Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Philipsson

Läckande septiktank!

Rekommendera Poster

 

Hallå, båten är i vattnet, säsongen är igång!

Döm till min förvåning och fasa när det samlas rejält med sjövatten i motorrummet efter iläggning.

Men förstår ganska snabbt att det inte är motorn som skapar detta utan det kommer från septiktanken, när jag stänger tömningsventilen så ordnar det sig...

 

Så frågor då om någon vill ge sig in i detta :)

Vad har hänt? Har septiktanken rostat/frusit sönder och i och med ett hål så går sjövatten in genom ventilen och ut genom en spricka?

Hur fungerar det ens? Fylls tanken upp en liten bit med sjövatten, upp till vattenlinjen, när ventilen är öppen och stannar där i normala fall?

Hur bör det åtgärdas, svetsa/täta spricka? Eller bara köpa ny? Går det göra när båten är i vatten...?

Någon klok idé på interim lösning då jag ser en hel del jobb med att byta tanken... Vi använder toaletten väldigt lite men vill ju gärna ha möjligheten...

 

Tacksam för kloka inlägg //Philipsson

 

Screenshot_20230603_174510_Gallery.thumb.jpg.c36ff5b25c630be64fadf4ee6c1396df.jpg

spacer.pngspacer.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att hitta mer exakt var den läcker. 
Fyll med vatten så borde det gå att hitta. 
Personligen misstänker jag slangen eller vinkeln på ventilen. Slangen är av en typ man använder ovan vattenlinjen och absolut inte till toaletter om man inte uppskattar dålig lukt förstås. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Börja med att hitta mer exakt var den läcker. 
Fyll med vatten så borde det gå att hitta. 
Personligen misstänker jag slangen eller vinkeln på ventilen. Slangen är av en typ man använder ovan vattenlinjen och absolut inte till toaletter om man inte uppskattar dålig lukt förstås. 

Tack för tips, felsökning är något man blir bra på som båtägare tycker jag 😅.

 

Har inte dragits med dålig lukt faktiskt, allt borde vara original

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar det rätt har du en Aquador från 2011 ?

 

Den slangen är - precis som @Peter_K skriver - inte avsedd för toaavfall. Och överhuvudtaget inte för montering under vattenlinjen. Den är även ganska stökig att få tät med sina räfflade utsida. Eftersom det är ganska omfattande CE-krav på dessa installationer och Aquador inte är kända för att vara några stora fuskare, så är jag tveksam till att den slangen är original. Både med tanke på lukttäthet och att typen - med det som går att se på bilden - inte får installeras där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Om jag fattar det rätt har du en Aquador från 2011 ?

 

Den slangen är - precis som @Peter_K skriver - inte avsedd för toaavfall. Och överhuvudtaget inte för montering under vattenlinjen. Den är även ganska stökig att få tät med sina räfflade utsida. Eftersom det är ganska omfattande CE-krav på dessa installationer och Aquador inte är kända för att vara några stora fuskare, så är jag tveksam till att den slangen är original. Både med tanke på lukttäthet och att typen - med det som går att se på bilden - inte får installeras där.

Korrekt, tack för input gällande slangen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Börja med att hitta mer exakt var den läcker. 
Fyll med vatten så borde det gå att hitta. 
Personligen misstänker jag slangen eller vinkeln på ventilen. Slangen är av en typ man använder ovan vattenlinjen och absolut inte till toaletter om man inte uppskattar dålig lukt förstås. 

Det jag har råkat ut för är att tanken var av rostfritt och inte syrafast rostfri och med tiden rostar det hål när man använde saltvatten till spolning. Numera har jag syrafast tank.

 

Redigerad av 2715e

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev 2715e:

Det jag har råkat ut för är att tanken var av rostfritt och inte syrafast rostfri och med tiden rostar det hål när man använde saltvatten till spolning. Numera har jag syrafast tank.

