Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Knibbem

Motor rusar vid pådrag

Rekommendera Poster

Nyligen köpt mig en flipper 510ht med en

Johnsson 50hk 2takt från 1999.

 

Satt en sliten 12 - 3/4 - 15 propp på

Så köpte en ny med samma siffror. 

 

Vid pådrag övervarvar motorn från 3700 till 5200 drygt innan den får " fäste" igen och börjar driva. Känns även som den är rätt så slö vid acceleration. Provade toppfarten idag och varvet låt på dryga 5500rpm

 

Har jag helt enkelt fel propp på?   För den suger inte luft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Knibbem:

Nyligen köpt mig en flipper 510ht med en

Johnsson 50hk 2takt från 1999.

 

Satt en sliten 12 - 3/4 - 15 propp på

Så köpte en ny med samma siffror. 

 

Vid pådrag övervarvar motorn från 3700 till 5200 drygt innan den får " fäste" igen och börjar driva. Känns även som den är rätt så slö vid acceleration. Provade toppfarten idag och varvet låt på dryga 5500rpm

 

Har jag helt enkelt fel propp på?   För den suger inte luft

Jag gissar att det är flensarna som ska greppa propellern (eller vad man ska kalla det) som är slut. Jag har varit med om precis det där, dock på en 80-tals motor. Dvs propeller än tappar sig fäste på motorn när motståndet blir för stort. 
 

borde inte vara så dyrt att fixa om man hittar delen/delarna. 

Redigerad av ljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att hubben, dvs kopplingen mellan propelleraxelns splines och avgasröret i den nya propellern släpper. Gissar att denna är fast på den nya propellern så den ska reklameras.

 

Ganska enkelt att kolla.  Använd t.ex. nagellack och gör ett litet märke på ytterkant av propellermuttern och mitt för detta märke ett märke på utsidan av avgasröret. Framkalla felet. Om märkena inte längre ligger i ens så är hubben trasig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev guestsson:

Gissar att hubben, dvs kopplingen mellan propelleraxelns splines och avgasröret i den nya propellern släpper. Gissar att denna är fast på den nya propellern så den ska reklameras.

 

Ganska enkelt att kolla.  Använd t.ex. nagellack och gör ett litet märke på ytterkant av propellermuttern och mitt för detta märke ett märke på utsidan av avgasröret. Framkalla felet. Om märkena inte längre ligger i ens så är hubben trasig.

Medhåll!
Symtomen som @Knibbembeskriver är typiska när propellern lossnar från sitt nav.

I bland är det så illa att man med handkraft kan vrida propellern utan att axeln snurrar med, när växeln ligger i.

Nagellack, Tippex, spritpenna är bra att göra markeringar med!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Medhåll!
Symtomen som @Knibbembeskriver är typiska när propellern lossnar från sitt nav.

I bland är det så illa att man med handkraft kan vrida propellern utan att axeln snurrar med, när växeln ligger i.

Nagellack, Tippex, spritpenna är bra att göra markeringar med!

Känns ändå otroligt. Då det är en ny propp på ska det vara fabrikationsfel då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev guestsson:

Gissar att hubben, dvs kopplingen mellan propelleraxelns splines och avgasröret i den nya propellern släpper. Gissar att denna är fast på den nya propellern så den ska reklameras.

 

Ganska enkelt att kolla.  Använd t.ex. nagellack och gör ett litet märke på ytterkant av propellermuttern och mitt för detta märke ett märke på utsidan av avgasröret. Framkalla felet. Om märkena inte längre ligger i ens så är hubben trasig.

Får kolla det, dock om 2 helger. Är dock en helt ny propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Knibbem:

Känns ändå otroligt. Då det är en ny propp på ska det vara fabrikationsfel då? 

 

14 minuter sedan skrev Knibbem:

Får kolla det, dock om 2 helger. Är dock en helt ny propp?

Ja, men fel kan ju även drabba nyköpta grejer.

