Jump to content
Saturday 24 February 2024
Jens_Sthlm

Tappar startström på vägen

Recommended Posts

17 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Nu startar den! Ingemar och Makro ni hade rätt, efter att ha luftat en gång till på alla spridare så hoppade den igång.

 

Tack till alla som engagerat sig. Jag var helt insnöad på elfel men det var givetvis bränslerelaterat.

Grattis.

Erfarenhetsmässigt vet jag att motorn en KAD43 kan starta på minst fyra cylindrar, det tar en stund, det tar på batterikapaciteteno, men så går den igång men ojämnt, för att efter en stund gå rent när alla cylindrarna får diesel. Sexans och femmans rör till spridarna är svåra att komma åt med 17mm blocknyckel, så de två tre gånger jag kört torrt har jag öppnat ettan till fyrans förskruvningar och kört runt. Handpumpen är svår att  komma åt, och det gäller att kamaxeln står i ett gynnsamt läge för att man där skall kunna få någon pumpverkan.

 

Om nu du inte fått igång maskin och om diskussionen fortsatt, hade jag frågat hur dieseln såg ut när den kom ut innan spridarna, om den bubblade eller liksom löddrade… för då är det luft i den, och det är det till en början, men det skall sluta bubbla och komma diesel utan luft, om inte kan det vara så att någon av bränsleslangarna har torrsprickor och suger tjuvluft.

 

Jag har alltid en 17 mm blocknyckel liggande framme vid förarplatsen, och en till i översta facket i verktygslådan. Jag hade den fasttejpad under motorrumsluckan tidigare, men den ramlade ned och försvann under motorn, hittade den i vintras…

 

Har två tankar med en ”omkopplare” emellan, en slags trevägsventil. Sedan har jag en elektrisk omkopplare till tankinstrumentet, bb eller sb-tank… Det har nu hänt två gånger att jag förbrukat i ena tanken och mätt nivån med tankinstrumentet i den andra…. och då kört torrt, himla irriterande, ena gången i det jättesmala södra inloppet till Gluppöbassängen, andra gången i hamnen. Nästa gång kan bli på Tjurpannan i pålandsvind om jag glömmerihåg att ställa om dessa ventiler och omkopplare.
Så jag funderar på att fixa till en elektrisk omkopplare som påverkas av den där trevägskranen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min simpla motor, luftar jag under tiden den går.

Lossar lite på muttern till bränsle röret vid spridaren. Dock inte så den stannar.

Lite förhöjd gas, 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

Min simpla motor, luftar jag under tiden den går.

Lossar lite på muttern till bränsle röret vid spridaren. Dock inte så den stannar.

Lite förhöjd gas, 

Det funkar fint på en AD eller KAD med :)
Man får lägga över en trasa och akta sig för dieselstrålen bara

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Hybro:

Min simpla motor, luftar jag under tiden den går.

Lossar lite på muttern till bränsle röret vid spridaren. Dock inte så den stannar.

Lite förhöjd gas, 

Varför ska du lufta om den går? 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, nu är det så lågt flöde och liten förbrukning, så minsta luftbubbla som brukar bli i systemet under vinterdvalan påverkar maskinens gång, då främst varvtalet. Märks tydligt när man går med samma gas över längre sträckor på våren.

Då gör en enkel luftning enligt ovan underverk.

 

Skillnad med maskiner som sörplar i sig oändligt med diesel per timme märks kanske inte.

Här rör det sig om ca 0.8 liter / timme. Blir känsligare då.

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Hybro:

Ja, nu är det så lågt flöde och liten förbrukning, så minsta luftbubbla som brukar bli i systemet under vinterdvalan påverkar maskinens gång, då främst varvtalet. Märks tydligt när man går med samma gas över längre sträckor på våren.

Då gör en enkel luftning enligt ovan underverk.

 

Skillnad med maskiner som sörplar i sig oändligt med diesel per timme märks kanske inte.

Här rör det sig om ca 0.8 liter / timme. Blir känsligare då.

Å andra sidan så när man har en förbrukning vida överskridande din motors så märks det ändå, om motorn är stillastående blir den ofta tjurig att starta, om då startbatteriet är i mindre bra kondition så blir, tro det eller ej, gör det inte saken bättre.

Under gång så upplever man att maskinen tappar kraft och går ojämnt, om det är så att luften hamnar i fler än hälften av motorns spridare och förbränningsrum är det inte alls ovanligt att motorn går dåligt för att sedan stanna, och då inte vill starta när man driver på farliga grunt i pålandvind. Då får man snabbt fälla ankaret och ta fram 17 mm blocknyckel.

 

Så oavsett liten eller medelmåttigt stor dieselmotor så gillar dom inte luft... konsekvenserna med tjuvstopp är desamma. även om den större maskinen kan gå på några cylindrar i alla fall om man har litet tur. Fördel seglare som har, eller snabbt kan få upp seglen.

Även fördel för motorbåtar med bubbelinstallation, om maskinerna då försörjs med drivmedel från olika tankar, eller olika bränslefilter.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

17 nyckel, släpp alla spridarmuttrar, täck med trasor/absorbduk, kör på starten med gaspådrag-när alla spridare fuktat igenom trasorna , dra muttrarna, starta.

Såg tråden för sent....

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...