Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Syftet med enslinjer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Handritat sjökort med Enslinjer, som visar nåt helt annat än fritt vatten

 

Jag följde för 10 år sedan en enslinje visad med två triangeltavlor.

 

Ja, det blev bottenkänning i låg fart.

 

Blev verkligen konfunderad.

 

Stötte på en snubbe som talade om att detta var nåt som lokala fiskare för länge sedan använde just för att inte gå på ett undervattens skär.

Fick en kopia av det handritade sjökortet från den tiden.

 

Kan ju tänka mig att det finns mycket bottenfärg på skäret.

 

Ett båk, stång på Hästholmen och ett vitmålat stenröset (blå ring i sjökortet) visar en syftlinjen, som korsar enslinjen på 55 grader.

 

Röda ringen markerar undervattensskäret.

 

 

IMG_20230605_132711.jpg

Redigerad av Hybro
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att triangeltavlorna brukar märka ut en linje där det ligger en kabel eller en ledning..?

 

”De gamle” har berättat att det kunde förekomma hemmagjorda inofficiella enslinjer som var ett ”frimärke” alltså en säker passage för en viss båttyp…

Sedan kunde det finnas lika inofficiella enslinjer som märkte ut ett grund, och det gällde då att veta vilken linje som var det ena eller det andra.

 

Men lokala fiskare märke ut ned målarfärg och kummel enslinjer där det var fritt vatten för deras mindre fiskebåtar, nöjesseglarna skulle hålla sig i de officiella farlederna, eller helst på landbacken, tyckte dom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett dessa trianglar, som markera enslinjer för sjöfart på många ställen i Vänern.

 

Kanske ett lokalt fenomen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enslinje behöver inte betyda fritt vatten hela sträckan längs enslinjen. Normalt börjar den någonstans och slutar någonstans och dessa punkter måste man känna till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju militära utmärkningar här och var men kanske inte i Vänern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

En enslinje behöver inte betyda fritt vatten hela sträckan längs enslinjen. Normalt börjar den någonstans och slutar någonstans och dessa punkter måste man känna till. 

Just det, eftersom trekantiga tavlor och kummel står på land… där även vita fläckar är målade så slutar enslinjen innan dess. Det är vanligt att en annan enslinje i vinkel till den första tar vid, ungefär som när man navigerar efter fyrar, så det gäller att ha koll!

3 timmar sedan skrev Hybro:

Har sett dessa trianglar, som markera enslinjer för sjöfart på många ställen i Vänern.

 

Kanske ett lokalt fenomen. 

 

 

Jo, jag kom på att dom finns, eller fanns i vissa fiskehamnar som på Rörö, där man har en med grön lanterna på ena sidan och en med röd på andra sidan, man skall hålla sig emellan dessa för att hamna rätt.

1 timme sedan skrev Makro:

Det finns ju militära utmärkningar här och var men kanske inte i Vänern?

Vem vet… men isåfall är dom ju av någon anledning inte utmärkta på sjökorten där heller.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Stockholms skärgård finns enslinjer ibland för inpassage i trånga passager. T ex när man skall in i Grönskärsfladen eller till södra hamnen på Utö. Två trekantiga tavlor som skall peka mot varandra, då ligger man rätt. Det betyder ju såklart inte att det är ett obegränsat djupgående just där, bara att det är djupast. 
 

Att sådana skulle vara militära, markera kablar eller liknande har jag aldrig hört tidigare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Hybro:

Handritat sjökort med Enslinjer, som visar nåt helt annat än fritt vatten

 

Jag följde för 10 år sedan en enslinje visad med två triangeltavlor.

 

Ja, det blev bottenkänning i låg fart.

 

Blev verkligen konfunderad.

 

Stötte på en snubbe som talade om att detta var nåt som lokala fiskare för länge sedan använde just för att inte gå på ett undervattens skär.

Fick en kopia av det handritade sjökortet från den tiden.

 

Kan ju tänka mig att det finns mycket bottenfärg på skäret.

 

Ett båk, stång på Hästholmen och ett vitmålat stenröset (blå ring i sjökortet) visar en syftlinjen, som korsar enslinjen på 55 grader.

 

Röda ringen markerar undervattensskäret.

