Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mallan79

Komma åt färskvattentank Nimbus 310?

Rekommendera Poster

Hej,

Vår Nimbus 310 läcker färskvatten ner i kölen (för om motorn, inte i motorutrymmet)

Skulle behöva komma åt färskvattentanken och kolla anslutningarna. Någon som vet om man gör det genom att lyfta durken under ratten? Har lossat skruvarna men durken sitter hårt, vill inte förstöra något ifall jag ändå inte kommer rätt..

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mallan79:

Hej,

Vår Nimbus 310 läcker färskvatten ner i kölen (för om motorn, inte i motorutrymmet)

Skulle behöva komma åt färskvattentanken och kolla anslutningarna. Någon som vet om man gör det genom att lyfta durken under ratten? Har lossat skruvarna men durken sitter hårt, vill inte förstöra något ifall jag ändå inte kommer rätt..

Tack 

Tanken sitter under köket iaf på 320 som i princip är samma båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om man kommer åt den utan att riva ut köket? Ska dra ut kylen, som hos oss står under förarsätet, och se om det går den vägen. Kan se och känna tanken när jag kryper in från toan, men kommer inte in tillräckligt långt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mallan79:

Vet du om man kommer åt den utan att riva ut köket? Ska dra ut kylen, som hos oss står under förarsätet, och se om det går den vägen. Kan se och känna tanken när jag kryper in från toan, men kommer inte in tillräckligt långt

ta ut understa lådan så ser du toppen på tanken iaf på 320 inkl locket. Kolla innan pumpen i "källaren" kan vara en plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du är säker på att det är färskvatten som läcker?

 

Du har förstås först kontrollerat alla lättåtkomliga skarvar och förgreningar på pumpens trycksida?

Läcker det på så vis att pentrypumpen startar ibland utan att du tappar upp vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra svar!

Det var en t-koppling i aktern vid varmvattenberedaren, hyfsat lättåtkomlig.

Var jag som hade svårt att tro det eftersom vattnet låg i fören… men, det rann ner i en fin stråle längs med skottet så pass att pumpen gick igång allt oftare utan att vi startade någon kran.

Många bra lärdomar om båten idag och skönt att ha lokaliserat felet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Mallan79:

Tack för många bra svar!

Det var en t-koppling i aktern vid varmvattenberedaren, hyfsat lättåtkomlig.

Var jag som hade svårt att tro det eftersom vattnet låg i fören… men, det rann ner i en fin stråle längs med skottet så pass att pumpen gick igång allt oftare utan att vi startade någon kran.

Många bra lärdomar om båten idag och skönt att ha lokaliserat felet!

Just kopplingar och förgreningar vid vv-beredaren är ett stort observandum!

Jag tänker då på vv-beredarens varma sida. Det är sällan som vanliga armerade plastslangar tål det varma vattnet i längden, plasten liksom kryper under slangklämmorna och så börjar det läcka, pentrypumpen startar precis när man skall till att somna….. Byt den första halvmetern mot en gummislang av god kvalitet, så slipper du läckage där iallafall.

 

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...