Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jens_Sthlm

Tappar startström på vägen

Rekommendera Poster

Motorn startar inte men starrmotorn snurrar. Batteriet är nytt och laddat, på batteriet har jag 12.7 volt. Voltmätaren vid styrplatsen säger 10.5 volt. Motorn är en kad 42. 
 

Var ska jag börja leta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ström kan du inte tappa, men däremot spänning. Vilket i o f s ger mindre ström.

 

Voltmetern visar låg spänning, och det torde visa på att du har dålig kontakt någonstans mellan batteri och instrument.

Nu har du inte skrivit om dessa 10.5 Volt är bara när du sätter på tändningen eller vid startförsök.

På många motorer sitter en speciellt säkring för motorns el, inklusive vissa instrument. Oftast på motorn. Kolla denna så att det är god kontakt.

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Hybro:

Ström kan du inte tappa, men däremot spänning. Vilket i o f s ger mindre ström.

 

Voltmetern visar låg spänning, och det torde visa på att du har dålig kontakt någonstans mellan batteri och instrument.

Nu har du inte skrivit om dessa 10.5 Volt är bara när du sätter på tändningen eller vid startförsök.

På många motorer sitter en speciellt säkring för motorns el, inklusive vissa instrument. Oftast på motorn. Kolla denna så att det är god kontakt.

 

 

 

 

 

 

 

Tack. Någon som vet var säkringen sitter på en volvo penta kad 42?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla Kad42 säkring

 

Då hittar Du en pdf att ladda ned.

 

Men klassiskt är väl dålig kontakt i de två delarna på motorns elsystem, inklusive huvudbrytar, polskor mm.

 

Den ena kretsen bör väl var typ spänning till startmotorn via solenoiden.

Den andra kretsen för motorns instrument.

 

Inga av dess har vanligtvis något med övrig el ombord på båten.

 

Ja, ja.... Kompletteringar har säkert skett med typ eltankmätare, solceller och annat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänker jag mer på kabelanslutningar t ex till automatsäkringen, batteripolskor mm. Har alla dessa perfekt elektrisk kontakt?

 

Med lite kunskaper i mätteknik bör det gå att hitta vart spänningen sjunker / faller med 2.3 Volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gått igenom alla anslutningar, putsat och sprutat kontaktspray. Inklusive polernas koplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mätt på startmotorn och har där 12.7 volt.

 

Nu tittar jag på tändningslåset som har 5 olika kablar inkopplade. 
 

det är 19, 50, 30, 15b och S.

 

vad jag kan utläsa är ingen av ovanstående jord. Hur gör jag när jag vill mäta? Sätter jag mätinstrumentets jordkabel till valfi metallbit eller har tändningslåset en jordpunkt som jag inte hittat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

vad jag kan utläsa är ingen av ovanstående jord. Hur gör jag när jag vill mäta? Sätter jag mätinstrumentets jordkabel till valfi metallbit eller har tändningslåset en jordpunkt som jag inte hittat?

Tändningslåset är en strömbrytare/omkopplare av battarispänningen och behöver därför ingen minus/jordanslutning.

 

Lämplig jordpunkt (eller rättare sagt negativ referensmätpunkt) eftersom du har en motor som inte startar är motorblocket. Eller batteriminus, alternativt där minuskabeln från batteriet landar på motorn.
 

Eftersom starten snurrar på och motorn ändå inte startar - är du säker på att det är elektriskt fel och inte bränslerelaterat ?  Eller varför är du fokuserad på spänningsmätning i båten som orsak till att den inte startar, eftersom starten faktiskt snurrar på och drar runt motorn ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Enligt DIN 72 552

19 Utgående spänning då tändningen är påslagen

15 Tändning och dagsförbrukare

30 Batteri, plus. (ingång från batteri)

50 Startkontakt (direkt)

S signal.

 

Men så här tolkar Volvo-Penta detta:

15  försörjer instrument och kontrollamspanelen med spänning.

19 glödtändning.

30 plus in, från automatsäkrinen i den "svarta boxen" på motorn.

50 startläget, till startrelä/solenoid.

S stoppläget, till magnetventilen i bränslepumpen.

 

Funkar instrumenten (sannolikt voltmetern) i instrumenttavlan, lyser kontrollamporna? Funkar instrumentbelysningen och larmet?

