Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jejakobsson

Sinnesjukt törstig 2-takt

Rekommendera Poster

Ok nu kom ett nytt inlägg från mig.

jag har en Johnson 70 2-takt (injektion)från 91-92 typ som sitter på en ryds 500 på 450kg.


den jäkeln dricker 10 liter i timmen varav merparten av tiden gått i 5 knop. (5,8Nm enligt gps) Endast provat högre farter på 15-20 knop i nån minut.

den är dessutom sanslöst oresponsiv på gasen. Får dra rejält i handtaget innan den sakta börjar gasa. Och då blir det lite ketchup effekt. Tänkte först att det var hysteres i kablarna men kanske har nått samband.

 

Jag har sett på stiften att den går fet, kompression 98,99,102psi så det är ok. Stiften är bytta och kablarna är omklipta. Båten är nymålad och slät.

propellern är sliten. Men inte så jäkla mycket enligt mig.

 

tänkte prova injection cleaner om det kan vara det och kolla att inget stryper i insuget.

 

Har någon annan en ide vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte en tvåtaktare som gillar att gå på lågbelastning. Den sotar igen och blir sur och därmed blir responsen vid gaspådrag ganska medioker. Ska du köra mycket i 5 knop,  köp en fyrtakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så det är helt normalt att den drar så mycket? Det har varit hoppigt på sjön och är nybörjare därav den låga hastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liter per sjömil är väl rätt normalt vid optimala förhållanden, kör du i fem knop eller strax över det känns inte det dubbla orimligt. Som påtalats, det är fel motor för så låga farter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med den motorn så kommer det att gå åt som mest bränsle mellan 5 och 15 knop.

Naturligtvis även vid fullt gaspådrag.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal gubbe hade den innan mig så den lär med andra ord vara ganska ihopbegad. Får nog köp a lite cleaner och ta ut den på en rally runda så fort sjön är mindre hoppig och rensa ur så känns den kanske bättre.

kan man köra vanlig stp från jula eller måste det vara nått speciellt till 2-takt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jejakobsson:

En gammal gubbe hade den innan mig så den lär med andra ord vara ganska ihopbegad. Får nog köp a lite cleaner och ta ut den på en rally runda så fort sjön är mindre hoppig och rensa ur så känns den kanske bättre.

kan man köra vanlig stp från jula eller måste det vara nått speciellt till 2-takt?

Du behöver nog inte köpa någon magisk dyr vätska, utan bara använda motorn så som den är byggd för att användas. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att det är onormalt hög bränsleförbrukning, även om det är en tvåtaktare.

 

Jag har kört en Tohatsu 90hk 2-takt i 5.5 knop i timtal med en förbrukning på 4.7 l/h, 0.83 l/nm.

Motorn satt på en Örnvik 610, vägde strax under 1 ton.

 

Tyvärr har jag inga tips om vad att göra med din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körs båten i fem knop och skjuter hela havet framför sig så går det åt bränsle.

Tohatsu är väl insprutare, så de är väl något snålare.

Men med hela havet framför så spelar det inte så stor roll vad det är för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minutes ago, Jorgen01 said:

Körs båten i fem knop och skjuter hela havet framför sig så går det åt bränsle.

Tohatsu är väl insprutare, så de är väl något snålare.

Men med hela havet framför så spelar det inte så stor roll vad det är för motor.

M90A år 2000, 3-cyl, förgasare.

Håller man hastigheten lika eller under båtens längd i vattenlinjen, blir motståndet avsevärt mindre.
(5.5 knop --> båtens längd i vattenlinjen 5.5 meter)

Redigerad av K_Haddock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När fick OMC motorerna insprutningsteknik?

Har för mig att det var 97-98 någon gång.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2L/dm är alldeles för mkt för den motorn oavsett hastighet! 3 cylindriga 70 hk Johnson/Evinrude var dessutom ganska snåla när de var nya, typ 0,7L/dm runt 20 knop på tex en Fjordling. Ta gärna ett kompprov, är det ok kolla/ rengör förgasaren (vet inte om den har fler än en) Insprutning har den inte, däremot kanske oil injection!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att de skriver VRO på baksidan av motorkåpan och injection på sidorna och syftar på samma sak? Låter konstigt!

Men men, får väl kolla.

komp är ok. 102,99,98 (diff 3,5%)

Fast är det förgasare har jag större förståelse för kassa förbrukningen och sega responsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Johson 30 från 1996. Mycket bra motor, men törstig. Den hade en förgasare.

Din 70 VRO har tre förgasare. Injection hänför sig antagligen till att det sprutas in olja för 2-taktssmörjningen automatiskt (VRO systemet) - då har du en separat tank för 2-taktsoljan.

Bensinmotorer behöver fet blandning på lågt varv och låg belastning, speciellt 2-taktare. Min ville aldrig gå bra på tomgång, utan använda choken. Choken på min ströp inte förgasaren, utan fetade upp blandningen med mer bensin genom ett extra munstycke. Har din samma, så kanske du har ett problem där.

Här är några riktvärden för förbrukning (när allt är ok):

https://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-utombordare-evinrude

 

Årsmodellen hittar du i modellnumret:

https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/evinrude/1980-/1980-1998

 

Här lite om VRO systemet:

https://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du drar up mycket vågor så drar det också mycket bränsle. Troligen behöver du ner närmare 4 knop för att inte dra upp sjö med en så kort båt.

 

Testa att åka klart över planingsfart eller ordentligt under den fart där du börjar få tydliga vågor efter båten. så blir bränsle ekonomin bättre. Däremellan är det bara dyrt och du irriterar alla andra runt dig i vattnet då du gör onödigt mycke vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar bli läge att byta till 4-takt.😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju stor skillnad i förbrukning mellan 4takt & 2takt, vid 2takt kommer ju oljan till också. Du har en Johnson 70 2-takt (injektion)från 91-92 typ som sitter på en ryds 500 på 450kg & kör i ca. 5 knop. Är inte motor en aning för stor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-04 vid 20:58 skrev SEASWIRL:

Det är ju stor skillnad i förbrukning mellan 4takt & 2takt, vid 2takt kommer ju oljan till också. 

Kör man bara upp typ 350 liter bensin på en säsong med en Yamaha V6 fyrtaktare tillkommer 6,3 liter motorolja som skall bytas varje år. Det blir typ 1,8%.......🥶

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nog mer inne på att 2-taktsoljan ytterligare ökade kostnaden.

Citat

 Kör man bara upp typ 350 liter bensin på en säsong med en Yamaha V6 fyrtaktare tillkommer 6,3 liter motorolja som skall bytas varje år. Det blir typ 1,8%....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev SEASWIRL:

Jag var nog mer inne på att 2-taktsoljan ytterligare ökade kostnaden.

 

Det förstod jag. Men glöm inte högre servicekostnad på 4-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, du har rätt, under förutsättning att du lämnar in motorn för detta. Min åsikt är : gör du det själv så tillkommer bara ditt egna arbete + alla oljor (tidigast vartannat år, även om tillverkarna säger annat), tändstift tidigast vart 5:e år eller när motorn börjar gå dåligt. Kamremmen bör inspekteras varje säsong & vid sprickor eller andra skador bytas. Samma gäller för impellern. 

DETTA GÄLLER NÄR ALLA GARANTIER HAR UPPHÖRT!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insåg precis att propellern är sliten varav det är vikt på ett blad. Skapar säkert enormt motstånd på höga varv. Ska skaffa ny och se ifall det blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...