Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Fredrin

Möjligt elfel, mitt eller kommunens fel?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har en båt med landström. Denna går till laddare, ett 220-uttag (inget inkopplat där) och varmvattenberedare. 

Innan sjösättning hade jag båten hemma på uppfarten med landströmmen inkopplad och testade så allt funkade bra. Inga fel alls. 

Efter sjösättning när jag kopplade in landströmmen i elstolpen på bryggan (kommunal plats) så gick jordfelsbrytaren i både stolpen och i min båt. Tyvärr gick även nåt i elskåpet till hela bryggan som jag inte har access till. Misstänker dock att även där var det nån jordfelsbrytare som gick. 

Kommunen kom ut och fixade och idag när jag satte igång vv-beredaren och 220-uttaget hände samma sak. När bara laddaren var på funkade allt bra. 

Eftersom allt funkade hemma men inte vid bryggan tänker jag att felet borde ligga i elstolpen eller elskåpet (kommunens). Å andra sidan verkar det funka för andra båtar vid bryggan. 

Har nån varit med om likande? Tips om vad som kan orsaka felet? En kille vid bryggan nämnde nåt om att det kan bero på hur det är kopplat i övergångskabeln som jag sätter in i elstolpen men är tveksam. 

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va det vatten i varmvattenberedaren när du prova elen hemma och du fyllt varmvattenberedaren  nu så är det en trolig felkälla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Wildeside:

Va det vatten i varmvattenberedaren när du prova elen hemma och du fyllt varmvattenberedaren  nu så är det en trolig felkälla.

Varmvattenberedaren var fylld när jag testade hemma. allt var egentligen likadant. Jag kopplade bara ur landströmkabeln hemma, åkte och sjösatte och satte i kabeln i elstolpen. 🤷‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är andra förbrukare inkopplade till samma system vid bryggan? Om det är så och jordfelsbrytare löser ut när din båt kopplas in skulle jag sätta en slant på att det är något fel i din båt eller i sladden mellan stolpen och båten. Rätt logiskt ändå.

Du behöver en elektriker som har kunskap och mätutrustning för att ta reda på var felet finns. Du kan ju inte hålla på att släcka hela bryggan gång på gång tills du hittar felet. Det kan sluta med att någon av dina båtgrannar får problem.

 

Om du ändå vill gå självtestvägen börjar du så att säga i andra änden;

1. Koppla ur allt du har i båten från båtens central. Både fas och nolla så att du har bara själva centralen med eventuella säkringar och felströmsrelä inkopplad.

2. Ta din skarvsladd och koppla in den i stolpen utan att ha andra ändan kopplad till båten. Löser felströmsreläet ut i stolpen är felet i sladden.

3. Om punkt 2 gick igenom utan fel så kopplar du i sladden till båten. Håller felströmsreläet fortfarande? Om inte sitter felet mellan anslutningen till båten och centralen eller i centralen.

4. Om punkt 3 gick igenom felfritt börjar du stegvis koppla in grejer du har i båten tills reläet löser ut och du har hittat pudelkärnan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löser jordfelsbrytaren ut i din båt så är det ju där någonstans du har problem. Och är det när du ansluter VVB så har du nog hittat felet. Prova att mäta resistansen mellan jordblecket och dom två pinnarna i stickkontakten till VVB (gör två mätningar alltså). Det ska inte vara någon kontakt mellan jord och någon av pinnarna, dvs instrumentet ska visa oändlig resistans.

 

Det är inte ovanligt att värmeelement går sönder och symptomen blir i så fall att jordfelsbrytaren löser ut pga att en del av strömmen lämnar VVB via jordanslutningen. Har du en "vanlig" VVB som inte är alltför gammal finns det nya element att köpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jag bytte elementet i VVB i våras så det bör vara helt. 

Jag ska felsöka mer metodiskt enl förslaget från Faderullan. 

Det skumma är att jordfelsbrytaren hemma löste inte ut när allt var inkopplat på exakt samma sätt. 

Jag får återkomma efter felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Fredrin:

Tack för svaren.