 

Hur snurrar startmotorn?? Är det bara den som snurrar utan att den drar med sig hela dieselmotorn? eller drar den runt motorn som den skall göra?

Om det bara är startmotorn som snurrar är det fel på solenoiden som sitter uppe på startmotorn.

 

Om nu startmotorn drar runt motorn som den skall göra kan det vara så att magnetventilen på bränslepumpen inte öppnar.

(den stänger av bränsleflödet när man vrider startnyckeln till stoppläget).

 

Det vanligaste elfelen på dessa motorer är i förbindelsen mellan instrunenttavlan och motorns svarta box. 

På denna box finns det en runt multikontakt med många stift i, hane på kabeln, hona i boxen, eller om det är tvärtom, skit samma. Men här passerar alla signaler och mätvärden mellan motor och instrumenttavla, ganska ofta har man kontaktproblem i just denna multikontakt. Typiskt är om man varit och krupit uppe på motorn och ofrivilligt kommit åt kabelstammen eller själva kontakten och fått den på sned, då kan alla möjliga fel uppstå. Det är en låsring på den delen av kontakten som sitter på kabelstammen, den är av skör plast och går ofta sönder.

Så kolla den kontakten först av allt!

Sedan lyssna på hur startmotorn låter då den arbetar, eller kolla om remskivorna på motorns framsida snurrar rund då du kör startmotorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Tändningslåset är en strömbrytare/omkopplare av battarispänningen och behöver därför ingen minus/jordanslutning.

 

Lämplig jordpunkt (eller rättare sagt negativ referensmätpunkt) eftersom du har en motor som inte startar är motorblocket. Eller batteriminus, alternativt där minuskabeln från batteriet landar på motorn.
 

Eftersom starten snurrar på och motorn ändå inte startar - är du säker på att det är elektriskt fel och inte bränslerelaterat ?  Eller varför är du fokuserad på spänningsmätning i båten som orsak till att den inte startar, eftersom starten faktiskt snurrar på och drar runt motorn ?

Tack, du får mig att tänka i nya banor. Diesel kommer fram vid avluftningen på finfiltret likaså så sprutar det fint uppe på spridaren när jag lossar lite försiktigt. startmotorn drar runt motorn och remmarna rör sig. 
 

Kan det vara startrelät? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Enligt DIN 72 552

19 Utgående spänning då tändningen är påslagen

15 Tändning och dagsförbrukare

30 Batteri, plus. (ingång från batteri)

50 Startkontakt (direkt)

S signal.

 

Men så här tolkar Volvo-Penta detta:

15  försörjer instrument och kontrollamspanelen med spänning.

19 glödtändning.

30 plus in, från automatsäkrinen i den "svarta boxen" på motorn.

50 startläget, till startrelä/solenoid.

S stoppläget, till magnetventilen i bränslepumpen.

 

Funkar instrumenten (sannolikt voltmetern) i instrumenttavlan, lyser kontrollamporna? Funkar instrumentbelysningen och larmet?

 

Hur snurrar startmotorn?? Är det bara den som snurrar utan att den drar med sig hela dieselmotorn? eller drar den runt motorn som den skall göra?

Om det bara är startmotorn som snurrar är det fel på solenoiden som sitter uppe på startmotorn.

 

Om nu startmotorn drar runt motorn som den skall göra kan det vara så att magnetventilen på bränslepumpen inte öppnar.

(den stänger av bränsleflödet när man vrider startnyckeln till stoppläget).

 

Det vanligaste elfelen på dessa motorer är i förbindelsen mellan instrunenttavlan och motorns svarta box. 

På denna box finns det en runt multikontakt med många stift i, hane på kabeln, hona i boxen, eller om det är tvärtom, skit samma. Men här passerar alla signaler och mätvärden mellan motor och instrumenttavla, ganska ofta har man kontaktproblem i just denna multikontakt. Typiskt är om man varit och krupit uppe på motorn och ofrivilligt kommit åt kabelstammen eller själva kontakten och fått den på sned, då kan alla möjliga fel uppstå. Det är en låsring på den delen av kontakten som sitter på kabelstammen, den är av skör plast och går ofta sönder.

Så kolla den kontakten först av allt!

Sedan lyssna på hur startmotorn låter då den arbetar, eller kolla om remskivorna på motorns framsida snurrar rund då du kör startmotorn!

Alla instrument fungerar och lyser som de ska.

