Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
RobertNo

Motor på CB66

Rekommendera Poster

Hej!

Har en cb66a och ett litet dilemma. Den är ju inte förberedd för motor (och jag vill ju egentligen bara segla med den). Men i Linköpings segelbåtshamn så är det lite transportsträcka till segelvatten. Därför funderar jag nu på hur jag ska lösa det..

Jag har kikat på en Torqeedo Ultralight 403, den verkar generera ungefär 1 HK. Tror ni det räcker för att driva cbn i några knop?

Båten är ju väldigt lätt, ca 500kg tror jag, och lättdriven. 

Vad tror ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det (men har mycket liten erfarenhet av små elbåtmotorer), åtminstone så länge du inte har (kraftig) motvind. 

 

Kan du höra hur deras återköpsregler ser ut om den nu inte skulle passa?

 

Ett annat tips är att låta tillverka en handdriven motor. Läste här på forumet om en (som kanske har nickname Pseudonym?) som byggt en handvevad propeller som han satte på och tog av sin lilla trimaran och han kunde veva upp den i tre knop. Han la ut lite bilder på den. Kanske går att söka upp med sökfunktionen här på forumet?

 

Och välkommen till forumet! Ser att det är ditt första inlägg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen! 

Hittade tråden med lite bilder och länkar till den handvevade motorn - och, ja, uppfinnaren har nicket pseudonym!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CB66 brukar vara så lättseglad att det inte är några problem att segla sig ur en hamn, eller paddla. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, LuminaL said:

CB66 brukar vara så lättseglad att det inte är några problem att segla sig ur en hamn, eller paddla. 🙂

Med kraftig ström i Stångån är problemet inte att ta sig  ur hamnen, utan att komma tillbaka in. 🙂

 

Sent på säsongen har jag kryssat in till hamnen i Linköping med en SeaCat, som är en sämre seglare än en CB 66.

Och visst går det att paddla båten under sådana förutsättningar. Jag har paddlat små segelbåtar, som J 10, men också större som IF hyfsat långa sträckor.

 

I plattvatten är det inga problem. Men drygt 1 km i motström är en helt annan sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte längre än så så borde motorn du hänvisade till fungera. Litium batteri till det så blir det inte så tungt med batterierna heller. Borde gå att montera batterierna inne i ruffen och dra ut kablarna löst med motorn när den används. Gör ett fäste inne i ruffen för motorn också så att den inte åker runt om båten lutar mer än tänk 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...