Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
goetheiby

flytande packning mellan block och impellerpump?

Rekommendera Poster

Hej, är i Spanien med min båt som har en md17c och hade en läckande impellerpump. Beställde rep-sats till den och bytte alla delar och den är vattentät nu men de skickade med fel storlek oring så nu läcker den olja så min fråga är om det är en bra idé att täta det med packning på tub provisoriskt tills jag får tag i rätt oring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev goetheiby:

Hej, är i Spanien med min båt som har en md17c och hade en läckande impellerpump. Beställde rep-sats till den och bytte alla delar och den är vattentät nu men de skickade med fel storlek oring så nu läcker den olja så min fråga är om det är en bra idé att täta det med packning på tub provisoriskt tills jag får tag i rätt oring?

Är det O-ringen innanför locket?

Isåfall var det inte längesedan detta diskuterades här på forumet.
Det skall ju fungera, om man bara inte kladdar för mycket så att det hamnar inne i pumpkammaren.

Sedan finns det olika sådana där packningsklister och packning på tub.

Själv har jag lagt Permatex mellan ventilkåpan och topplocket på en bilmotor och det fungerade ju bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Är det O-ringen innanför locket?

 

10 timmar sedan skrev goetheiby:

....men de skickade med fel storlek oring så nu läcker den olja

Men om den läcker olja är det ju knappast o-ringen innanför locket (för där innanför är det ju vatten), utan den längre in. Mellan block och pump, som ju TS skriver i rubriken 😉.

 

Har du inget annat alternativ så kan det fungera med flytande packning. Men det är viktigt att lägga på rätt mängd, i synnerhet på tätning mot olja. Annars jäser det ut när man klämmer ihop och du riskerar att få "maskar" av silikonsträngar som åker runt i oljan. Har sett en oljepumpsil nästan igentäppt av detta.

bild.png.da1ae000d355a2e41ae2e486d76d7165.png

 

Sedan är ju en O-ring industristandard, så har du bara dimensionen bör du kunna köpa den i Spanien också.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det  tätat med silikonpackning och det är tätt. Har beställt oring men posten här är ytterst långsam så jag ville gärna ha ihop det så länge.

Jag lade en sträng lika tjock som oringen  och det bör inte ha varit för mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...