Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Segelnovis

Det här med skrovgenomföringar?

Rekommendera Poster

Har en gammal sjuttiotals motorseglare i bra skick, minutiöst skött av förrförra ägaren fram till för drygt åtta år sedan (jag gör så gott jag kan själv 😁). 

Jag knackar på, ruckar och tittar på genomföringarna årligen. Inget läcker, allt sitter fast och ingen synlig korrosion (båten har gått i Vänern hela sitt liv).

Jag har hört att en del anser att genomföringar ska bytas, eventuellt med tillhörande förstärkning/reparation runt hålet - minst vart tionde år. Andra säger att man inte ska mixtra med det som är helt.

Vad säger ni, ska man byta förebyggande eller bara hålla god koll?!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger ju att rör inte det som fungerar.För några år sedan när jag låg på land skulle jag efterdra en genomföring,inte för att det läckte utan tyckte muttern var lite lös.jag drog ett kvart varv sedan krackade till och genomföringen låg på backen.Efter denna varning byttes samtliga genomförningar,Som lärdom allt åldras ,kändes skönt när samtliga var bytta ,liten kostnad gämfört vad båten betydde för mig.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Segelnovis:

Har en gammal sjuttiotals motorseglare i bra skick, minutiöst skött av förrförra ägaren fram till för drygt åtta år sedan (jag gör så gott jag kan själv 😁). 

Jag knackar på, ruckar och tittar på genomföringarna årligen. Inget läcker, allt sitter fast och ingen synlig korrosion (båten har gått i Vänern hela sitt liv).

Jag har hört att en del anser att genomföringar ska bytas, eventuellt med tillhörande förstärkning/reparation runt hålet - minst vart tionde år. Andra säger att man inte ska mixtra med det som är helt.

Vad säger ni, ska man byta förebyggande eller bara hålla god koll?!

 

22 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Man säger ju att rör inte det som fungerar.För några år sedan när jag låg på land skulle jag efterdra en genomföring,inte för att det läckte utan tyckte muttern var lite lös.jag drog ett kvart varv sedan krackade till och genomföringen låg på backen.Efter denna varning byttes samtliga genomförningar,Som lärdom allt åldras ,kändes skönt när samtliga var bytta ,liten kostnad gämfört vad båten betydde för mig.Ronnie

När det gäller genomföringar så är första åtgärden att kolla vad det är för material i genomföringen innan det tas beslut om att byta.

 

Många äldre båtar har genomföringar i brons. Att byta dem är oftast helt onödigt om de inte skadats fysisk. Risken är att byta från något bra till något sämre.

 

Däremot om det är mässingsgenomföringar så behöver de kollas regelbundet. Det finns bättre och sämre mässingslegeringar. De sämre mässingslegeringarna drabbas av urlakning av zinken och sedan blir genomföringen väldigt spröd och känslig för fysisk åverkan. Att skilja olika mässingslegeringar från varandra är inte enkelt för den normale båtägaren. @Ronnienr10 hade sannolikt genomföringar av en dålig mässingslegering av skadebeskrivningen att döma.

 

Att skilja mässing från brons är rätt enkelt. Brons är betydligt mörkare och mattare i färgen.

Så här ser brons ut:

bild.png.739db133af24b615e23dfe5c4358282b.png

och så här ser mässing ut:

 

bild.png.4f6adeec114bd937317585be3f862215.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag får skrapa fram materialet och titta vad det kan vara för något. Och vålda en del för att se om de sitter kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan skall man ha i åtanke att urlakningen och materialförändringen sker extremt långsamt i sötvatten.

 

Jag hade nöjt mig med att hålla noga koll, i alla fall i ett antal år framöver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det svåra just att hålla koll? Vi bytte på vår 80-talsbåt förra året och jag delade de gamla och de var som nya. Hade funkat lika många år till. Samtidigt verkar det finnas andra som är helt missfärgade och sköra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev rejas:

Är inte det svåra just att hålla koll

Notoriskt svårt att ha koll på om man har koll, hur kollar man det? 😁. Lika många svar som båtägare, vilket kanske blir fallet i det här gebitet?

Skämt åsido, jag håller koll, ska försöka nagelfara om det är brons eller mässing och bryta lite i dem. 

Och ha pluggat och länspump redo, fallifall. 

Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den gått i sötvatten så länge och du inte ser några klara skador skulle jag inte vara orolig.

Ett läckage börjar ofta bara med att det fuktar vid någon anslutning så det är lätt att hålla löpande koll.

Sedan skall man ha klart för sig att det inte är speciellt märkvärdigt att byta genomföringar heller.

Bara man är lite noggrann och gör saker i rätt ordning.

På min gamla Flipper 850 var allt tätat med silikon. man kunde dra loss tätningen runt genomföringen med bara fingrarna. Jag rev loss och bytte alla. Genomföringen fr 82 var i prima skicka men det var som sagt själva tätningen som inte höll måttet.