 

om det hade varit fel på magnetventilen så hade väl inte diesel kommit fram vid spridarna? Rätta mig gärna om jag har fel.

 

multikontakten har jag gått över 4 gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Alla instrument fungerar och lyser som de ska.

 

om det hade varit fel på magnetventilen så hade väl inte diesel kommit fram vid spridarna? Rätta mig gärna om jag har fel.

 

multikontakten har jag gått över 4 gånger.

Vad bra!

"fela mig om jag har rätt"...

 

Om magnetventilen är stängd kommer det ju inte fram bränsle! så den är då utesluten.

Bra att du kollat kontakten, men om nu även startmotorn arbetar som den skall ligger felet annorstädes.

 

@Hybroantydde att du har en KAD42, stämmer det?

Hur som helst så skall ju vanliga "analoga" dieselmotorer inte vara så tjuriga om bränslet kommer fram, om det nu kommer tillräckligt mycket vid alla 6(?) spridarna.

Annat kan det ju vara om det är en någorlunda sentida maskin med common-rail och en massa styrelektronik.... 

 

Det är ju aldrig fel att kontrollera bränslefiltren, det skall finnas minst två stycken. Ett förfilter brukar vara monterat bredvid motorn, och ett finfilter brukar finnas på motorns vänstersida.

 

Sedan kan du ju kontrollera vajern, reglagekabeln, som går från reglaget till bränslepumpen, rör sig armen på bränslepumpen när du "gasar"? ibland är det en helt analog gammaldags reglagevajer, ibland är det liksom ett linjärt dubbelservo som sköter både gas och växel, och som då styrs elektriskt från förarplatsen... här vet jag att det kan bli knasigt, som för mig förra våren, men efter att följt någon procedur på ett gult inplastat papper som ligger i instruktionsboken, funkade det igen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer att det är en kad 42, ingen elektronisk styrning. Helt manuellt.

 

förfilter och finfilter är helt nya, och det flödar fint med diesel på spridaren (nr5), spridaren längst bak har jag inte öppnat för att den är så svår att komma åt. Tycker att den borde starta eller kan luft vid sista spridaren vara en trolig orsak? Alla andra år har jag inte behövt lufta någonting vid filterbyte. 
 

gasvajern rör sig på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovan och är väldigt tveksam till elfel.

- Motorn går runt när startmotorn går

- Diesel får den om du luftar på spridaren medans startmotorn går

- Automatsäkringen på elektronikboxen på motorn (liten svart "pinne" på sidan om boxen) har inte gått

 

Vad gäller luftning har jag fått lära mig att lufta på den sista spridaren men jag har ärligt talat ingen aning om varför. I de flesta fall brukar man inte behöva lufta på spridarna så länge man gjort det rätt på bränslefiltret.

 

Den borde starta. Har den diesel, luft och kompression så.... Bara för att utesluta... Har du provat att starta den med rejält med gas? Normalt sett behöver du inte gasa för att starta den här typen av maskin, men det händer att de blir lite tjuriga - särskilt om det finns lite luft i systemet kan man ibland skrämma igång dem genom att ge dem lite (ganska mycket) gaspådrag vid start. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev MrMe:

Jag håller med ovan och är väldigt tveksam till elfel.

- Motorn går runt när startmotorn går

- Diesel får den om du luftar på spridaren medans startmotorn går

- Automatsäkringen på elektronikboxen på motorn (liten svart "pinne" på sidan om boxen) har inte gått

 

Vad gäller luftning har jag fått lära mig att lufta på den sista spridaren men jag har ärligt talat ingen aning om varför. I de flesta fall brukar man inte behöva lufta på spridarna så länge man gjort det rätt på bränslefiltret.

 

Den borde starta. Har den diesel, luft och kompression så.... Bara för att utesluta... Har du provat att starta den med rejält med gas? Normalt sett behöver du inte gasa för att starta den här typen av maskin, men det händer att de blir lite tjuriga - särskilt om det finns lite luft i systemet kan man ibland skrämma igång dem genom att ge dem lite (ganska mycket) gaspådrag vid start. 

Märkligt är det.. Har gjort startförsök med halvt gaspådrag, givetvis utan växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När fungerade (startade motorn) senast?
Har du (eller någon annan) gjort något med motorn sen dess?
Drar startmotorn med normalt varvtal eller låter den "trött"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Makro:

När fungerade (startade motorn) senast?
Har du (eller någon annan) gjort något med motorn sen dess?
Drar startmotorn med normalt varvtal eller låter den "trött"?

