Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BoCaMa

VP MD30A, inget kylvatten?

Rekommendera Poster

Nu har jag testat alla mina knep, men kommer ingen vart. Efter vinterförvaring suger min Volvo Penta MD30A inget sjövatten. Båten är en snipa med rak propelleraxel. Sjövattenfiltret är rent, impellern bytt utan resultat. Då jag häller vatten direkt till sjövattenfiltret suger motorn i sig, men med slutet filter cirkulerar det inget kylvatten. Bottenkranen är öppen, och vatten rinner lätt från filtret ut genom bottengenomföringen, så inget stopp där heller. Vad kan vara fel??🤯 Sjövattenfiltret är pentas orginal, gammalt men hittar inga fel på det heller. Med stängd bottenkran hålls filtret vattenfyllt, så inga läckor. Och även om där fanns en liten spricka borde väl något vatten cirkulera i alla fall, men nu kommer inget ut med avgaserna? Inget läcker heller inne i båten. Goda råd mottages tacksamt!

Mattias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antagligen är det så att impellerhuset eller locket är lite slitet och att impellern vispar runt luft utan att skapa tillräckligt undertryck. För att veta om det är så, testa att stänga bottenkranen, fyll filtret med vatten så att all luft åker ut, sätt på locket så att det blir tätt och öppna bottenkranen igen. Med vatten i hela systemet kan impellern pumpa som avsett.

 

Har kört flera säsonger på det sättet tidigare, nackdelen är väl att om filtret läcker in luft så sjunker vattennivån och man kan behöva göra om operationen efter ett längre stillastående. Men för mig höll det hela säsongen utan problem. Rätt lösning är väl att fixa pumpen, dvs kolla så att locket sluter tätt kring impellern och inte är repigt, och om inte det fungerar kolla impellerhuset. Men den här lösningen  kan fungera hela säsongen så du kan ägna dig åt riktig felsökning i vinter.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det Volvo-Pentas original sjövattenfilter, en svart lätt konisk plastburk med ett skruvlock överst, och inuti ytterligare ett lock och en sil?

 

Dessa har en del i övrigt att önska, men även om du har en annan typ av sjövattensil kan följande tips hjälpa.

 

Om filtret/silen är kopplat innan sjövattenpumpen och är otätt i locket, suger det luft och då når inget eller bara litet vatten pumpen. Locket kan ha kommit snett i gängorna, eller så är det inre locket skevt.

 

Om filtret däremot är kopplat efter pumpen skulle det pissat ut vatten där det läcker. Motorn hade fått någorlunda kylning men det skulle blivit rätt blött runt motorn.

 

Sedan kan det suga luft i slangens anslutningar innan silen och filtret.

 

Nu vet du inte hur det ser ut vid intaget under båten, det är ju kallt i vattnet… Men här kan det fastna allt möjligt, maneter, tång, plastpåsar, drunknade sjömän… 

 

Sedan på insidan av bordsgenomföringen skall det finnas en kran, den är väl öppen!? 

Kolla den först, om du inte redan har gjort det.

 

I förra båten fick jag problem med det inre locket i filterbehållaren. Detta lock var skevt, det fick inte att då tätt. Då fick jag tipset att gå till en lösgodisaffär och be om sådana där plastlådor som godiset levereras i… ut två två sådana lock skar jag ut nya lock och placerade dessa över silen och skruvade på locket, och det fungerade. Detta var egentligen en nödlagning, men var kvar i flera år, tills dess jag satte in ett nytt sjövattenfilter med genomskinligt lock, jag tror att det kom från Vetus.

 

Nuvarande båt har kvar originalsjövattenfiltret, men här är det placerat efter pumpen, och det inre locket är helt ok.
 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, det löste sig till sist. Jag gjorde som @ABC tippsade, fyllde sjövattenfiltret med bottenkranen stängd. Innan det körde jag en hink vatten genom motorn genom att hälla direkt i filtret för att få ut ev. luftfickor. Sen cirkulerade kylvattnet fint. Återstår att se om det fungerar hela säsongen. Impellerhuset och locket börjar vara nötta och har en del "gropar", speciellt i bakkant. Hur känslig är pumpen för dessa månne? Pumpen läcker inte, men de kan kanske verka negativt på sugkraften? Filtret är Volvos orginal, kanhända det även börjar vara otätt och läcker in luft. Får hålla ögat på det också.

20230527_145105_compress61.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...