Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
supernils

VP MD1B kölvatten. Vilket flöde/volym?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag upplever att kylvattenflödet på min VP MD1B har minskat då jag tittar på utblåset.

Vet någon vilken volym det skall vara vid ett visst varvtal? Jag lyckas inte hitta infon. (Framgår varken i manual eller verkstadshandboken)

Tänkte att jag skulle mäta utflödet och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev supernils:

Hej.

Jag upplever att kylvattenflödet på min VP MD1B har minskat då jag tittar på utblåset.

Vet någon vilken volym det skall vara vid ett visst varvtal? Jag lyckas inte hitta infon. (Framgår varken i manual eller verkstadshandboken)

Tänkte att jag skulle mäta utflödet och kolla.

Den uppgiften finns nog inte att hitta.

Går motorn varm? Har du koll på impellerns ålder och skick? Även slangar på sugsidan är känsliga, om dom har minsta spricka så suger pumpen luft istället för vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppföljning:

Tyckte den gick varm. Vad är bra temperatur?

 

Jag plockade ur termostaten och den har definitivt sett bättre dagar (nån gång sent 60-tal gissar jag).

Byter den och ser vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev supernils:

Jag plockade ur termostaten och den har definitivt sett bättre dagar (nån gång sent 60-tal gissar jag).

Byter den och ser vad som händer.

Tror inte termostaten i sig påverkar flödet, flöde genom motorn har du ju (eller skall ha) oavsett om termostaten är öppen eller stängd. Om det nu verkligen är sämre flöde, vill säga.

 

Är motorn sjövattenkyld skall den inte gå mycket varmare än c:a 60°. Kolla med en IR-termometer.

 

Hur menar du att du "ser" på den att den sett bättre dagar ?  En termostat testar man normalt i en kastrull med vatten för att kontrollera öppningsfunktionen. Fast din kanske var rent mekaniskt illa däran.  F.ö. kanske den må vara gammal men knappast från 60-talet, för då tror jag din motor fortfarande var på ritbordet 😉

 

Impellern, intaget så det inte är blockerat, samt slangar och tipsen du fått från @Rascal är annars en god början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt. Volymen har jag lämnat därhän och svävade ut i en ny fråga, hur varmt den ska gå.

 

Motorn är sjövattenkyld. Kan kolla temp men vet inte vad som är "lagom".

 

Gamla termostaten ser ut som en sönderfriterad dumpling. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev supernils:

Kan kolla temp men vet inte vad som är "lagom".

Skrev just det i inlägget ovan 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, IngemarE said:

Skrev just det i inlägget ovan 😉

Läste "sötvatten" 🙂

Tack

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...