 

Det kan absolut uppstå sådana hål, men eftersom läckaget slutar när man stänger bottenventilen så är läckaget ovan vattenlinjen, och då det inte verkar finnas en pump borde tanken ligga över vattenlinjen tänker jag?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det verkligen septiktanken som läcker?

Hur luktar det? Utläckt latrin är väldigt lätt att känna igen med luktsinnet.

Som andra varit inne på verkar det snarare läcka mellan bordsgenomföringen och tömningsslangen. Du kan ju alltid börja med att dra åt slangklämmorna.

 

Om du nu är säker på att det är latrin som läckt skall / behöver du inte smaka på vattnet. Men om det senare skulle vara havsvatten, regnvatten eller läcker från färkvattensystemet kan du smaka och så utesluta det ena eller det andra. 
Och du var säker på att det inte läcker från motorn…?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Är det verkligen septiktanken som läcker?

Hur luktar det? Utläckt latrin är väldigt lätt att känna igen med luktsinnet.

Som andra varit inne på verkar det snarare läcka mellan bordsgenomföringen och tömningsslangen. Du kan ju alltid börja med att dra åt slangklämmorna.

 

Om du nu är säker på att det är latrin som läckt skall / behöver du inte smaka på vattnet. Men om det senare skulle vara havsvatten, regnvatten eller läcker från färkvattensystemet kan du smaka och så utesluta det ena eller det andra. 
Och du var säker på att det inte läcker från motorn…?

Ja nu har vi testat att fylla färskvatten genom där man tömmer och det rann ut så fint genom tanken ngnstans i botten på den...

 

Det har inte luktat ngt men septiken är sparsamt använd, en kiss då å då men aldrig nr2 av oss i alla fall.

 

Mitt problem nu är att den här svarta slangen (som är fel för ändamålet som påpekats) försvinner in under tanken en bra bit så jag ser inte hur anslutningen ser ut. Så utan att demontera trimplansmotorn och plocka upp batterierna kommer jag inte vidare i min felsökning 🫤.

 

Alltid nått att göra med hus o båt 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Philipsson:

Ja nu har vi testat att fylla färskvatten genom där man tömmer och det rann ut så fint genom tanken ngnstans i botten på den...

 

Det har inte luktat ngt men septiken är sparsamt använd, en kiss då å då men aldrig nr2 av oss i alla fall.

 

Mitt problem nu är att den här svarta slangen (som är fel för ändamålet som påpekats) försvinner in under tanken en bra bit så jag ser inte hur anslutningen ser ut. Så utan att demontera trimplansmotorn och plocka upp batterierna kommer jag inte vidare i min felsökning 🫤.

 

Alltid nått att göra med hus o båt 😅

Ja då har du ju kommit så långt i felsökningen.

Det kanske var så att man började med tankarna och sedan byggde hela båten unt dessa… så har jag det med bränsletankarna….

 

Ja det är ju bara att ta fram verktygslådan och gummihandskarna, har du tur behöver du kanske inte koppla bort trimplanspumpen utan bara flytta den en bit. Skär bort slangen, om installationen är förnuftigt gjord sitter tanken fastspänd med spännband. Det ser ut som om du sedan kan lyfta ur den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja då har du ju kommit så långt i felsökningen.

Det kanske var så att man började med tankarna och sedan byggde hela båten unt dessa… så har jag det med bränsletankarna….

 

Ja det är ju bara att ta fram verktygslådan och gummihandskarna, har du tur behöver du kanske inte koppla bort trimplanspumpen utan bara flytta den en bit. Skär bort slangen, om installationen är förnuftigt gjord sitter tanken fastspänd med spännband. Det ser ut som om du sedan kan lyfta ur den.

 

Aquadorforumet på FB visade snabbt på bristen i dessa alu-tankar som går hål på för mängder av ägare tyvärr.

