Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ChristerN

Låsring till vattenkran

Rekommendera Poster

Hej

Behöver lite hjälp.

Har en sjövattenkran som började kärva i påsättningsvredet. Fick loss den och så småningom isär den och sprejade 5-56 på några ställen och efter att lite skit kommit ut så gick vredet att vrida igen. När jag skulle sätta ihop den missade jag en packning under en låsring och när jag tog bort låsringen floppade den iväg och går inte att finna :( .

Låsringen är i mässing och ska passa i ett spår på 6 mm och ser ungefär ut som på bilden.

Var hittar jag en sån? Vad heter det?

Det är inget vanligt märke så jag kan inte vända mig till en återförsäljare.

image.thumb.jpeg.81dc3e593c59c094b87394a6f335512a.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på spårryttare, E-clip eller låsring DIN 6799

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Sök på spårryttare, E-clip eller låsring DIN 6799

Tack. Hittade just det ordet (spårryttare) men hittar varken rätt dimension eller i mässing. Får leta vidare med E-clip också. Låsring fick jag inga bra träffar på. Tips med länkar tas tacksamt emot. Helst ska jag inte behöva köpa 100 st…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Tack. Hittade just det ordet (spårryttare) men hittar varken rätt dimension eller i mässing. Får leta vidare med E-clip också. Låsring fick jag inga bra träffar på. Tips med länkar tas tacksamt emot. Helst ska jag inte behöva köpa 100 st…

Tjocklek och rördiameter? Är det röret, antagligen, som är 6mm? Mässing verkar vara svårt/omöjligt att hitta. Finns ytbehandlade. 

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästbricka.

Finns en del utförande men dom flesta utformade efter blandare. Tex. FMM etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Tjocklek och rördiameter? Är det röret, antagligen, som är 6mm? Mässing verkar vara svårt/omöjligt att hitta. Finns ytbehandlade. 

Det är skåran i förlängningen till vredet som är 6 mm och jag gissar att spårryttaren var ca 1 mm tjock innan jag slarvade bort den. Funkar nog med allt mellan 1,0 - 1,5 mm gissar jag. 
Om jag hittar och köper en i rostfritt. Funkar

det tro? Har för mig att rostfritt och mässing inte gillar varandra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Fästbricka.

Finns en del utförande men dom flesta utformade efter blandare. Tex. FMM etc

FMM hade bara en variant med

två skruvhål. Tyvärr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är en vanlig spårryttare så har säkert Skruvcenter i Biskopsgården sådana.

Kolla här!

Portot lär ju inte kosta många kronor heller…

Om du däremot vill ha vänstergängad rysk ubåtsskruv kanske du skall vända dig till Bosse Bildoktorn, men en massa andra vanliga och udda skruv och fästelement har Skruvcenter, i mässing, A2, A4, polyamid, stål…

 

I övrigt… jag hade läckande och dessutom fula blandare i förra båten och i nuvarande båt.

Jag fann att tappkranar, engreppsblandare är ohemult dyra i båttillbehörsbutikerna, så jag köpte engreppsblandare på Jula. Senast en liten modell som sitter vid handfatet inne på toaletten, fungerar väldigt bra, och är rätt så snygg. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Behöver lite hjälp.

Sifverts skruv har säkert inte, men de brukar kunna rekommendera någon firna som har miljoner saker av något annat än skruv och mutter.

Kanske har de sådanadärvaddenuheter också?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag fann att tappkranar, engreppsblandare är ohemult dyra i båttillbehörsbutikerna, så jag köpte engreppsblandare på Jula. Senast en liten modell som sitter vid handfatet inne på toaletten, fungerar väldigt bra, och är rätt så snygg

Sidospår, men jag gjorde faktiskt precis samma sak i förra båten: En rejäl kökskran i pentryt och en liten tvättställsblandare på toan från JULA. Vill minnas att jag (då) gav kring 150:- för den billigare tvättställsblandaren. Och båda var fortfarande nästan i nyskick när jag sålde båten efter 20 säsonger.

 

I den nya standardmonterar varvet f.ö. Moras armaturer för hem och villa 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu beställt några olika från Rostfriskruv.se. Säljer styckevis så det var bara att plocka ihop lite olika möjliga. Blev alltså rostfria. Sen skickar de ett brev med innehållet som lär redan ha gått iväg från dem.

Sen är det ju det där med utbärningen också…

Tack för hjälpen

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...