Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fredrin

Möjligt elfel, mitt eller kommunens fel?

Rekommendera Poster

För den som är nyfiken på hur en jordfelsbrytare fungerar så finns den här väldigt välgjorda och pedagogiska videon (förutsätter förstås att man begriper engelska).
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag varit i båten och kollat lite. Det är bekräftat att det är VVB som är boven. Med allt utom den inkopplad funkar allt som det ska. Mätte resistansen mellan jord och fas samt jord och nolla och fick ca 1500k men inte oändligt så verkar vara nån förbindelse där. Antar då även att jfb hemma är något trögare än den vid bryggan. Får testa den med för säkerhetsskull.

Då VVB sittter med alla slangar och elkablar neråt i ett något otillgängligt utrymme, får jag felsöka mer vid ett annat tillfälle. Jag ser inte direkt vad jag gör utan måste använda spegel/mobilkamera för att se så kommer ta en stund. Orkar inte skruva ur hela VVB igen. Var ett jäkla meck och slabb sist. 😕 

Fortsättning följer...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du 1500 kohm mellan fasen och nollan? Eller 1500 kohm mellan fasen och skyddsjorden?

Om beredarens element är på, låt oss säga, 1200 watt, borde det bara vara omkring 40-50 ohm (mer exakt 45 ohm) iallafall i den storleksordningen, mellan fasen och nollan.

Så det är väl 1500 kohm mellan fasen och nollan… då är det nog inte så att en kabelkardel har hamnat fel, då skulle jag hellre tro att set står fukt inuti elpatronens kopplingsdosa. 
Särskilt som du berättar att det var söligt när du höll på att koppla där.

 

I vissa fall känner jag en tillfredsställande att några av installationerna i min båt är mer lättillgängliga, som vv-beredaren. På bb-sidan, bredvid motorns framkant. Jag kommer åt bra genom en lucka under durk mellan hytten och motorrummet. Bara det att när jag tömt beredaren har jag sölat ned generatorn… och den är inte vattentät. Så efter förslag från @IngemarE Eller om det var från @christer satte jag trevägskranar på in- och utloppet så att beredaren kan tömmas mer kontrollerat via en slang som går ned i självlänsen. Sedan har jag vanliga kulventiler på in och utgående glykolsoppa från motorn, men det kanske man måste ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Fredrin:

Mätte resistansen mellan jord och fas samt jord och nolla och fick ca 1500k men inte oändligt så verkar vara nån förbindelse där.

Att isolationsmäta med en multimeter ger sällan hela sanningen, eftersom den bara mäter med ett par volt testspänning. En lurig sak är oxider och annat som kan fungera som "halvledare", dvs leder men först över en viss tröskelspänning. Då tror multimetern att det är väldigt hög resistans, men i verkligheten är det inte alls så om spänningen bara vore lite högre än dess testspänning. Likaså kan det vara "nästan" kortslutning, men den låga testspänningen överbryggar inte detta "nästan".

Totalkortis är den duktig på att identifiera (så det är ju inte ogjort arbete att mäta med en multimeter, menar jag), men isolationsmätning görs just av ovanstående anledningar med ett speciellt instrument som mäter med flera hundra volt testspänning och mäter många MOhm (benämns ibland därför att "megga" upp en anläggning när man menar att leta jord- och krypströmsfel).

 

Som @Georg_Ohm är inne på så är 1500kOhm ingen bra isolation. Om det nu stämmer och inte är ännu lägre när "riktig" spänning läggs på, så ger redan det en läckström på delar av mA vid 230V. Den läckströmmen - låt vara att den knappast känns - skall inte finnas hos en VVB, i synnerhet inte i en med nybytt element. När det gäller dessa prylar talar man om isolationsresistanser på 10MOhm och uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde väl det tidigare, att ohmmäta är inte fel, men man måste veta vad man mäter och vilka förutsättningar eller snarare begränsningar en vanlig multimeter har eller ger.

 

Men jag tror fortfarande att det ör ordentligt fuktigt i kopplingsdosan till värmepatronen.

