller som i översättningen; Ta det lugnt!

Tack för grymma tipps!

 Cirka 2,5h till Åstol då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev fokk:

 

Kan ni snälla ge lite vägledning för exempel för vad det tar i timmar med modernare motorbåt (2000 tal med 100-200hp, <2t) från tex. Fiskebäck/Hinsholmen till några destinationer:

 

Fart = ekonomiska knop :)      =  25 knop

 

Fiskebäck - Åstol

Fiskebäck - Marstrand        18 M             1 tim

Fiskebäck - Koster

Fiskebäck - Käringön          36 M              2 tim

Fiskebäck - Vinga                10 M            25 min

 

Detta i grova drag vad jag minns att vi räknade på från GBG, man ska puttra ut ur hamnen och dra ner vid 5 knops gränser och ibland för stora svallvågor.

 

Liten motorbåt, ca 1 L/M

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev touchwood:

 

Detta i grova drag vad jag minns att vi räknade på från GBG, man ska puttra ut ur hamnen och dra ner vid 5 knops gränser och ibland för stora svallvågor.

 

Liten motorbåt, ca 1 L/M

 

Nice, bra synpunkt med puttra ut ur hamn å vid svallvågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig lyckats nå Vinga på 25 minuter.

Eller rättare sagt, det vår inte att köra så snabbt dit ut pga det för det mesta är en del sjöhävning. Vill minnas att en större ribb med en massa passagerare kapsejsade där förra säsongen just av den anledningen.

 

Ja 2,5 h till Åstol låter ju rimligt, men då får du gå Instö ränna så slipper du både Albrektsund och Marstrand, dessutom är det en genväg. Så slipper du även den värsta och gungigaste biten av Marstrandsfnorden. Men innan dess är Björköfjorden inte speciellt rolig, trevligare att gå på västra sidan av Björkö, men där är det en hastighetsbegränsning på sju knop som är väldigt lätt att missa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har aldrig lyckats nå Vinga på 25 minuter.

Eller rättare sagt, det vår inte att köra så snabbt dit ut pga det för det mesta är en del sjöhävning. Vill minnas att en större ribb med en massa passagerare kapsejsade där förra säsongen just av den anledningen.

 

Här utgår jag från fint väder med svag vind som tillåter planfart med mindre motorbåt men blåser det lite hårdare västanvind vilket det ofta gör här då kan man glömma alla "mina" tidtabeller och med en mindre motorbåt ska man kanske inte ens försöka göra några längre resor, då är det bättre och vänta en dag eller två tills det har lugnat ner sig och detta vet dom flesta, men är man nybliven båtägare så gäller det att inte överskatta båten eller sina egna förmåger.

 

Dom dagarna jag åkte till Vinga var det kanonväder, ingen sjöhävning att tala om, med en Sea Ray 270, kunde hålla planfart hela vägen, tog väl ca 25 min uppskattar jag, men det kan väl diffa någon minut.

 

Men din båt ser rätt stöddig ut den borde väl klara lite sjöhävning ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev touchwood:

 

Här utgår jag från fint väder med svag vind som tillåter planfart med mindre motorbåt men blåser det lite hårdare västanvind vilket det ofta gör här då kan man glömma alla "mina" tidtabeller och med en mindre motorbåt ska man kanske inte ens försöka göra några längre resor, då är det bättre och vänta en dag eller två tills det har lugnat ner sig och detta vet dom flesta, men är man nybliven båtägare så gäller det att inte överskatta båten eller sina egna förmåger.

 

Dom dagarna jag åkte till Vinga var det kanonväder, ingen sjöhävning att tala om, med en Sea Ray 270, kunde hålla planfart hela vägen, tog väl ca 25 min uppskattar jag, men det kan väl diffa någon minut.

 

Men din båt ser rätt stöddig ut den borde väl klara lite sjöhävning ?

 

Den klarar sjöhävning väldigt bra. Men resan blir inte speciellt angenäm när det går en del sjö, och det blir det väl knappast i någon fritidsbåt. Sedan beror det på våglängden också, och vindriktningen. Det iar ju alltid en bit ut. Men sista biten från Tanneskären till Viten känns alltid dryg.

Men det händer mer ofta att jag letar mig ut mellan bôarna sv om sundet mellan Donsö och Vrångö, Sjumansholmen ungefär och rätt ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fram med passare och sjökort så kan du bänka? Går båten i 6 knop kommer tar det ju en timme att åka 6 distans.

