Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sunseeker47

Special brickor till motorfästen/motorkuddar i motorrum

Rekommendera Poster

Hej!      

Jag behöver nya "specialbrickor" till mina motorfästen/motorkuddar i mitt motorrum i samband med att mina Caterpillar maskiner lyfts ut för renovering. Jag har varit i kontakt med Sifvert Skruv som har ett mycket stort sortiment men de hade inte den speciella bricka jag behöver.  

Känner ni till någon annan specialbutik i Stockholm med omnejd som har ett mycket stort sortiment av brickor, skruvar, muttrar mm likt Sifvert Skruv?

Skulle vara mycket uppskattat om ni kan lämna tips på det!

Hälsningar

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nog tror jag att en bild, samt mått på efterfrågad bricka vore bra.

 

Utan beskrivning kan en Specialbricka i min värld ju se ut hur som helst.

T ex fyrkantig slitsad bricka som ett tillplattat U.

 

Eller en kaffebricka, till meckarpausen.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swebolt kanske? De har jag använt med stor framgång i tjänsten tidigare. Men det är många år sedan nu.

www.swebolt.se

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har väckt min nyfikenhet.

Hur ser Specialbrickan ut?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, vad är det för brickor du är på jakt efter. Hur ser dom ut, och hur ser motorfästena ut.

Är det shims för att justera höjden vi pratar om? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Hybro:

Du har väckt min nyfikenhet.

Hur ser Specialbrickan ut?

Hej! Så här ser brickan ut, den är "bladig" på ena sidan och räfflad på den andra. 

Diametern är 42 mm och "tjockleken" är 3 mm. Är inte helt säker på vad det är för material (om galvat eller rostfritt) Om du vet var jag kan finna brickor likt dessa så skulle det uppskattas oerhört mycket!

Bladig sida bricka samt skjutmått.jpg

Bricka räfflad sida.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev No_jah:

Som sagt, vad är det för brickor du är på jakt efter. Hur ser dom ut, och hur ser motorfästena ut.

Är det shims för att justera höjden vi pratar om? 

Hej!

Så här ser brickorna ut, de är "bladiga" på ena sidan och "räfflade" på den andra

Diametern är 42 mm och tjockleken/djupet är 3 mm. Vet ej material om galvat eller rostfritt. Bifogar också bild på motorfästet. 

Är inte helt med på vad shims är för något🙂används de alltså för att justera höjden när motorerna motorerna återinstalleras/måttas in? Som det ser ut idag, sitter det muttrar längst ner på motorfästena sedan kommer brickorna och sitter själva motortassarna på brickorna (som jag minns det, det är en motorfirma som lyft ut maskinerna) och slutligen sitter en kraftig låsmutter ovanpå motortassarna.
 

Du verkar väldigt kunnig och jag tar gärna din input var jag kan få tag på denna typ av brickor eller motsvarande brickor

Vänliga hälsningar

Jonas

Bladig sida bricka samt skjutmått.jpg

Bricka räfflad sida.jpg

Motorkudde med gängning.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev No_jah:

Ok, låsbrickor alltså.

Liknade dessa:

https://www.nord-lock.com/sv-se/shop/brickor/stal/nl27/

Hej, Ja, precis, vad jag kan se är skillnaden att dessa är brickor är "räfflade" på båda sidor medans mina är "räfflade på ena sidan och "bladiga" på den andra men det spelar säkert ingen roll.
Stort tack för hjälpen kontaktar Nord-Lock!

Vänliga hälsningar

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har separerat. Det är därför. De ska sitta ihop två och två med bladiga sidan mot varandra. Jag har själv sålt dessa brickor och det bör inte vara svårt att få tag på. Om du ändå inte hittar vet jag ett företag i kungens kurva som har de flesta storlekar på lager. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev No_jah:

Som sagt, vad är det för brickor du är på jakt efter. Hur ser dom ut, och hur ser motorfästena ut.

Är det shims för att justera höjden vi pratar om? 

Hej!

Så här ser brickorna ut, de är "bladiga" på ena sidan och "räfflade" på den andra

Diametern är 42 mm och tjockleken/djupet är 3 mm. Vet ej material om galvat eller rostfritt. Bifogar också bild på motorfästet. 