 

Jag fick som praktikant ibland veva på verkstadens ”megger”, det är en stor rustig grej i bakelit med inbyggd generator och tjocka mätkablar som inte har krokodilklämmor utan ordentliga skruvklämmor, påminner litet om tvingar. Jodå det finns en mindre också, i fickformat, om man har väldigt stora fickor… Det kan knastra skönt om isolationen är dålig….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag fick som praktikant ibland veva på verkstadens ”megger”, det är en stor rustig grej i bakelit med inbyggd generator och tjocka mätkablar som inte har krokodilklämmor utan ordentliga skruvklämmor, påminner litet om tvingar. Jodå det finns en mindre också, i fickformat, om man har väldigt stora fickor… Det kan knastra skönt om isolationen är dålig….

Som tur är har dagens isolationsprovare varken vev eller kräver stora utrymmen. Inte ens stora fickor 😉

Detta är ett av många exempel - de är alltså idag inte större än en stor multimeter. Det enda som väl är större fortfarande (och nog kommer vara det) är prislappen:

https://www.conrad.se/p/voltcraft-et-100-se-isolationsprovare-125-v-250-v-500-v-1000-v-400-m-2633261?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fick du 1500 kohm mellan fasen och nollan? Eller 1500 kohm mellan fasen och skyddsjorden?

Om beredarens element är på, låt oss säga, 1200 watt, borde det bara vara omkring 40-50 ohm (mer exakt 45 ohm) iallafall i den storleksordningen, mellan fasen och nollan.

Så det är väl 1500 kohm mellan fasen och nollan… då är det nog inte så att en kabelkardel har hamnat fel, då skulle jag hellre tro att set står fukt inuti elpatronens kopplingsdosa. 
Särskilt som du berättar att det var söligt när du höll på att koppla där.

 

I vissa fall känner jag en tillfredsställande att några av installationerna i min båt är mer lättillgängliga, som vv-beredaren. På bb-sidan, bredvid motorns framkant. Jag kommer åt bra genom en lucka under durk mellan hytten och motorrummet. Bara det att när jag tömt beredaren har jag sölat ned generatorn… och den är inte vattentät. Så efter förslag från @IngemarE Eller om det var från @christer satte jag trevägskranar på in- och utloppet så att beredaren kan tömmas mer kontrollerat via en slang som går ned i självlänsen. Sedan har jag vanliga kulventiler på in och utgående glykolsoppa från motorn, men det kanske man måste ha.

Mellan fasen och nollan fick jag noll men hade multimetern på hög inställning (200k) så gissar att det var därför den inte visade över noll. Ska kolla igen med olika inställningar på multimetern och se ifalk jag får några vettiga siffror. 

Tyvärr har jag inte tillgång till andra mätdoningar än multimeter så hoppas jag visuellt kan se nåt vajsing när jag väl kommer åt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fredrin:

Mellan fasen och nollan fick jag noll men hade multimetern på hög inställning (200k) så gissar att det var därför den inte visade över noll. Ska kolla igen med olika inställningar på multimetern och se ifalk jag får några vettiga siffror. 

Tyvärr har jag inte tillgång till andra mätdoningar än multimeter så hoppas jag visuellt kan se nåt vajsing när jag väl kommer åt.

Du behöver inte mäta mer, inte i nuläget iallafall. Kolla över installationen och se till att kablarna är oskadda och att det inte är fuktigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering.

Utrymmet där vvb sitter är snustorrt och har varit i flera månader så jag utesluter fukt.

Slabbet jag menade innan var ner i båten, inte på vvb. Alla vätskeutgångar sitter nedanför eldelen så inget slabb där på. 

Mätte resistansen mellan fas och nolla och fick 67 ohm så tycker det är rimligt.

Nu är vvb iaf utplockad och jag ska hem och felsöka nu. Ser inget uppenbart fel än så länge. 

20230612_200105.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag hittade felet. 🤬

Änden på elementet har "ärgat" upp. Ett hål rakt in. Väldigt skumt med tanke på att det är helt nytt. 

Nån som har nån ide om hur det kan ha hänt?

