Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
juri

KAD300 stängs av vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Har dubbla KAD300 i min Fairline T40. Till problemet: när jag ska ta upp henne i planing bryter styrbord motor efter ett tag. Startar som den ska direkt efter. Kompressorn jobbar som den ska och även turbon ser fin ut. Ingen felkod utan den klipper bara av. Ingen skit i tanken, har bytt bränslepump, bytt alla givare, filter, slangar, etc… 

Nu behöver jag mer tankar och idéer om någon annan haft samma problem. Tacksam för all hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP kollat felkoder ?

Låter det om ventilerna när den motorn står på tomgång?

Kabelanslutning/skarv till reläboxen sitter som den ska?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev NW355:

VP kollat felkoder ?

Låter det om ventilerna när den motorn står på tomgång?

Kabelanslutning/skarv till reläboxen sitter som den ska?

 

 

Tack för svar. Inga felkoder kommer upp utan motorn bryter tvärt och dör. Har kollat kabelanslutningen och rengjort. Fler tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multikontakten på styrenheten och de två runda kontakterna vid reläboxen sitter som dom ska , kontaktsprejade. 

Antar att lågspänningsvakten i EDC inte löser ut för då sätts normalt 8.1/9.9  .

Vet du om EDC systemens spänningsmatningar är ihopkopplade mellan maskinerna?

Ett av reläerna för drift(huvudrelä) och stopp-relät kan fallera. Dessa är lika och kan enkelt felsökas genom att byta plats. Om osäkerhet skifta mellan motorerna. Borde leda till felkod dock.

Ett längre steg, (långsökt om inga felkoder kommer upp) är att skifta EDC-styrenheterna mellan maskinerna. Har provat detta vid en tidigare felsökning på mina KAD44, men se upp, reglagen måste kalibreras om för dom blir inverterade pga att läges potentiometerna är spegelvända. 

Antar att du har koll på bränslesystemet, inga läckage vid filter, luftskruvar och slangpressningar.

Inget vatten i avskiljarna på förfiltret. Har du möjlighet att skifta tankanslutningarna?

Om matarpumpen sackar så sätts inga larm utan det blir som om soppan tar slut. Har för mig att neutrallampan blinkar om maskinen dör medan växeln är i.

 

 

 

 

Kabelstock.png

Multikontakten EDC.png

Reläbox.png

EDC unit.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju även fler kontaktstycken mellan styrplats och motor som kan ställa till det, kolla samtliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev NW355:

Multikontakten på styrenheten och de två runda kontakterna vid reläboxen sitter som dom ska , kontaktsprejade. 

Antar att lågspänningsvakten i EDC inte löser ut för då sätts normalt 8.1/9.9  .

Vet du om EDC systemens spänningsmatningar är ihopkopplade mellan maskinerna?

Ett av reläerna för drift(huvudrelä) och stopp-relät kan fallera. Dessa är lika och kan enkelt felsökas genom att byta plats. Om osäkerhet skifta mellan motorerna. Borde leda till felkod dock.

Ett längre steg, (långsökt om inga felkoder kommer upp) är att skifta EDC-styrenheterna mellan maskinerna. Har provat detta vid en tidigare felsökning på mina KAD44, men se upp, reglagen måste kalibreras om för dom blir inverterade pga att läges potentiometerna är spegelvända. 

Antar att du har koll på bränslesystemet, inga läckage vid filter, luftskruvar och slangpressningar.

Inget vatten i avskiljarna på förfiltret. Har du möjlighet att skifta tankanslutningarna?

Om matarpumpen sackar så sätts inga larm utan det blir som om soppan tar slut. Har för mig att neutrallampan blinkar om maskinen dör medan växeln är i.

 

 

 

 

Kabelstock.png

Multikontakten EDC.png

Reläbox.png

EDC unit.png

Har sprayat multikontakten och koll på bränslesystemet, inget vatten och rena filter.

som du skriver så borde det dykt upp felkoder om det varit något strul med EDC’n.

Reläerna är värt och testa även om jag upplever det mer bränsle relaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Makro:

Du har ju även fler kontaktstycken mellan styrplats och motor som kan ställa till det, kolla samtliga.

Vilken ordning ska jag kolla först, förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reläerna kan du prova byta enklast men jag tror att felkod ska komma om "drift relät" faller.

Stopp reläet vet jag inte om systemet reagerar på om det faller utan att nödstopp eller nyckelstopp aktiverats. Du kan såklart ha fel i nödstoppskontakten/knappen eller i tändningslåset . Även stoppventilen kan såklart strula, en sådan har jag aldrig varit på i EDC-pumparna.

Jag testade att först byta delar mellan maskinerna på mina KAD44:or. Så du kan också prova byta plats på nödstoppet(eller koppla bort det helt) och om det är tillgängligt tändningslåsen, det är enkelt om dom är åtkomliga. Stoppventilen vet jag inte om den går att skifta enkelt.

Jag bytade matarpumpar mellan maskinerna först, sedan bytade som jag skrivit tidigare tankanslutningarna då tankarna på NordWest355 ligger bredvid varandra och att slangarna gick att korsa enkelt. Sen gick jag på byte av EDC-styrenheterna. På mina KAD44:or sitter en orginal EDC(1998) och en KAD300 EDC(2007).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...