Navet är av något gummimaterial, och det är vulkat fast i propellern.

Detta fel kan ha orakats av att tempen varit fel vid vulkningen sedan klarar propellern kvalitetskontrollen, men när det blir en större belastning på propellerns nav så skall navet lossa på propeller, meningen är ju att den skall lossna om man går på grund, för att skydda kuggar och axlar i växelhuset och längre upp i riggröret.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart en annan grej också, som jag råkar ut för på min lilla gummibåt med en liten 2,5 hk motor.

Propellern hamnar för högt upp, nära ytan. Vid vissa betingelser suger propellern ner luft under vattnet då varvar motorn en kort stund samtidigt som hastigheten går förlorad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja, men fel kan ju även drabba nyköpta grejer.

Navet är av något gummimaterial, och det är vulkat fast i propellern.

Detta fel kan ha orakats av att tempen varit fel vid vulkningen sedan klarar propellern kvalitetskontrollen, men när det blir en större belastning på propellerns nav så skall navet lossa på propeller, meningen är ju att den skall lossna om man går på grund, för att skydda kuggar och axlar i växelhuset och längre upp i riggröret.

Ah sant. Allt kan ju gå sönder. 

Ska sätta tillbaka gamla proppen och prova

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Klart en annan grej också, som jag råkar ut för på min lilla gummibåt med en liten 2,5 hk motor.

Propellern hamnar för högt upp, nära ytan. Vid vissa betingelser suger propellern ner luft under vattnet då varvar motorn en kort stund samtidigt som hastigheten går förlorad.

Mina kavitationsplattor ligger strax under kölen vilket bör stämma? Då borde det inte ha med luftbubblor att görA? Provade göra en snabb sväng runt 20 knop och då varvade den inte upp eller tappade kraft

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Knibbem:

Vid pådrag övervarvar motorn från 3700 till 5200 drygt innan den får " fäste" igen och börjar driva.

Jag blir konfunderad, för om propellern får fäste igen runt 5200 rpm och då börjar driva så kan det väl inte vara hubben/navet? Det låter ologiskt och märkligt vid trasig hubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag blir konfunderad, för om propellern får fäste igen runt 5200 rpm och då börjar driva så kan det väl inte vara hubben/navet? Det låter ologiskt och märkligt vid trasig hubb.

Det kan man tycka, men från vevaxeln till propelleraxel finns inget som kan slira. Dog clutchen kan kugga över men det skapar en massa oljud och ganska snart resultera i ett växelhusras.

 

Återstår att propellern ventilerar eller att hubben släppt. Det förra avfärdas av TS, så då återstår bara hubben. Slirning i hubben skapar en hel del värme, så det kan tänkas att den hugger igen.

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag blir konfunderad, för om propellern får fäste igen runt 5200 rpm och då börjar driva så kan det väl inte vara hubben/navet? Det låter ologiskt och märkligt vid trasig hubb.

Det kan ha varit runt 4200 också 😆

Jag får kolla hubben om 2 helger . Nått stämmer inte, ska börja med att sätta dit gamla proppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hubben kan inte släppa för att sedan vid högre varvtal greppa igen, glöm det! Låter mer som en för högt hissad eller uttrimmad motor som gör att proppen inte greppar när båten ska upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Hubben kan inte släppa för att sedan vid högre varvtal greppa igen, glöm det! Låter mer som en för högt hissad eller uttrimmad motor som gör att proppen inte greppar när båten ska upp i plan.

Möjligt , tänkte att båten går lättare när den kommer i plan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Jorgen01:

Flytta ned riggpinnen ett hål och prova.

Ska prova det med. Tyvärr är båten 16mil bort.. så får vänta 2 helger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dum fråga, kan det vara så jag satt denna bricka på fel sida propellern ? 

den sitter ytterst? 

Skärmavbild 2023-05-30 kl. 18.11.43.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först brickan sen propellern.

Så brukar det vara på Mercruiser  om jag inte minns fel.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...