Jag bytte elementet i VVB i våras så det bör vara helt. 

Jag ska felsöka mer metodiskt enl förslaget från Faderullan. 

Det skumma är att jordfelsbrytaren hemma löste inte ut när allt var inkopplat på exakt samma sätt. 

Jag får återkomma efter felsökning.

Hur gick transporten till vid sjösättningen? Jag menar om det var en skumpig resa som det ibland blir på trailer så kan något ha hänt under vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Hur gick transporten till vid sjösättningen? Jag menar om det var en skumpig resa som det ibland blir på trailer så kan något ha hänt under vägen.

Sant. Bara asfalt hela vägen men några vägbulor som passerades försiktigt. Dock gungar ju båten till något varje gång. Är ju alltid nån ojämnhet i vägen som gör att det skakar till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Fredrin:

Det skumma är att jordfelsbrytaren hemma löste inte ut när allt var inkopplat på exakt samma sätt. 

 

Jag har fått lära mig att utlösningsvillkoret kan variera på grund av flera olika saker, bland annat hur mycket läckage till jord det finns totalt i anläggningen. Olika jordfelsbrytare kan också lösa olika lätt beroende på skick och ålder (man ska ju testa och motionera sin jordfelsbrytare två gånger om året av en anledning...)

 

När vi flyttade till nytt hus för några år sedan upplevde vi att jordfelsbrytaren var mycket känsligare än tidigare och fick då ovan förklaringar.. flera apparater som fungerat felfritt i tidigare hus fick kasseras (eller ställas undan). Bla. brödrost från 60-talet och grilltändare.

 

 

Edit: Mest märkligt dock att jordfelsbrytare både i båten och på bryggan löste.. kanske har du jordläckage mot vattnet?

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Fredrin:

Jag bytte elementet i VVB i våras så det bör vara helt.

Varför bytte du elementet ?

Och eftersom du bytt det, kan det ju vara där felet ligger. Allt blir/är inte rätt bara för att det är "nybytt"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev IngemarE:

Varför bytte du elementet ?

Och eftersom du bytt det, kan det ju vara där felet ligger. Allt blir/är inte rätt bara för att det är "nybytt"...

Tyckte det var dags att byta när elementet såg ut så här i änden. ;)

Jag köpte båten i slutet av förra sommaren så vet tyvärr inte hur det funkat tidigare. 

Får nog se över alla kopplingar mot VVB och mäta lite enl förslag tidigare.

20221016_143538.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Fredrin:

Tack för svaren.

Jag bytte elementet i VVB i våras så det bör vara helt. 

Jag ska felsöka mer metodiskt enl förslaget från Faderullan. 

Det skumma är att jordfelsbrytaren hemma löste inte ut när allt var inkopplat på exakt samma sätt. 

Jag får återkomma efter felsökning.

Du har med stor sannolikhet en överledning mellan fas och nolla  eller mellan fas och skyddsjord i elementet i vv-beredaren! kolla så att du installerade det nya elementet rätt!
Då löser jordfelsbrytaren ut, sannolikt är jordfelsbrytaren i land snabbare än din egen, och den i elcentralen är snabbast…

Om du istället hade haft en känsligare jordfelsbrytare, som brukar kallas för ”personskyddsautomat” så hade den löst ut innan dom iland hade reagerat.

 

När jag funderar är nog sannolikheten större att det är en överledning mellan fasen och skyddsjorden, eftersom det inte hände någonting på gargageuppfarten, när båten ligger i vattnet leds denna krypström genom vv-beredarens hölje till vattnet, till godset i motor och propelleraxel, till havsvattnet och vidare… då löser jfb! Och det skall den göra.

Om du hade tagit på propellern när båten stod på land kunde du fått dig en kyss, om du inte hade haft någon jfb.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du har med stor sannolikhet en överledning mellan fas och nolla  eller mellan fas och skyddsjord i elementet i vv-beredaren! kolla så att du installerade det nya elementet rätt!
Då löser jordfelsbrytaren ut, sannolikt är jordfelsbrytaren i land snabbare än din egen, och den i elcentralen är snabbast…

Om du istället hade haft en känsligare jordfelsbrytare, som brukar kallas för ”personskyddsautomat” så hade den löst ut innan dom iland hade reagerat.