Är inte helt med på vad shims är för något🙂används de alltså för att justera höjden när man på själva motorfästet. Som det ser ut idag, sitter det muttrar längst ner och dessa brickor och sitter själva motortassarna på brickorna (som jag minns det, det är en motorfirma som lyft ut maskinerna) och slutligen sitter en kraftig låsmutter för att säkra fast maskinerna.

Du verkar väldigt kunnig och tar gärna din input var jag kan få tag på denna typ av brickor eller motsvarande 

Vänliga hälsningar

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev FinaKillen:

De har separerat. Det är därför. De ska sitta ihop två och två med bladiga sidan mot varandra. Jag har själv sålt dessa brickor och det bör inte vara svårt att få tag på. Om du ändå inte hittar vet jag ett företag i kungens kurva som har de flesta storlekar på lager. 

Hej! Stort tack för informationen tar mycket gärna namnet på företaget i Kungens Kurva så kontaktar jag dem. Låter som de kan ha identiska brickor med de som sitter på motorfästena idag och det är ju det absolut bästa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Sunseeker47:

Hej!      

Jag behöver nya "specialbrickor" till mina motorfästen/motorkuddar i mitt motorrum i samband med att mina Caterpillar maskiner lyfts ut för renovering. Jag har varit i kontakt med Sifvert Skruv som har ett mycket stort sortiment men de hade inte den speciella bricka jag behöver.  

- - -

Det var konstigt att Sifvert påstod att de inte hade Nordlock-brickor. Jag har själv stått och provdragit på ett demonstrationskit med Nordlockbrickor i deras butik (det låste väldigt effektivt). Har du beskrivit dina brickor på korrekt sätt när du frågade?

 

Enligt deras hemsida så har de dem i galvat utförande i storlek M3 - M42

https://www.sifvert-skruv.se/produktkatalog/brickor-sparringar/lasbrickor/14152

bild.png.0c59de33d73f3de6b7bbf7900c02c356.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade med mig en bricka till Sifvert Skruv/butiken och den (äldre) mannen jag pratade med gjorde "slagningar" i deras system och sa först att de hade brickan men när han sedan gick in på lagret hade de ej denna bricka? När jag går igenom storlekarna (din länk) ser jag att M27 i princip är identisk med den brickan jag har förutom att "tjockleken" är något större (M27an är 4,6 mm och mina brickor är 3 mm) men ytter och innerdiameter är i princip identiska. Köpte även nya kraftiga låsmuttrar till motorfästena och dessa hade de i rätt storlek/dimension, men mycket märkligt att de påstod att de inte hade brickorna, möjligt att de var slut just då, men då borde de ju kunna beställa hem min storlek på nytt. 

Stort tack för att du kontaktade mig om detta!

Vänliga hälsningar

Jonas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Sunseeker47:

Hej!

Jag hade med mig en bricka till Sifvert Skruv/butiken och den (äldre) mannen jag pratade med gjorde "slagningar" i deras system och sa först att de hade brickan men när han sedan gick in på lagret hade de ej denna bricka? När jag går igenom storlekarna (din länk) ser jag att M27 i princip är identisk med den brickan jag har förutom att "tjockleken" är något större (M27an är 4,6 mm och mina brickor är 3 mm) men ytter och innerdiameter är i princip identiska. Köpte även nya kraftiga låsmuttrar till motorfästena och dessa hade de i rätt storlek/dimension, men mycket märkligt att de påstod att de inte hade brickorna, möjligt att de var slut just då, men då borde de ju kunna beställa hem min storlek på nytt. 

Stort tack för att du kontaktade mig om detta!

Vänliga hälsningar

Jonas

Brickorna jag länkade till till levereras ju som tidigare nämnts och den kilformade sidan ligger mot varandra, vilket man ser på ritningen, och då är totala tjockleken 5,8mm vilket stämmer ganska bra med din 3mm för ena halvan.

 

https://www.nord-lock.com/sv-se/shop/brickor/stal/nl27/

 

image.png.1aae687a3dad80f0e6189bf85b187ffd.png

 

Edit.

Här är en tydligare illustration på hut brickorna ser ut:image.png.87c07d8e4db6fff60765e9eefbe155f6.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Stort tack, där har vi precis samma typ av bricka som jag har idag👍 då beställer jag dem och än en gång stort tack för all hjälp!

 

Vänliga hälsningar

Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...