Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
proximuz

Vilken av dessa två Ryds 20 DC skulle ni valt?

Rekommendera Poster

https://www.blocket.se/annons/108603516
 

——————

 

https://www.blocket.se/annons/109281598

 

Båt 1: 

+motorn 

+ankarspelet

 

Båt 2:

+mkt snyggare (enligt mig)

+nyare

 

vilken är det klokare valet tycker ni om jag skulle köpa någon av dom? 
spontant känns det väl som att båt nr 1 antagligen är det men båt nr 2 är fanimig snyggare… 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt båt 1

utombordare av nyare modell. Gillar samtidigt Mercury. 
Sen gillade jag att det var ankarspel och teakdäck. 
 

Men båt 2 är snyggare i vitt än det blåa. Lite modernare inredning men som vanligt får man kompromissa. 
 

lycka till oavsett val. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev sSvensson:

Jag hade valt båt 1

utombordare av nyare modell. Gillar samtidigt Mercury. 
Sen gillade jag att det var ankarspel och teakdäck. 
 

Men båt 2 är snyggare i vitt än det blåa. Lite modernare inredning men som vanligt får man kompromissa. 
 

lycka till oavsett val. 
 

Tack för svaret. Tänker likadant men ändå  så är jag sugen på båt 2 😆 råkar du ha någon koll på prissättningen på båtarna? Är dom i bra pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår... ingen motorbåtsmänniska... men är det så att den ena har en inombordare med allt vad det innebär med underhåll rörande bälgar och drev så är ju min röst på den som har Hondan... Det underhållet sköter du enkelt själv...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt 2 är klart snyggare. Men motorerna är som natt och dag! Mercury 150 4t är en arbetshäst som håller precis hur länge som helst om man tar hand om den. Den har bara gått ca 150h vilket är knappt inkörd för den motorn. Plus att den går mycket snålt! Den andra, en Mercruiser inombordare, finns inte på kartan att jag skulle vilja ha i en sådan liten båt. Drar mer bränsle, dyrare service, mycket som kan gå sönder, kan inte hissa drevet ur vattnet etc etc. Jag har ett vanligt kontorsjobb men kör båt i princip alla dagar, och är aktiv sjöräddare. Senaste 2 veckorna är det en enda dag jag inte varit på sjön. Jag har valt en Mercury 150 4t åt min familj.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Alanningen:

Båt 2 är klart snyggare. Men motorerna är som natt och dag! Mercury 150 4t är en arbetshäst som håller precis hur länge som helst om man tar hand om den. Den har bara gått ca 150h vilket är knappt inkörd för den motorn. Plus att den går mycket snålt! Den andra, en Mercruiser inombordare, finns inte på kartan att jag skulle vilja ha i en sådan liten båt. Drar mer bränsle, dyrare service, mycket som kan gå sönder, kan inte hissa drevet ur vattnet etc etc. Jag har ett vanligt kontorsjobb men kör båt i princip alla dagar, och är aktiv sjöräddare. Senaste 2 veckorna är det en enda dag jag inte varit på sjön. Jag har valt en Mercury 150 4t åt min familj.

Tack för svaret! Är nog båt 1 som gäller om det blir köp verkar det som :) Nå koll på priset på den? Är det bra pris? Är själv ej så insatt i båtar eg så har dålig koll.. 😬

Redigerad av proximuz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så fel med en inombordare tycker jag, ger lägre tyngdpunkt o stabilare båt. Den är en MPI så den kommer vara relativt bränslesnål, under 1 L/dm vid marschfart borde inte var ngt problem alls. Lägre stöldrisk på vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Inte så fel med en inombordare tycker jag, ger lägre tyngdpunkt o stabilare båt. Den är en MPI så den kommer vara relativt bränslesnål, under 1 L/dm vid marschfart borde inte var ngt problem alls. Lägre stöldrisk på vintern.