Startade upp på land för ca 1 månad sen, då startade den om än segt, startbatteriet var slut men genom att köra batteriladdaren samtidigt så startade den. Det jag gjort efter det är att byta samtliga batterier i båten. Har kollar tre gånger att jag inte kopplat något fel vid batteribytet.

 

Tycker att startmotorn låter som vanligt och att det är väldigt nära att motorn startar. Det är som att den sista knuffen saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att jag ska kolla minuspolen på motorblocket. Försöker följa svarta kabeln från startbatteriet men det är så trångt att jag inte ser var den tar vägen. Någon som vet var minuspolen är ansluten på motorblocket på kadserien?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Tänker att jag ska kolla minuspolen på motorblocket. Försöker följa svarta kabeln från startbatteriet men det är så trångt att jag inte ser var den tar vägen. Någon som vet var minuspolen är ansluten på motorblocket på kadserien?

Men om starten snurrar "glatt" och får med sig motorn HAR du ström nog (och starten får sin ström just via den kabeln som du inte hittar just nu).

 

Du skriver att den "nästan" hoppar igång, den är alltså inte "heldöd" när starten drar runt motorn ? Menar du att den s.a.s. tänder till men inte tillräckligt för att starta ?  Då skulle jag istället  misstänka att du inte får bränsle i alla cylindrar, luft alternativt har spridare som inte är helt ok i sitt sprutmönster eller öppningstryck.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behövde koppla bort glödstiften i höstas, och försökte starta motorn utan. Helt omöjligt. Med dem i startar motorn på 1-2 sekunder. Kan det vara en sån enkel grej?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Men om starten snurrar "glatt" och får med sig motorn HAR du ström nog (och starten får sin ström just via den kabeln som du inte hittar just nu).

 

Du skriver att den "nästan" hoppar igång, den är alltså inte "heldöd" när starten drar runt motorn ? Menar du att den s.a.s. tänder till men inte tillräckligt för att starta ?  Då skulle jag istället  misstänka att du inte får bränsle i alla cylindrar, luft alternativt har spridare som inte är helt ok i sitt sprutmönster eller öppningstryck.

Hör att du är väldigt kunnig Ingemar, tack för att du orkar med mig som glad amatör. Ok, då hoppar jag över det där med minuspolen. 
Svårt att beskriva men tycker det låter som att den precis är på väg att tända till utan att den tänder till, det var det jag menade med ”sista knuffen”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @IngemarE det låter bränslerelaterat, särskilt om den ”nästan” startar. Lufta med skruven på filtret och pumpa med matarpumpen först (att se över alla filter har du redan fått tips om så jag förutsätter att de är ok och utbytta) 
Startar den inte ändå så lufta alla spridare också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Jag behövde koppla bort glödstiften i höstas, och försökte starta motorn utan. Helt omöjligt. Med dem i startar motorn på 1-2 sekunder. Kan det vara en sån enkel grej?

 

Den här modellen har ingen glödning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Jag behövde koppla bort glödstiften i höstas, och försökte starta motorn utan. Helt omöjligt. Med dem i startar motorn på 1-2 sekunder. Kan det vara en sån enkel grej?

 

AD/KAD har inga glödstift mer än på ”SOLAS” modeller och ska starta utan dem om motorn är frisk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Hör att du är väldigt kunnig Ingemar, tack för att du orkar med mig som glad amatör. Ok, då hoppar jag över det där med minuspolen. 

Nej, inte kunnigare än många andra här på forumet. Inte i närheten...

Men vi har ju alla varit nybörjare så det är klart att vi försöker tipsa och hjälpa. Sedan kanske det inte alltid blir rätt 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridare 2 flödar fint. Spridare 4 flödar fint. Spridare 6 väldigt lite diesel i jämförelse med de andra.

 

vad tror ni om detta? Spridarrör som är dåliga eller kan felet ligga tidigare i form av matarpump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu startar den! Ingemar och Makro ni hade rätt, efter att ha luftat en gång till på alla spridare så hoppade den igång.

 

Tack till alla som engagerat sig. Jag var helt insnöad på elfel men det var givetvis bränslerelaterat.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär så länge man lever som det så fint heter. 
Skönt att det löste sig för dig. Nattsömnen brukar bli lidande när man inte har fungerande grejer. Åtminstone för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...