Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Aerofinn

Vator 17 / Draco 1700 / Ockelbo 17

Rekommendera Poster

Hej på alla, 

 

Jag tänker att köpa en små båt för att  dra vattenskidor med mina barn och att åka runt bara. Jag tycker att alla dessa båt kan "do the job" men hur är dom annorlunda av varandra?

 

Vator 17 och Draco 1700 har båda djup V botten men hur är saken med Ockelbo 17? (jag tycker ha läst båten har halv-djup V botten?)

 

Om man jämför Vator och Draco: vilken är bättre at åka i liten högre vågor? Och kommer båda båten i planen  på samma sätt med samma motorn och båtlast?

 

Jag försökte kolla vikten på båtarna med kunde inte inte hitta någon tillförlitlig information - kanske 700kg ? Eller väger Draco mer än Vator ? Hurdan är saken vid Ockelbo?

 

 

Och Vator & Draco bränsleekonomin: kanske 08-09 l/mil vid 20-25 knop och inombordare 115-140hp? Eller hur? Och vad kan man säga om Ockelbo bräsleekonomin?

 

 

Ockelbo och Vator finns också som utombordare - Dracon ej.  Kan man säga något om bränsleekonomin vid utombordare? Finns det en stor skilnad vid 2 man ombord när man jämför utobordare och inombordare av samma storlek, dvs 115-140hp ?

 

 

tack,

 

Artto,

Åbo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara haft en Draco 1700 så kan inte uttala mig om de andra.

Min hade aq130 och gick då precis 30 knop.

Jag hade aningen stor propeller och fick då en förbrukning på 0.7 då jag körde längre sträcka. Körde då tomgång eller precis under planingströskel. Min var trög att få upp i plan men hade en mindre propeller och då var den piggare men tappade 3 knop på topp, och dessutom varvade den lite för mycket.

Med rätt propeller tror jag den passar bra till vattenskidor. Inombordare har lägre tyngdpunkt vilket borde vara en stor fördel. Draco 1700 är ingen lätt båt, rejält tjock plast.

Jag ville då ha innobords 4taktare istället för gammal tvåtaktare av miljöskäl. 

Om man inte prioriterar vattenskidor så skulle jag idag ha köpt en lätt sportbåt med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Vator 17 HT med Mercruiser 140. Den toppar cirka 33-34 knop. Bra marchfart är 22-25 knop och då drar den cirka 0.9 L per nm. Det börjar sjunka ur plan om man kommer under 18 knop. Med två personer ombord hoppar den upp i plan. Med 6 går det ganska trögt att komma upp. Det går förbluffande bra I sjö för sin storlek men den är också ganska rank när den ligger still. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, FIATX19 said:

Har bara haft en Draco 1700 så kan inte uttala mig om de andra.

Min hade aq130 och gick då precis 30 knop.

Jag hade aningen stor propeller och fick då en förbrukning på 0.7 då jag körde längre sträcka. Körde då tomgång eller precis under planingströskel. Min var trög att få upp i plan men hade en mindre propeller och då var den piggare men tappade 3 knop på topp, och dessutom varvade den lite för mycket.

Med rätt propeller tror jag den passar bra till vattenskidor. Inombordare har lägre tyngdpunkt vilket borde vara en stor fördel. Draco 1700 är ingen lätt båt, rejält tjock plast.

Jag ville då ha innobords 4taktare istället för gammal tvåtaktare av miljöskäl. 

Om man inte prioriterar vattenskidor så skulle jag idag ha köpt en lätt sportbåt med utombordare.

Tack för ditt svar, FiatX19!

 

Bra att båten passar ganska bra till vattenskidor fast motorn skulle kanske bli liten starkare, t.ex aq151. Vet du vad en Draco 1700 väger? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Eld- said:

Jag har en Vator 17 HT med Mercruiser 140. Den toppar cirka 33-34 knop. Bra marchfart är 22-25 knop och då drar den cirka 0.9 L per nm. Det börjar sjunka ur plan om man kommer under 18 knop. Med två personer ombord hoppar den upp i plan. Med 6 går det ganska trögt att komma upp. Det går förbluffande bra I sjö för sin storlek men den är också ganska rank när den ligger still. 

Tack Eld!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är tung jag vill minnas 750-800kg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, FIATX19 said:

Den är tung jag vill minnas 750-800kg

ok - ungefär samma som Vator, tycker jag. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...