Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag är en total nybörjare på båtar men har lyckats bli med ett litet renoveringsprojekt. En piraya 24 från 80-talet närmare bestämt som har blivit angripen med fukt, mögel och neglekt. 

 

Försöker nu få bort skrovisoleringen som på vissa delar bara ramlar av av sig självt men på andra ställen inte alls vill loss. Försöker skrapa, slipa och dra med varierande resultat. 

 

Någon som har erfarenhet av något liknande? Verktyg, medel, metod? All hjälp är tacksam. 

20230528_095445.jpg

20230528_095901.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Turbogurkan:

- - -

Försöker nu få bort skrovisoleringen som på vissa delar bara ramlar av av sig självt men på andra ställen inte alls vill loss. Försöker skrapa, slipa och dra med varierande resultat. 

 

Någon som har erfarenhet av något liknande? Verktyg, medel, metod? All hjälp är tacksam.

https://googlethatforyou.com?q=flap disc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Lintott:

Så hårda grejor? Är det inte risk att man kommer in i glasfibern? Jag har kört med den här nylonborsten när jag har tagit bort sikaflex på ojämna ytor. Den repar blanka ytor men tar inte bort mycket gelcoat.

https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/nylonrondell-2000017838

 

Redigerad av anuba
Länken fungerade inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev anuba:

Så hårda grejor? Är det inte risk att man kommer in i glasfibern? Jag har kört med den här nylonborsten när jag har tagit bort sikaflex på ojämna ytor. Den repar blanka ytor men tar inte bort mycket gelcoat.

https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/nylonrondell-2000017838

Mattan sitter limmad på glasfiberlaminat och inte gelcoat. Man får naturligtvis vara ansvarsfullt varsam med hur hårt och länge man bearbetar ytan. Din nylonborste fungerar också men kommer att ta avsevärt längre tid då anliggningsytan blir rätt liten.

 

För borttagning av kontaktlim och motorrumsisolering på känsligare ytor (gelcoat, lackad plywood och liknande) så har jag använt den här dekalborttagningstrissan från Biltema. Den är väldigt skonsam mot ytan men tar längre tid då jag var väldigt försiktig med bakomliggande yta. Den är framtagen för att kunna användas på billack mm

bild.png.6602f61c80dc8e7dc712c48b5f2615ca.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Lintott:

Den lär väl bara klegga ihop sig ?  I synnerhet monterad på en vinkelslip med dess höga rotationshastighet.

 

Däremot tror jag borstvarianten som @anuba länkade till i så fall är bättre. Annars har jag själv gjort liknande men den jobbiga vägen genom att hacka loss bit för bit med en stålspackelspade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

Mattan sitter limmad på glasfiberlaminat och inte gelcoat. Man får naturligtvis vara ansvarsfullt varsam med hur hårt och länge man bearbetar ytan. Din nylonborste fungerar också men kommer att ta avsevärt längre tid då anliggningsytan blir rätt liten.

 

För borttagning av kontaktlim och motorrumsisolering på känsligare ytor (gelcoat, lackad plywood och liknande) så har jag använt den här dekalborttagningstrissan från Biltema. Den är väldigt skonsam mot ytan men tar längre tid då jag var väldigt försiktig med bakomliggande yta. Den är framtagen för att kunna användas på billack mm

bild.png.6602f61c80dc8e7dc712c48b5f2615ca.png

Skonsam vet jag inte. Tog en kvarts sekund att få ett brännmärke i gelcoaten när jag försökte få bort dekaler med den. Och jag var försiktig som attan!
Gav upp efter ett par lika misslyckade försök och använde värmepistol i stället.

Men på naken "plast" spelar det kanske ingen roll om det blir fula märken, när det ändå ska på täckmaterial igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Mattan sitter limmad på glasfiberlaminat och inte gelcoat. Man får naturligtvis vara ansvarsfullt varsam med hur hårt och länge man bearbetar ytan. Din nylonborste fungerar också men kommer att ta avsevärt längre tid då anliggningsytan blir rätt liten.

