Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pelleplint

Atoms vindroder

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har just införskaffat ett Atoms vindroder.

Rodret verkar komplett så när som på själva vindflöjeln. Jag undrar därför om någon här i gruppen äger ett likadant roder och har lust att göra en enkel skiss/ritning med måtten så att jag kan tillverka ett eget. Förslag på material mottages också gärna. Originalen verkar (av de bilder jag funnit på nätet) vara gjorda av plast eller eventuellt plåt, men jag har även sett varianter av tunn plywood. Men mått en vore som sagt bra att ha.

 

Skulle någon även sitta på en handbok till rodret på engelska (eller svenska) så betalar jag gärna för en kopia av den.. har hittat på franska, men mina språkkunskaper där är högst begränsade.

 

Med köpet av rodret följde det med någon form av rund motor/servo samt givare med Atoms logga i en "kompassros" så jag gissar att detta är någon form av elektrisk autopilot att använda i kombination med rodret när flöjeln är nedplockad och man vill styra på en kompasskurs istället.. känner någon igen detta? har inte funnit något om det på nätet heller..

 

Överlag så verkar det vara extremt svårt att hitta information om detta roder, så äger du ett likadant roder, och kan tänka dig att svara på frågor, så får du gärna höra av dig.

 

med vänliga hälsningar, Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har ingen som helst information, men funderar på om du kanske skulle kunna söka infrormation hos OceanSeglarKlubben. Någon där har säkert den info du söker...

 

Fair Winds

S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Atoms. Styr spikrakt när vinden och mina trimfärdigheter tillåter. Kan skicka mått på min flöjel under kommande veckor. Har inte stött på info om den där servon du nämner. Är väldigt sparsmakat med info på nätet om detta vindroder ja. 

 

Underskatta inte Google translate, den har blivit riktigt bra. Förutsatt att korrekt grammatik så bör man få ut klart förståelig översättning. Skicka gärna manual så ska jag se om kan hitta hur läser in den från "bilder" till rent textformat som kan översättas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...