Okej okej, det kanske inte är så stor skillnad på bränsleförbrukningen då.. har du något o säga om priset? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen bra koll på vad de är värda, åk o kika kolla service historia och skicket! Ser att inombordaren är färskvattenkyld och det är ett klart plus!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Priserna brukar ligga runt 200, nyare lite över, äldre lite under men vad dom egentligen får vet man inte, men ge dom ett bud på vad du vill ge så får man väl ta det därifrån.

 

Sedan brukar det skilja mellan båtarna, skick, utrustning, service på motorer, inombordare ska det bytas bälgar och ibland limpor på, så när gjordes det ? Sedan är ju stöldrisken minimal på inombordare, på utombordare beror det väl lite på var i landet man bor men är enklare att serva.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev touchwood:

 

Priserna brukar ligga runt 200, nyare lite över, äldre lite under men vad dom egentligen får vet man inte, men ge dom ett bud på vad du vill ge så får man väl ta det därifrån.

 

Sedan brukar det skilja mellan båtarna, skick, utrustning, service på motorer, inombordare ska det bytas bälgar och ibland limpor på, så när gjordes det ? Sedan är ju stöldrisken minimal på inombordare, på utombordare beror det väl lite på var i landet man bor men är enklare att serva.

 

👍 Bälgarna verkar vara bytta 2018 på den jag kollar på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar inombordare för att man får en vettig badbrygga och inte behöver ha hjärtat i halsgropen innan man ser att motorn hänger kvar den här gången också, men jag skulle nog ha valt båt två i vilket fall. Åker du själv i båten så är ankarspelet guld värt, och Mercury verkar inte vara lika populär inom exportverksamheten som t.ex Yamaha. Å andra sidan tror jag inte du behöver vara speciellt rädd för att köpa en sötvattenkyld v6a om den är någotsånär omhändertagen, och byt bälgarna i vinter om du köper den...

 

Sen måste du förstås titta på bägge i verkligheten, skicket kan överraska jmf med bilderna och tyvärr är det sällan åt det positiva hållet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev proximuz:

👍 Bälgarna verkar vara bytta 2018 på den jag kollar på. 

Då är det dags nu igen..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Makro:

Då är det dags nu igen..

Ah okej.  Vad pratar vi om för kostnad på ett sånt byte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev proximuz:

Ah okej.  Vad pratar vi om för kostnad på ett sånt byte?

Ska du inte göra det själv så kolla vad närmaste verkstad tar men säkert mellan 6-10000 kr med material beroende på om du samtidigt gör service och byter anoder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Makro:

Ska du inte göra det själv så kolla vad närmaste verkstad tar men säkert mellan 6-10000 kr med material beroende på om du samtidigt gör service och byter anoder.

frågade om limpor o servicehistorik och fick detta svar:
Nej limporna är inte bytta..köpte båten 2016.förra ägarna hade en marina som skötte upptagning sjösättning.och service,en del papper från den tiden finns sparat.vi har själva bytt oljor filter impellrar finns väl inga papper kvar på det,stora drevservicen gjorde en båtfirma i norrfjärden,där böts bälgar, lager växelwire,båten har under vår tid alltid förvarats i varmgarage..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker liksom TS och andra inlägg, att inredningen för båt 2 var bättre, samt kapell och att man slipper noja sig för att utombordaren reser utomlands. Gångvärme finns vilket är ett stort plus vid höst och vår.

 

Men skulle nog föredra utombordaren i alla fall. Mindre genomföringar i skrovet och att utombordaren är nyare och troligtvis bränslesnålare, samt mera överskådlig vid service.

 

Samtidigt förstår inte riktigt att motorn endast är körd 150 timmar och är från 2013.Typ 17 timmar om året. Låter väl lite.

 

Men skulle säga så här:

Är du van vid inombordare sen tidigare och åker mycket på vår och höst, så är nog inombordaren att föredra. Men om du vill ha en trevlig dagstursommarbåt med ankare, så är utombordaren nog att föredra.

 

Samt be om att få åka/provköra bägge båtarna.

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...