Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Julleson

Ta bort färg på däck

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Jag håller för närvarande på att försöka lista ut hur jag ska få bort färgen som förra ägaren målade om båten med. 
 

Färgen har börjat krackelera och lossnar väldigt lätt på vissa ställen. Det har fungerat bra att skrapa bort en del men på vissa ställen sitter färgen mycket hårdare. 
 

Kan man använda någon typ av färgborttagning för att lösa upp den vita färgen och sen skrapa? Vad ska jag använda för att inte förstöra originalfärgen som ligger under färgen?

 

Se bifogade bilder. Det är alltså den bruna originalfärgen jag vill få fram. 

F18B5417-B876-4142-B370-6323804BC92C.jpeg

DC297980-D667-40D1-9E66-347A734165E0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det en monarkbåt?

Himla snygg sjuttiotalsbrun färg!

 

Om det nu är en Monark så är det bruna gelcoat så det tål ganska mycket innan det släpper. Dock inte om du slipar så gör inte det, kan även vara känslig för grov rubbing för då kan du gå igenom gelcoaten.

 

Paintstripper kanske går bra, bromsvätska kan fungera, det som förr hette ”målatlut” är nu mer utspätt och kan heta typ ”fasadtvätt” eller någonting sådant.

Om färgen sitter så dåligt som den ser ut att göra på bilden, kanske det räcker med högtryckstvätt med turbomunstycke och en rotborste och/eller isskrapa av plast.


Men jag hade nog testat på en liten bit som inte syns så mycket med någon av Biltemas färgborttagning kanske den i sprayburk.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en Monark. Det är en albatross 26. Den bruna färgen är väldigt lik den Monarkbruna färgen. Mycket fin. 
 

Det slutade med att jag testade Biltemas paint remover på burk(den man stryker på). Tyvärr fungerade det inte allt. Testade dels att applicera och låta det verka i 2h sen skrapa. Funkade ej. Testade sedan att applicera och lägga gladpack på och sen vänta i 4h innan skrapning. Fungerade inte alls.

 

Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen…

 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Julleson:

Det slutade med att jag testade Biltemas paint remover på burk(den man stryker på). Tyvärr fungerade det inte allt. Testade dels att applicera och låta det verka i 2h sen skrapa. Funkade ej. Testade sedan att applicera och lägga gladpack på och sen vänta i 4h innan skrapning. Fungerade inte alls.

I så fall är det sannolik tvåkomponentfärg. 
Skulle säga att det är mekanisk borttagning som gäller då, dvs skrapa eller blästra. Kan bli väldigt svårt. Eller så kör du av allt med högtryckstvätt och tar bort det som lossnar och målar hela däcket igen, kanske då i 70-talsbrun?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...