20230612_212747.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingången för blå ledningen ser ju inte helt frisk ut för att vara nytt. Gissar det hänger ihop med skadan på värmeslingan. Måste ju då ha blivit när du körde den hemma där jordfelsbrytaren (eller säkring) inte löste ut. Varför, dvs vad felet var, har jag ingen gissning på.IMG_3639.jpeg.3ca123bd808e229b4c583bb61924d24d.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Boanjohan:

Ingången för blå ledningen ser ju inte helt frisk ut för att vara nytt. Gissar det hänger ihop med skadan på värmeslingan. Måste ju då ha blivit när du körde den hemma där jordfelsbrytaren (eller säkring) inte löste ut. Varför, dvs vad felet var, har jag ingen gissning på.IMG_3639.jpeg.3ca123bd808e229b4c583bb61924d24d.jpeg

Det rostiga du ringat in är bara höljet till kabelskon och den är original, dvs följde inte med nytt med det nya elementet. Själva kopplingen på elementet ser fräsht ut.

Har testat jfb hemma och den löste som den skulle så inget fel på den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Fredrin:

Tror jag hittade felet. 🤬

Änden på elementet har "ärgat" upp. Ett hål rakt in. Väldigt skumt med tanke på att det är helt nytt. 

Nån som har nån ide om hur det kan ha hänt?

20230612_212747.jpg

Sötvattenkyler du din motor och använder gångvärme till VVB?

 

Om nej, så går det sjövatten igenom VVB.

 

Om ja, reklamation kanske är aktuellt (om VVB är ny).

 

Sen ska man veta att jord går ut via drev/axlar (om man kör med gångvärme till VVB), en båt granne kan ge mycket elfel vid tvivelaktiga el installationer tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

Sötvattenkyler du din motor och använder gångvärme till VVB?

 

Om nej, så går det sjövatten igenom VVB.

 

Om ja, reklamation kanske är aktuellt (om VVB är ny).

 

Sen ska man veta att jord går ut via drev/axlar (om man kör med gångvärme till VVB), en båt granne kan ge mycket elfel vid tvivelaktiga el installationer tex.

Ja, vvb är kopplad till gångvärme via sötvattenskylning. 

Vvb är inte ny, gissar att den är lika gammal som båten, 15 år. Dock bytte jag elementet i våras. Det är ju en rätt enkel konstruktion i en vvb när det kommer till elen. Jag får kontakta återförsäljaren imorrn och höra vad de säger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att elementet har smält, inte ärgat. Kan ju vara konstruktionsfel om det är helt nytt, fast det ser rätt använt ut med dom vita avlagringarna. Kanske kört VVB utan vatten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ABC:

Ser ut som att elementet har smält, inte ärgat. Kan ju vara konstruktionsfel om det är helt nytt, fast det ser rätt använt ut med dom vita avlagringarna. Kanske kört VVB utan vatten?

Jag tycker också det ser konstigt ut.

Jag är dock helt säker att jag inte kört vvb utan vatten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sista uppdatering.

Mycket riktigt var elpatronen boven bakom att jfb löst ut. Jag gissar att de skakningar som blev när jag körde båten till sjösättning fick vatten att tränga in till strömförande delar i vvb och det var därför jfb inte löste hemma.

Jag var i kontakt med Thermoprodukter och fick riktigt bra hjälp med att fixa vvb. Deras gissning var att det blivit en luftficka i beredaren som gjorde att elpatronen överhettat.

När jag monterade tillbaka vvb i båten fick jag för mig att kolla vart slangarna gick. Efter lite koll inser jag att kallvatten in och varmvatten ut bytt plats. Inte medvetet av mig då jag kopplat allt exakt som det satt när båten inhandlades förra året utan av nån tidigare ägare.

Det förklarar allt. Både varför elpatronen var trasig när jag köpte båten och varför den nya gick sönder.

Enl Thermoprodukter klarar vvb att torrköras då överhettningsskyddet löser ut. I detta fallet har ju hälften av vvb varit vattenfylld vilket kylt givaren samtidigt som övre delen överhettat och skyddet löste inte ut. 

Nu är allt monterat och funkar som det ska. Jfb löser inte ut på bryggan längre. Resistansmätningen innan montering visade noll kontakt mellan jord och nolla/fas. 

Jag har även lärt mig att jag tyvärr inte kan lita på att det som är installerat i båten har gjorts på rätt sätt. Jag får vara mer noggrann nästa gång.

Tack alla som hjälpt mig med tips och råd. Har definitivt lärt mig en del under allt detta. 😊

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...