Aerofinn 1 Posted May 30 Hej på alla, Jag tänker att köpa en små båt för att dra vattenskidor med mina barn och att åka runt bara. Jag tycker att alla dessa båt kan "do the job" men hur är dom annorlunda av varandra? Vator 17 och Draco 1700 har båda djup V botten men hur är saken med Ockelbo 17? (jag tycker ha läst båten har halv-djup V botten?) Om man jämför Vator och Draco: vilken är bättre at åka i liten högre vågor? Och kommer båda båten i planen på samma sätt med samma motorn och båtlast? Jag försökte kolla vikten på båtarna med kunde inte inte hitta någon tillförlitlig information - kanske 700kg ? Eller väger Draco mer än Vator ? Hurdan är saken vid Ockelbo? Och Vator & Draco bränsleekonomin: kanske 08-09 l/mil vid 20-25 knop och inombordare 115-140hp? Eller hur? Och vad kan man säga om Ockelbo bräsleekonomin? Ockelbo och Vator finns också som utombordare - Dracon ej. Kan man säga något om bränsleekonomin vid utombordare? Finns det en stor skilnad vid 2 man ombord när man jämför utobordare och inombordare av samma storlek, dvs 115-140hp ? tack, Artto, Åbo Share this post Link to post Share on other sites
FIATX19 128 Posted May 30 Har bara haft en Draco 1700 så kan inte uttala mig om de andra. Min hade aq130 och gick då precis 30 knop. Jag hade aningen stor propeller och fick då en förbrukning på 0.7 då jag körde längre sträcka. Körde då tomgång eller precis under planingströskel. Min var trög att få upp i plan men hade en mindre propeller och då var den piggare men tappade 3 knop på topp, och dessutom varvade den lite för mycket. Med rätt propeller tror jag den passar bra till vattenskidor. Inombordare har lägre tyngdpunkt vilket borde vara en stor fördel. Draco 1700 är ingen lätt båt, rejält tjock plast. Jag ville då ha innobords 4taktare istället för gammal tvåtaktare av miljöskäl. Om man inte prioriterar vattenskidor så skulle jag idag ha köpt en lätt sportbåt med utombordare. Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 489 Posted May 30 Jag har en Vator 17 HT med Mercruiser 140. Den toppar cirka 33-34 knop. Bra marchfart är 22-25 knop och då drar den cirka 0.9 L per nm. Det börjar sjunka ur plan om man kommer under 18 knop. Med två personer ombord hoppar den upp i plan. Med 6 går det ganska trögt att komma upp. Det går förbluffande bra I sjö för sin storlek men den är också ganska rank när den ligger still. Share this post Link to post Share on other sites
Aerofinn 1 Posted May 30 2 hours ago, FIATX19 said: Har bara haft en Draco 1700 så kan inte uttala mig om de andra. Min hade aq130 och gick då precis 30 knop. Jag hade aningen stor propeller och fick då en förbrukning på 0.7 då jag körde längre sträcka. Körde då tomgång eller precis under planingströskel. Min var trög att få upp i plan men hade en mindre propeller och då var den piggare men tappade 3 knop på topp, och dessutom varvade den lite för mycket. Med rätt propeller tror jag den passar bra till vattenskidor. Inombordare har lägre tyngdpunkt vilket borde vara en stor fördel. Draco 1700 är ingen lätt båt, rejält tjock plast. Jag ville då ha innobords 4taktare istället för gammal tvåtaktare av miljöskäl. Om man inte prioriterar vattenskidor så skulle jag idag ha köpt en lätt sportbåt med utombordare. Tack för ditt svar, FiatX19! Bra att båten passar ganska bra till vattenskidor fast motorn skulle kanske bli liten starkare, t.ex aq151. Vet du vad en Draco 1700 väger? Share this post Link to post Share on other sites
Aerofinn 1 Posted May 30 2 hours ago, Eld- said: Jag har en Vator 17 HT med Mercruiser 140. Den toppar cirka 33-34 knop. Bra marchfart är 22-25 knop och då drar den cirka 0.9 L per nm. Det börjar sjunka ur plan om man kommer under 18 knop. Med två personer ombord hoppar den upp i plan. Med 6 går det ganska trögt att komma upp. Det går förbluffande bra I sjö för sin storlek men den är också ganska rank när den ligger still. Tack Eld! Share this post Link to post Share on other sites
FIATX19 128 Posted May 31 Den är tung jag vill minnas 750-800kg 1 Share this post Link to post Share on other sites
Aerofinn 1 Posted May 31 9 hours ago, FIATX19 said: Den är tung jag vill minnas 750-800kg ok - ungefär samma som Vator, tycker jag. Tack! Share this post Link to post Share on other sites