Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Seglamera

Hur många CCA till en Yanmar 1GM

Rekommendera Poster

Hej!

Hur många CCA behöver ett batteri som ska starta en Yanmar 1GM. I instruktionsboken står att startmotorn är på 1 000 W. Kan man räkna att det då behövs 1000/12 = 83,3 A? Tänker jag rätt? Hur räknar man då ut behovet av CCA?

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Seglamera:

Hej!

Hur många CCA behöver ett batteri som ska starta en Yanmar 1GM. I instruktionsboken står att startmotorn är på 1 000 W. Kan man räkna att det då behövs 1000/12 = 83,3 A? Tänker jag rätt? Hur räknar man då ut behovet av CCA?

Tack på förhand

Vad är tanken med dina beräkningar? 

Vilket normalt startbatteri som helst drar igång en sån liten motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst för att jag nu har ett system med bara en batteribank och de nuvarande batterierna är eventuellt slut. En Nasa Batterimonitor gör att jag har bra koll på att laddningen inte hamnar för lågt. Båten ligger långt hemifrån så jag har svårt att fara för att ladda batterier under hela tiden båten står på land. Så jag funderar på ett förbrukningsbatteri som skulle klara urladdningar och långtidsförvaringar mycket bra. Försäljaren säjer att det inte är tänkt som ett startbatteri men att det mycket väl kan fungera men att jag köper det på egen risk. Jag har skickat en förfrågan om CCA värde men inte fått något svar ännu. Batteriet heter UPLUS 90Ah Lead-Carbon och har mycket bra andra kvaliteter. Tanken är att ha ett båtliv utan några batteriproblem många år framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Seglamera:

Först och främst för att jag nu har ett system med bara en batteribank och de nuvarande batterierna är eventuellt slut. En Nasa Batterimonitor gör att jag har bra koll på att laddningen inte hamnar för lågt. Båten ligger långt hemifrån så jag har svårt att fara för att ladda batterier under hela tiden båten står på land. Så jag funderar på ett förbrukningsbatteri som skulle klara urladdningar och långtidsförvaringar mycket bra. Försäljaren säjer att det inte är tänkt som ett startbatteri men att det mycket väl kan fungera men att jag köper det på egen risk. Jag har skickat en förfrågan om CCA värde men inte fått något svar ännu. Batteriet heter UPLUS 90Ah Lead-Carbon och har mycket bra andra kvaliteter. Tanken är att ha ett båtliv utan några batteriproblem många år framåt.

I ditt läge skulle jag köpa ett vanligt bly/syra startbatteri och se till att det är fulladdat vid upptagning på hösten och därefter se till att koppla bort samtliga kablar från batteriet. Batterier som står utan förbrukare och kyligt kvar i båten har väldigt låg (försumbar) självurladdning.

Jag har 10-minuters resväg till min båt men har inte laddat mina batterier under vintrarna dom senaste 40 åren, likväl startar båten varje vår.

Det batteri du hänvisar till sägs visserligen tåla flera djupurladdningar men ingenting om att det tål att stå urladdat under lång tid! Djupurladdningar kräver snar återladdning.

CCA siffran är väl ett mått på hur mycket kraft batteriet lämnar vid låga temperaturer och är väl bara intressant om du ska starta på vintern och det ska du väl inte?

Redigerad av Rascal
tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Batterier som står utan förbrukare och kyligt kvar i båten har väldigt låg (försumbar) självurladdning.

Det ska man inte lita på. Våra batterier, som är hyfsat nya (Varta, från 2019) och välskötta, laddar ur sig ner till nästan tomt på några månader, förvarade urkopplade i ett kallt, frostfritt garage. Från oktober till mars, med en fulladdning runt jul/nyår, var de ändå nere på runt 30 procent, dvs nån tiondel över 12 V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Det ska man inte lita på. Våra batterier, som är hyfsat nya (Varta, från 2019) och välskötta, laddar ur sig ner till nästan tomt på några månader, förvarade urkopplade i ett kallt, frostfritt garage. Från oktober till mars, med en fulladdning runt jul/nyår, var de ändå nere på runt 30 procent, dvs nån tiondel över 12 V.

Jag kan inte förklara dina batteriers beteende, utan förklarar bara hur det funkat för mig i 40 år i min båt.

Kanske har du något fel på garaget?:) Prova med frost i garaget för det har jag i båten under vissa tider på vintern (Stockholms vinter)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Rascal:

Jag kan inte förklara dina batteriers beteende, utan förklarar bara hur det funkat för mig i 40 år i min båt.