 

 

IMG_20230605_132711.jpg

Då var det nog en temporär grynna där, för den enslinjen har jag använt sedan tidigt 80-tal och ännu inte gått på, peppar peppar. Går nu 1,9m vilket väl är ca 0,30 mer än dig. Enslinjen sköts väl av Åsfjordens båtsällskap som också sköter om de två som finns på Åsundaön och västra Bockholmen vars skärningspunkter är grynnan mellan de två öarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har lämnat bottenfärg på skäret i fråga!

 

Här är kordinaterna om Du vill testa. 

 

N 59 15.584     E 13 13.812

 

Troligen har Du gått någon meter på sydsidan... Det gjorde inte jag.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Hybro:

Har lämnat bottenfärg på skäret i fråga!

 

Här är kordinaterna om Du vill testa. 

 

N 59 15.584     E 13 13.812

 

Troligen har Du gått någon meter på sydsidan... Det gjorde inte jag.

Det är långgrunt på norrsidan passagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

I Stockholms skärgård finns enslinjer ibland för inpassage i trånga passager. T ex när man skall in i Grönskärsfladen eller till södra hamnen på Utö. Två trekantiga tavlor som skall peka mot varandra, då ligger man rätt. Det betyder ju såklart inte att det är ett obegränsat djupgående just där, bara att det är djupast. 
 

Att sådana skulle vara militära, markera kablar eller liknande har jag aldrig hört tidigare. 

Jo.

Här i Bohuslän finns det på flera ställen sådana där tavlor ”Ankring förbjuden kabel” kompletterade med trekantstavlor i ens. Man tänkas att jag minns fel, men det kanske finns på Malmön för att märka ut den propellerdrivna linfärjans ledkabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo.

Här i Bohuslän finns det på flera ställen sådana där tavlor ”Ankring förbjuden kabel” kompletterade med trekantstavlor i ens. Man tänkas att jag minns fel, men det kanske finns på Malmön för att märka ut den propellerdrivna linfärjans ledkabel.

I Vänern finns det enslinjemarkeringar för kabel. Har dock inte sett några för militära ändamål 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Militära enslinjer finns men är ofta ganska diskreta. Eller ja, nu gissar jag ju lite, jag sitter inte på någon särskild kännedom om militära sjömärken. Dock har jag varit mycket ute i Söderarms skärgård som var full med kustartillerister under större delen av 1900-talet och än idag är övningsområde, och där finns det en del mer eller mindre kryptisk utprickning som inte står med i något sjökort, och jag har alltid utgått från att den är huvudsakligen militär. Ofta kan man gissa vad syftet med markeringen är, men långt ifrån alltid (troligen är det väl bara igenkänningsmärken i vissa fall). Även när det är en rätt uppenbar enslinje så är det inte alltid självklart hur det är tänkt att den ska utnyttjas.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en enslinje som är osynlig om man inte vet om den; Käringöfjorden, söderifrån, Käringöns kyrktorn och en linje mellan två skorstenar på ett hus på ön…. Nu är grunden visserligen utmärkta, men det har dom inte alltid varit. Sedan har det byggts nya hus så man måste veta vilka skorstenar det gäller… 

Och det finns många sådana, och det kan ju hända att militären använder sådana också… Stångmärket i ens med Känsö torn, är ett av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-05 vid 15:53 skrev Hybro:

Handritat sjökort med Enslinjer, som visar nåt helt annat än fritt vatten

 

Jag följde för 10 år sedan en enslinje visad med två triangeltavlor.

 

Ja, det blev bottenkänning i låg fart.

 

Blev verkligen konfunderad.

 

Stötte på en snubbe som talade om att detta var nåt som lokala fiskare för länge sedan använde just för att inte gå på ett undervattens skär.

Fick en kopia av det handritade sjökortet från den tiden.

 

Kan ju tänka mig att det finns mycket bottenfärg på skäret.

 

Ett båk, stång på Hästholmen och ett vitmålat stenröset (blå ring i sjökortet) visar en syftlinjen, som korsar enslinjen på 55 grader.

 

Röda ringen markerar undervattensskäret.

 

 

IMG_20230605_132711.jpg

Alla tavlor som står ens är inte enslinjer. Det kan även vara frimärken, d.v.s. håll dig på rätt sida om linjen för att gå fri ett grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...