 

När jag funderar är nog sannolikheten större att det är en överledning mellan fasen och skyddsjorden, eftersom det inte hände någonting på gargageuppfarten, när båten ligger i vattnet leds denna krypström genom vv-beredarens hölje till vattnet, till godset i motor och propelleraxel, till havsvattnet och vidare… då löser jfb! Och det skall den göra.

Om du hade tagit på propellern när båten stod på land kunde du fått dig en kyss, om du inte hade haft någon jfb.

Då antar jag att en mätning av resistansen mellan fas och jord som ABC föreslog ovan bör påvisa ett fel där emellan om det inte är oändlig resistans?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lättaste annars är att koppla ur vvb och annan utrustning och koppla in en grej i taget tills det smäller igen! Då vet du ju exakt vad det är du ska felsöka

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Dava:

Det lättaste annars är att koppla ur vvb och annan utrustning och koppla in en grej i taget tills det smäller igen! Då vet du ju exakt vad det är du ska felsöka

Sant. Dock misstänker jag starkt att det antingen är VVB eller 220-uttaget då det small när jag kopplade på dessa. Eftersom 220-uttaget inte används av någon förbrukare så är sannolikheten störst att VVB är boven om felet ligger i båten.

Jag får börja mäta där och sen kika in på jfb. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värsta scenariot skulle ju vara att det ligger en träbåt vid samma brygga och som har en länspump som går frekvent innan båten har blivit tät nog. Och att hans batteri ej får laddning för att din anläggning är något fel på. Till slut så sjunker hans båt för att batteriet är slut och ej längre får laddning från landströmmen. Det skulle jag se väldigt olyckligt på om jag vore den träbåtsägaren.

Nu ligger det kanske ingen träbåt vid er brygga som riskerar att sjunka pga, elfel, men allt kan ju hända?

  • Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Värsta scenariot skulle ju vara att det ligger en träbåt vid samma brygga och som har en länspump som går frekvent innan båten har blivit tät nog. Och att hans batteri ej får laddning för att din anläggning är något fel på. Till slut så sjunker hans båt för att batteriet är slut och ej längre får laddning från landströmmen. Det skulle jag se väldigt olyckligt på om jag vore den träbåtsägaren.

Nu ligger det kanske ingen träbåt vid er brygga som riskerar att sjunka pga, elfel, men allt kan ju hända?

Har inte sett nån träbåt men absolut. Andra båtägare vid bryggan blir ju påverkade. Därav att jag vill kunna felsöka utan att riskera att strömmen slås ut hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev Fredrin:

Då antar jag att en mätning av resistansen mellan fas och jord som ABC föreslog ovan bör påvisa ett fel där emellan om det inte är oändlig resistans?

Klart att det går… om man har ordentliga grejer. Men jag tänker en vanlig mulitmeter om än en Fluke med enkla mätsladdar med krokodilklämmor, här är det så högohmigt att det blir svårt att mäta då utrustningen isig är en felkälla.

Det skulle ju isåfall vara om man mäter med en ”megger” alltså en isolationsprovare.

 

32 minuter sedan skrev Dava:

Det lättaste annars är att koppla ur vvb och annan utrustning och koppla in en grej i taget tills det smäller igen! Då vet du ju exakt vad det är du ska felsöka

Ja, så enkelt att även icke elkunniga kan använda denna uteslutningsmetod.😀

 

20 minuter sedan skrev Fredrin:

Sant. Dock misstänker jag starkt att det antingen är VVB eller 220-uttaget då det small när jag kopplade på dessa. Eftersom 220-uttaget inte används av någon förbrukare så är sannolikheten störst att VVB är boven om felet ligger i båten.

Jag får börja mäta där och sen kika in på jfb. 

 

Klart att det kan vara eluttaget, jag är ingen gambler, men skulle ändå kunna satsa en tia på att det är elementet i vv-beredaren. Då detta är det senaste du kopplat med sedan elfelet uppenbarade sig.