Kanske har du något fel på garaget?:) Prova med frost i garaget för det har jag i båten under vissa tider på vintern (Stockholms vinter)

Ja, tur att det funkat för dig. Min poäng är att det inte gör det för alla. Innan man testat vet man inte om man tillhör turgubbarna eller oss andra. Är det värt det att chansa och riskera förstörda batterier och en båt fylld med svavelsyra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev raol:

Ja, tur att det funkat för dig. Min poäng är att det inte gör det för alla. Innan man testat vet man inte om man tillhör turgubbarna eller oss andra. Är det värt det att chansa och riskera förstörda batterier och en båt fylld med svavelsyra?

 

Det är kanske inte jag som har haft "tur" i 40 år utan du som haft otur vid ett tillfälle?

Syra i hela båten kan man undvika genom att ha batterierna i batterilådor fast det har inte jag.

Fulladdade batterier fryser vid -67 grader. Batterier som sjunkit till 80% laddning fryser vid -45 grader så det finns marginaler.

Min point är dock att det dyra batteri som TS tänker köpa enligt mitt förmenande inte har några fördelar på dom punkter som han önskar, möjligen andra fördelar.

Redigerad av Rascal
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Det är kanske inte jag som har haft "tur" i 40 år utan du som haft otur vid ett tillfälle?

Syra i hela båten kan man undvika genom att ha batterierna i batterilådor fast det har inte jag.

Fulladdade batterier fryser vid -67 grader. Batterier som sjunkit till 80% laddning fryser vid -45 grader så det finns marginaler.

Du verkar ju inte begripa vad jag skriver! Vi har haft samma diskussion tidigare och det var lika svårt att få dig att fatta då också. Ingen kan veta på förhand om man har magiska batterier som inte laddar ur sig, eller mer normala batterier som laddar ur sig, eller batterier som kanske laddar ur sig mer än väntat. Man vet det inte förrän det är för sent, om planen är att lämna dem hela vintern utan att kolla om "planen" håller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Du verkar ju inte begripa vad jag skriver! Vi har haft samma diskussion tidigare och det var lika svårt att få dig att fatta då också. Ingen kan veta på förhand om man har magiska batterier som inte laddar ur sig, eller mer normala batterier som laddar ur sig, eller batterier som kanske laddar ur sig mer än väntat. Man vet det inte förrän det är för sent, om planen är att lämna dem hela vintern utan att kolla om "planen" håller.

 

Du läste innan min redigering, läs igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev raol:

Du verkar ju inte begripa vad jag skriver! Vi har haft samma diskussion tidigare och det var lika svårt att få dig att fatta då också. Ingen kan veta på förhand om man har magiska batterier som inte laddar ur sig, eller mer normala batterier som laddar ur sig, eller batterier som kanske laddar ur sig mer än väntat. Man vet det inte förrän det är för sent, om planen är att lämna dem hela vintern utan att kolla om "planen" håller.

 

Du bör nog göra ett belastningsprov på dina batterier för de verkar inte må så bra. Är du säker på att de inte sulfaterar? Alltså att du aldrig får in 100% i dom. De kanske bara når upp till 70-80%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver lite marginal på dom 83A som startmotorn teoretiskt vill ha. 1000W är när den snurrar och är belastad. Startströmen är mycket högre (dvs när startmotorn står stilla och ska börja snura). Till det behöver du tänka på försluster i kablaget mellan batteriet och startmotorn. Samt att det ska fungera när du behöver felsöka och kanske har ett delvis urladdat batteri.

 

Titta på ett batteri med CCA +300A och +50Ah så bör du klara startströmen med rimliga kablar och att mata startmotor en stund om det behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Rascal:

Jag kan inte förklara dina batteriers beteende, utan förklarar bara hur det funkat för mig i 40 år i min båt.

Kanske har du något fel på garaget?:) Prova med frost i garaget för det har jag i båten under vissa tider på vintern (Stockholms vinter)

I höstas toppladdade jag min batterier. Efter 2 dagar utan laddning visade de 12,9V. Kollade en gång under vintern och då visade alla tre 12,8V. När jag började vårrustningen i mars visade två batterier 12.8V och ett 12,7V. Jag satte i batteriladdaren och efter 5h visade den 0,9A i laddström. Batteriladdare Cetec 300, batterimonitor NASA BM1 samt kvalitetsbatterier från Biltema AGM 105Ah. De verkar ha väldigt låg självurladdning. Det året som det misslyckades med att ha batterierna kvar i båten, var när jag glömde att ta loss polskorna från batterierna. Då var spänningen försumbar på våren och jag köpte nya batterier.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda tips, särskilt svaret jag fick av LuminaL.

Får se vad det blir för lösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...