 

För borttagning av kontaktlim och motorrumsisolering på känsligare ytor (gelcoat, lackad plywood och liknande) så har jag använt den här dekalborttagningstrissan från Biltema. Den är väldigt skonsam mot ytan men tar längre tid då jag var väldigt försiktig med bakomliggande yta. Den är framtagen för att kunna användas på billack mm

bild.png.6602f61c80dc8e7dc712c48b5f2615ca.png

Den är rätt trevlig på släta ytor. Den får köras rätt långsamt för att inte bränna, som raol nämner. Jag fick bort alla långa stripes min min båt utan problem men de var kanske av dålig kvalité. På skrovets insida tror jag den slits rätt snabbt om gelcoaten är lite ojämnare.


Det ser ut att finnas många sätt att lösa TS problem. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev anuba:

Den är rätt trevlig på släta ytor. Den får köras rätt långsamt för att inte bränna, som raol nämner. Jag fick bort alla långa stripes min min båt utan problem men de var kanske av dålig kvalité. På skrovets insida tror jag den slits rätt snabbt om gelcoaten är lite ojämnare.


Det ser ut att finnas många sätt att lösa TS problem. :) 

Ja, man kan ha en sprayflaska med vanligt vatten i, och spraya på ytan, det har jag sett att proffsen har då de tar bort dekaler på lokaltrafikfordon.

 

Nylonborsten är effektiv, alldeles för effektiv, den avverkar materialet. Jag har haft en sådan tillsammans med vattenslang då jag sanerat oljefläckar och annan hårt sittande smuts som fastnat i halkskyddmönstret på däck... men man får spola ordentligt och använda den roterande borsten med förnuft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Grovrengöraren funkar också, den är väl nånting mittemellan flapdiscen och nylonborsten.

https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slipverktyg/grovrengorare-2000017843

 

image.png.da91a208b638475d6eef58db23d1914b.png

Flap Disc är nog alldeles för aggresiv.

Peter K tipsade om grovrengöraren för några år sen - när jag stod inför samma problem. Det fungerade alldeles utmärkt att få bort resterna från den gamla skrovisoleringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt eller fel vet jag inte.Jag körde med borrmaskin samt roterande stålborste.Skyddsglasögon samt keps och tät klädsel.Sedan borste samt dammsugare för att samla upp alla småbitar ,som var över allt.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde grovrengöraren från biltema på en vinkelslip. Funkar bra för den är rätt mjuk. Gamla mattan tog jag bort med multimaskin och blad för mattborttagning. Tips är att ha skyddsdräkt, skyddsmask och tålamod. Köpte dräkt på Jula. Jag fick dammsuga och rengöra hela båten efteråt och hade limrester i skorna och håret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera nedan skärblad eller liknande till oscillerande multiverktyg. De är effektiva och det är rätt skönt att limmet faller av ytan lite prydligt istället för att flyga runt överallt som när man använder roterande verktyg. 

 

image.thumb.png.b11296b596e74c9a1df2d93b0144612a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rev ut alla väggmattor i vår Nimbus29:a. Man var tvungen att skära med bredspackel mot skrovet så att skumgummit följde med så mycket så möjligt, samtidigt som en drog i väggmattan . Lätt att säga så här i efterhand men bra att veta för flera som ska ta av väggmattor. Kvarstående skumgummi togs bort med slipmaskinen på bild(svår att köra med) , stålbortste, kniv och spackel.

Inga kemikalier gick att använda. Dock har Nimbus något fenomen med att väggmattorna släpper i taket på fler 80-90 talsmodeller.

Där våra hade släppt var det filkigt, likt olja på glasfiberns insida. Detta var ett problem på de ytor som solen värmde mest ,sen om det var limmet eller glasfibern som utlöste det filkiga vet jag inte.

Det gick att torka av det filkiga, sen återlimmade vi med självhäftande mattor på rekommendation ifrån båtbyggare och väggmattsleverantören.

 

 

 

20201108_140839.jpg

Skärmbild 2023-05-31 222902.png

väggmatta.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Ni har gett mig en hel del att tänka på. Fantastiskted så mycket entusiasm. Ser fram emot att lära mig och greja. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...