 

Ja, den sitter med spännband och lite jobb men inte vansinnigt mkt för att få ut den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur i helskotta kan man bara komma på tanken att bygga tankar i aluminium? 
Vi har sett det tidigare på forumet, men det var en bensintank i en US-båt… men i en finsk kvalitetsbåt… 

Men den aluminiumtanken kan ju duga som mall när du beställer en i syrafast rostfritt, kvalitet A4.

Men jag bytte faktiskt till plasttankar både till septiktank och vattentank. Diablo från Seasea, dom finns i några olika storlekar, kanske någon passar din båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur i helskotta kan man bara komma på tanken att bygga tankar i aluminium? 
Vi har sett det tidigare på forumet, men det var en bensintank i en US-båt… men i en finsk kvalitetsbåt…

Även Norges största varv, Viknes (Skilsö), gör alla tankar i aluminium på sina båtar. Men även de ägarna verkar få en del problem med tiden. Min bekants Scand 35 (också norsk) fick dieselläck på ena alumiumtanken, och det visade sig att botten var mer eller mindre "rutten".

 

På min förra båt (från norska NB Marine, sedan länge kursat) hade jag plasttankar till allt. De var fortfarande som nya efter nästan 20 år, och inga problem med lukt eller faktiskt....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja… en varning till andra med olika aluminiumtankar.

Hur hade du tänkt gå vidare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte fråga på jobbet (ingenjörskontor) om ngn kan/känner ngn som kan alusvetsa lite

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Philipsson:

Tänkte fråga på jobbet (ingenjörskontor) om ngn kan/känner ngn som kan alusvetsa lite

Om det har "ruttnat" på ett ställe så har det nog ruttnat på fler ställen.

 

Tag en allvarlig fundering på om det är meningsfullt att lägga tid och pengar på att försöka reparera skrotet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Om det har "ruttnat" på ett ställe så har det nog ruttnat på fler ställen.

 

Tag en allvarlig fundering på om det är meningsfullt att lägga tid och pengar på att försöka reparera skrotet.

Precis, får väga reparation mot nytt. Ny tank från Seasea är helt fel mått för vad jag kan få ner i utrymmet så då blir det något måttbeställt isåfall med pris vs nyttjandegrad som skavar i mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit min båt - vilket det ju inte är hade jag valt något av följande alternativ:

1. Beställt en ny i syrafast med rätt mått. En fungerande toa är A och O för komforten ombord, och kollar man runt lite behöver de inte bli farligt dyra. Jag tog fram ritningar och mailade ut till flera smeder när jag skulle ha en, och den blev inte fasligt dyr. 
2. Letat rätt på minsta tanken av standardtyp i syrafast och hittat ett läge i båten för den. Då klarar man sig säkert 1-2 dygn innan det är dags för tömning. Någonstans finns alltid en plats. 
 

Svetsa en alutank som redan börjat bli angripen..? Nä, den kommer börja läcka någon annanstans snart, då kanske det inte bara är vatten som läcker ut under durkarna. Vad är priset på att slippa sanera inredningen från äckel?

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Philipsson:

Tänkte fråga på jobbet (ingenjörskontor) om ngn kan/känner ngn som kan alusvetsa lite

Gör inte samma misstag igen! Fråga istället efter en firma som kan bygga en ny tank i ett beständigare materiel, typ "syrafast" rostfritt stål. Eller köp en färdig plasttank, Dioablo från Seasea exempelvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diablo plasttankar som kan användas till septik, färskvatten och diesel, dock inte samtidigt...

Systemet bygger på att man köper en tank i valfri storlek och sedan ett lock för varje användningsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även med Cipax (plasttankar) om de har nån storlek som fungerar för din del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ...

Vilken båt tillverkare levererar båtar med septitanken tillverkad av aluminium?

Har varit med om att slita ut aluminium dieseltankar ur äldre brittiska och norska båtar och så dyker en septitank upp så här.....!

 

Otur , hoppas varvet får feedback.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...