16 minuter sedan skrev pseudonym:

Värsta scenariot skulle ju vara att det ligger en träbåt vid samma brygga och som har en länspump som går frekvent innan båten har blivit tät nog. Och att hans batteri ej får laddning för att din anläggning är något fel på. Till slut så sjunker hans båt för att batteriet är slut och ej längre får laddning från landströmmen. Det skulle jag se väldigt olyckligt på om jag vore den träbåtsägaren.

Nu ligger det kanske ingen träbåt vid er brygga som riskerar att sjunka pga, elfel, men allt kan ju hända?

Nu tror jag inte träbåtsägare med sådana läckor lägger båten vid bryggan, den får hänga i kranens sling över natten tills dess att trät svällt. Och då ned en ordentlig länspump som går på 230V (kopplad över jfb…) Men visst, det kan ju vara på det viset.

 

Men jag ser hur det är på ”min” brygga. Inte nog med ett det är vanliga ellutag, dom är så kopplade så klantigt att även bryggans belysning slocknar om jfb löser ut. Fritt fram för alla ljusskygga individer alltså.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu tror jag inte träbåtsägare med sådana läckor lägger båten vid bryggan, den får hänga i kranens sling över natten tills dess att trät svällt. Och då ned en ordentlig länspump som går på 230V

Problemet är att "kranens sling" ofta hänger i en mobilkran som kostar x-antal tusen kronor i timmen så något hängande över natten är inget alternativ. Så är det på min klubb så det gäller att ha förberett med blöta filtar och trasmattor i några dagar före sjösättningen. I år gick det galant, ingen extrapump behövdes.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet  vid sidan om,..

Det hände sig i Smögen, det var en sommar då det var något VM i fotboll, jag tror att det var ”tre kronor” som spelade i finalen.. jag jag är fullständigt ointresserad av fotboll och andra likartade idrotter, så jag har inte så bra koll.
Hur som helst var det en dansk besättning som skulle koppla landström, i Danmark kanske man har en annan elstandrad? Vad vet jag, men många danskar drar iland en klen ”lampsladd”, jag har sett det x flera. Och då löser ju ofta jordfelsbrytaren iland, så även denna gång. Så dom som hade kopplat sin TV direkt till 230 landström blev utan bild, och matchen han väl ta slut innan hamnvärden hade felsökt och återställt. Dom i båten intill mig visste inte ens om att TVn också gick på 12V.. 

Min besättning var uppe på något etablissemang i land och tittade på matchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Klart att det kan vara eluttaget, jag är ingen gambler, men skulle ändå kunna satsa en tia på att det är elementet i vv-beredaren. Då detta är det senaste du kopplat med sedan elfelet uppenbarade sig.

Kan ju tillägga att förra året funkade allt, dvs att jag hade landströmmen kopplad till samma elstolpe utan att jfb löste ut. Så det enda som skiljer sig (så vitt jag kan minnas) när det kommer till elen är att jag bytt ut det trasiga elementet i vvb mot ett nytt. Jag är tämligen säker på att jag kopplade tillbaka alla sladdar i vvb precis som de satt innan. Tog bilder med mobilen innan och satte tillbaka likadant. 

Så jag ska ringa kommunen och se till att jag är vid bryggan när de är där ifall jfb i elskåpet slås ut igen när allt är påslaget utom vvb. Sen får jag kolla anslutningarna och mäta lite för att se ifall jag hittar vad som är galet. 

Tack allihop för förslag och kommentarer! Mycket välkommet! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Berätta gärna sedan hur det gick, alltid spännande att få feedback.

Sådana där krypströmmar är alltid luriga, men dom följer naturlagarna, som letar sig till den platsen med lägst potential, liksom vatten i båten letar sig ner till den lägsta punkten i kölsvinet. Men havet har låg potential, oftast lägre än jord iland, jag sov väl gott under den lektionen i ellära eller om det var i fysik när vår lärare, som vi kallade för ”Professor Balatzar” (han var nog bara 160 cm lång) berättade om detta fenomen, så jag minns inte riktigt hur det var med den saken.