Är du ändå orolig...byt vid nästa torrsättning. Man måste känna sig trygg ombord.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minutes ago, Wergis said:

Sedan skall man ha klart för sig att det inte är speciellt märkvärdigt att byta genomföringar heller.

Vet inte om jag håller med. Det är ett båt-projekt ....

 

Jag hade exakt samma inställning när vi skulle göra det. Jamenar, hur svårt kan det vara? Ett rör med en fläns och en mutter/ring på insidan som man skall dra åt. Det gör vi väl på en kvart eller så.

 

På vår båt var det ganska många. Först skall man få bort allt. Gängade rörböjar, kulventiler, slangar ... Allt sitter. Vi använde både tigersåg och vinkelslip innan allt var borta. Sedan när man skall dra dit det nya så är det självklart trångt som bara den och stora klumpiga verktyg. När man skall dra år en 2-tums skrovgenomföring med en 90 graders böj och en kulventil vill man gärna känna att "där satt den, satan vad tätt det blev". Den känslan uteblev när man skall manövrera allt i blindo med en hand.

 

Ursäkta mitt negativa tonfall men det var något av det värsta vi gjort på båten och vi har gjort en del. Sedan, om man lätt kommer åt sakerna blir upplevelsen säkert en annan.

 

Och för att avsluta i glada tongångar. Tätt och bra blev det och vi är nöjda att vi gjort jobbet!

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla synpunkter. Nu har jag gått igenom dem, brutit och bankat rätt hårt och de är täta och helt stumma.  Vi har bara 4st. Sjövattenintag själväns, köksavlopp, diskvatten. Och en som är igenplastad utifrån som nog gått till toan (mulltoa numera) som inte är alls pluggad innifrån, det borde jag fixa - vi har skämtsamt sagt att vi ska sätta skyltar på den pluggade där det står "Flyt" respektive "Sjunk" så att ingen rör den av misstag 😆

 

De är sannolikt av brons ser det ut som, men på en sitter det en kran i vit metall (bra att blanda?). Allihop sitter ju bakom något nere i kölsvinet eller inne i skåp osv, så det hade nog som sagt varit lite svordomar och blodvite vid byte. Jag känner med trygg för säsongen och kör sötvattenssegling tillsvidare. 

Redigerad av Segelnovis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Segelnovis:

Och en som är igenplastad utifrån som nog gått till toan (mulltoa numera) som inte är alls pluggad innifrån, det borde jag fixa - vi har skämtsamt sagt att vi ska sätta skyltar på den pluggade där det står "Flyt" respektive "Sjunk" så att ingen rör den av misstag

Är genomföringen kvar men fylld av plast ?!?!

Även om det väl då knappast går att sänka båten även om man öppnade ventilen så skulle jag rensa upp och ta bort genomföringen helt. Sedan plasta igen hålet ordentligt.

 

(Har gjort så på ett par varvsmonterade fullständigt onödiga och i mitt tycke feltänkta genomföringar på min nya båt. T ex genomföringar som fungerat som dränering ut i vattnet från ankarbox och förvaringsfack vars botten är för lågt ner att ett utlopp i skrovsidan skulle hamnat för nära vattenytan eller inte få ett fall alls. Så då tar man och dränerar ut via ett hål i botten istället då "det ju är längre ner dit och blir bra fall". Tankegroda och skrivbordsdesigners....

Nu går dessa till en duschlänslåda, varifrån det pumpas ut när det behövs.)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

så skulle jag rensa upp och ta bort genomföringen helt. Sedan plasta igen hålet ordentligt.

Japp plastad utifrån eller iallafall fylld med något stenhårt fyllningsmedel. Tänkt att någon gång ska det naturligtvis göras som du beskriver, men nu när jag har koll på den är den nog inte farligare än de andra genomföringarna. Mycket som ska göras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Även om det väl då knappast går att sänka båten även om man öppnade ventilen så skulle jag rensa upp och ta bort genomföringen helt. Sedan plasta igen hålet ordentligt.

Inte säkert att det är enklast att plasta igen. Vi tog bort en gammal genomföring, som var fylld med plast. Att slipa för att plasta på nytt och gå igenom hela den proceduren, dessutom i alldeles för låg temp utan möjlighet att värma upp, var orimligt. En mycket enklare lösning var att skaffa en ny genomföring i samma dimension, installera den och bara montera på ett tätningslock. Naturligtvis med gänglåsning och allt sånt. Sen en extra omgång tätningsmedel på "utsidan" inne i hålet. En halvtimmes jobb skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller "låg temperatur"...

Jag bytte mina då det var 0-gradigt. Limmade med Sikaflex.

Kupèvärmare på insidan och bygglampa i cellplastlåda på utsidan.

Sådandär som man kan köpa på tex plantagen för att transportera blommor på vintern.

Blev härdat och fint.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...