20230606_143101.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att avståndsskalan i övre och nedre marginalerna skiljer sig från en i höger och vänstermarginalen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Tänk bara på att avståndsskalan i övre och nedre marginalerna skiljer sig från en i höger och vänstermarginalen.

 

Vilken visar sjömil då? 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kane:

Vilken visar sjömil då? 😃

Den vertikala, som visar breddgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tänk bara på att avståndsskalan i övre och nedre marginalerna skiljer sig från en i höger och vänstermarginalen.

 

Samt att det kan finnas sjökort med olika skalor. Vet inte hur det är idag, men mina sjökort från 1983 överlappar varandra så det är rätt enkelt att bänka. 

 

Men jag brukar ställa mig i mitten på den högra vertikala och ta en halv sjömil.

Till Marstrand är det ca 18,6 distans och 18,6 / 15 kn = ca 1 timme 20 min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Jernhand:

Samt att det kan finnas sjökort med olika skalor. Vet inte hur det är idag, men mina sjökort från 1983 överlappar varandra så det är rätt enkelt att bänka. 

 

Men jag brukar ställa mig i mitten på den högra vertikala och ta en halv sjömil.

Till Marstrand är det ca 18,6 distans och 18,6 / 15 kn = ca 1 timme 20 min

Då har du inte räknat med att det är max 5 knop mellan Kommisen vid Albrekstsunds inlopp och ända fram till Marstrand, det är väl omkring 1,5 M.. Du kan gå runt på västsidan, Lekskär, Stora- eller Lilla Sillesund men det är en omväg, eller om Instö ränna på ostsidan, men det är också en omväg. och även där en hastighetsbegränsning. Sedan kan man ju undra egentligen vad man skall till Marstarnd att göra.😀

Man kan lika gärna ta trean, fyran, femman eller sjuan till Valand och ta en promenad på Kungsportsavenyn, och vid Kungsportsplatsen kan man äta på den någorlunda flytande restaurangen "Matvraket"...  som att ta "Spåprvagnen" E/F Hamnfärjan II till Marstransön och där promenera längs kajen, minst lika mycket folk och lika många glasskiosker... 

Det är alltid mycket folk på Marstrand, och nästan alltid fullbelagt i den guppiga hamnen, flera gånger varje sommar är det olika kappseglingar och regattor som utgår därifrån... 

Däremot finns det flera fina naturhamnar på öarna, eller halvöarna norr om Instön, varav några brukar vara beskrivna i seglingsbeskrivningarna.

Sedan kan Åstol, Bleket/Stansvik , Tjörne kalv, Dyrön och Klädesholmen kanske vara alternativ, men även där kan det vara svårt att få plats, ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Då har du inte räknat med att det är max 5 knop mellan Kommisen vid Albrekstsunds inlopp och ända fram till Marstrand, det är väl omkring 1,5 M.. Du kan gå runt på västsidan, Lekskär, Stora- eller Lilla Sillesund men det är en omväg, eller om Instö ränna på ostsidan, men det är också en omväg. och även där en hastighetsbegränsning. Sedan kan man ju undra egentligen vad man skall till Marstarnd att göra.😀

Man kan lika gärna ta trean, fyran, femman eller sjuan till Valand och ta en promenad på Kungsportsavenyn, och vid Kungsportsplatsen kan man äta på den någorlunda flytande restaurangen "Matvraket"...  som att ta "Spåprvagnen" E/F Hamnfärjan II till Marstransön och där promenera längs kajen, minst lika mycket folk och lika många glasskiosker... 

Det är alltid mycket folk på Marstrand, och nästan alltid fullbelagt i den guppiga hamnen, flera gånger varje sommar är det olika kappseglingar och regattor som utgår därifrån... 

Däremot finns det flera fina naturhamnar på öarna, eller halvöarna norr om Instön, varav några brukar vara beskrivna i seglingsbeskrivningarna.

Sedan kan Åstol, Bleket/Stansvik , Tjörne kalv, Dyrön och Klädesholmen kanske vara alternativ, men även där kan det vara svårt att få plats, ibland.

Nä, men jag har en båt som går i 6 knop i medvind vanligtvis så jag brukar räkna på 5,5-6 knop. Vem har bråttom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...