 

Du reagerade på det jag skrev, att du installerat rätt. Nu tänkte jag inte i första hand på att du anslutit fas, nolla och skyddsjord i rätt anslutningar. Utan jag tänkte mer att någon kabel kanske är klämd och skadad så att någon kardel ligger på godset någonstans.

 

Sedan kan det ju vara fuktigt inne i eluttaget, det kan räcka för att jfb skall lösa ut.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning av dr Ohm i hans senaste inlägg.

Kardel och eventuell fukt brukar vara ett av de första felsök man gör, på iallafall utomhus el. Även söndervickat kablage ingår i undersökningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men havet har låg potential, oftast lägre än jord iland, jag sov väl gott under den lektionen i ellära eller om det var i fysik när vår lärare, som vi kallade för ”Professor Balatzar” (han var nog bara 160 cm lång) berättade om detta fenomen, så jag minns inte riktigt hur det var med den saken.

OT, ursäkta TS

 

Gick du på Polhem Ohm???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

OT, ursäkta TS

 

Gick du på Polhem Ohm???

Ja, mellan 1976 och 1978. Men det var inte där jag träffade den kortväxte fysikläraren, det var på en av Hisingens dåvarande gangsterskolor. Men det hade ju varit bättre om vi kommunicerat detta i meddelanden, men det kanske har allmänt intresse...

😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här frågan verkar det inte vara någon som ställt: Fungerar jordfelsbrytaren du har hemma som den ska?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Den här frågan verkar det inte vara någon som ställt: Fungerar jordfelsbrytaren du har hemma som den ska?

Hmmm. Jag tror det..Om jag inte minns fel löste den ut för nåt år sen vid nåt fel (kommer inte ihåg vad).

Hur testar jag annars den lättast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-02 vid 17:24 skrev Georg_Ohm:

Berätta gärna sedan hur det gick, alltid spännande att få feedback.

Sådana där krypströmmar är alltid luriga, men dom följer naturlagarna, som letar sig till den platsen med lägst potential, liksom vatten i båten letar sig ner till den lägsta punkten i kölsvinet. Men havet har låg potential, oftast lägre än jord iland, jag sov väl gott under den lektionen i ellära eller om det var i fysik när vår lärare, som vi kallade för ”Professor Balatzar” (han var nog bara 160 cm lång) berättade om detta fenomen, så jag minns inte riktigt hur det var med den saken.

 

Du reagerade på det jag skrev, att du installerat rätt. Nu tänkte jag inte i första hand på att du anslutit fas, nolla och skyddsjord i rätt anslutningar. Utan jag tänkte mer att någon kabel kanske är klämd och skadad så att någon kardel ligger på godset någonstans.

 

Sedan kan det ju vara fuktigt inne i eluttaget, det kan räcka för att jfb skall lösa ut.

Återkommer definitivt med info om hur det går eller om det löser sig. 

Tack för alla bra tips! 🙏

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Fredrin:

Hmmm. Jag tror det..Om jag inte minns fel löste den ut för nåt år sen vid nåt fel (kommer inte ihåg vad).

Hur testar jag annars den lättast?

Det finns en liten testknapp att trycka in bredvid den litet större ”spaken” som brukar vara svart. Den lilla knappen brukar ha samma färg som jordfelsbrytarens kapsling, gråvit. 
När du trycker på den knappen skall det säga ”klick” och då löser jordfelsbrytaren ut, om den fungerar som den skall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns en liten testknapp att trycka in bredvid den litet större ”spaken” som brukar vara svart. Den lilla knappen brukar ha samma färg som jordfelsbrytarens kapsling, gråvit. 
När du trycker på den knappen skall det säga ”klick” och då löser jordfelsbrytaren ut, om den fungerar som den skall.

Det inte bara är möjligt att trycka på knappen för att testa, det är rekommenderat att motionera jfb minst var 6:e månad genom att trycka på knappen, som jag har förstått.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...